اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

طب سنتی| یک آسپرین گیاهی به نام زردچوبه

قرن‌ها قبل حکیمان طب سنتی در کتاب‌هایشان از فواید زردچوبه نوشته اند و بیماری‌های مختلفی را با آن درمان کرده اند. حالا آن ور آبی‌ها بعد از سال‌ها مطالعه به این نتیجه رسیده اند که می‌توانند از آن در ترکیب داروها استفاده کنند.

طب سنتی|  یک آسپرین گیاهی به نام زردچوبه

گروه زندگی: زردچوبه گیاهی فراموش شده است. گیاهی که همه فایده آن محدود به آشپزخانه به عنوان یک ادویه رنگ دهنده غذا شده و شاید هیچ کس نداند که دنیایی از خاصیت در این گیاه زرد رنگ نهفته است و در درمان ده ها بیماری کاربرد دارد. ازدرمان کبد چرب و برطرف کردن التهاب‌های پوستی گرفته تا درمان یرقان و آلزایمر و خشک کردن زخم‌های سر باز کرده در بدن. فقط کافیست با خواص این گیاه دارویی آشنا شوید، قول می‌دهیم نگاهتان به این گیاه به کلی تغییر می‌کند و آن وقت است که زردچوبه از قفسه ادویه‌های آشپزخانه‌تان بیرون می‌آید و به جمع داروهای گیاهی مورد استفاده‌تان اضافه می‌شود.

*مزاج زردچوبه گرم و خشک است

زردچوبه گیاهی است از خانواده زنجبیل و مزاج گرم و خشک دارد. این گیاه درمنابع طب سنتی با نام های مختلفی مثل «عروق الصفرا»، «حشیشه الصفرا» و «عروق الزعفران» خوانده می‌شود. در زبان عربی به این گیاه «بقله الخطاطیف» گفته می‌شود. به اعتقاد درمانگران طب سنتی زردچوبه «زداینده» است. یعنی آلودگی‌ها را از بین می‌برد. قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه زیرزمینی‌اش است که پس از خارج کردن از زمین آن را تمیز کرده، ریشه‌هایش را جدا می‌کنند، در آب جوش قرار می‌دهند و پس از تمیز کردن آن را خشک می‌کنند.

*آن ور آبی‌ها چه می گویند؟

 قرن‌ها قبل طبیبان اسلامی در کتاب‌هایشان از فواید زردچوبه نوشته اند و بیماری‌های مختلفی را با استفاده از خواص آن درمان کرده اند، حالا آن ور آبی‌ها بعد از سال‌ها مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیده اند که می‌توانند به جای استفاده از داروهای شیمیایی از این گیاه در درمان بیماری‌های مختلف استفاده کنند. برای مثال آنها به این نتیجه رسیده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه در جلوگیری از تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی (سرطان کولون و رکتوم) نقش موثری دارد. به عقیده این محققان تأثیر این دارو مشابه داروی «اوگزالی پلاتین» است. بعد از تحقیقات گسترده، پژوهشگران آن ور آبی به همان نتایجی رسیده‌اند که قرن‌ها قبل ابوعلی سینا و حکیم خراسانی و بزرگان دین بر آن صحه گذاشته‌اند. اینکه ترکیبات موجود در زردچوبه برای افراد دیابتی بسیار مفید است. این رنگدانه باعث فعال شدن آنزیمی می‌شود که روی جذب گلوکز تأثیر می‌گذارد. در نتیجه به کنترل میزان قند خون و ثابت نگه داشتن آن کمک زیادی می‌کند.

نتایج پژوهشی که در سال 2004 انجام شده و در روزنامه Oncogene به چاپ رسیده است نشان می‌دهد زردچوبه حاوی خواص ضدالتهابی بالایی است و می‌تواند جایگزینی برای سولینداک، آسپرین، دیکلوفناک و حتی ایبوبروفن شود. از دیگر کشفیات پژوهشگران در سال‌های اخیر این است که زردچوبه حاوی پلی فنول است. این مولکول به میزان قابل‌توجهی در بیشتر گیاهان وجود دارد. نتایج پژوهشی که در سال 1999 انجام شده است نشان می‌دهد پلی فنول ها در بدن درست مانند استروئیدهای موجود در داروی درمان التهاب رایج چشم (ورم عنبیه) عمل می‌کند.

*یک آسپیرین گیاهی برای آنکه عروق خونی‌تان لخته نشود

خواص زردچوبه فراتر از آن چیزی هست که تصور می‌کنید. یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه زرد رنگ بهبود گردش خون در داخل بدن و عروق است. دکتر ابراهیمی، درمانگر طب سنتی در گفت و گو با فارس در خصوص خواص این گیاه به نکات جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «زردچوبه سرعت جریان خون در عروق را زیاد می‌کند و مخل خون مردگی‌ها و لخته‌های خونی موجود در رگ‌هاست. بد نیست بدانید که بهبود گردش خون می‌تواند باعث خون رسانی بهتربه بافت‌های حساس مثل شبکیه شده و باعث تیزبینی و بهبود بینایی شود.

حتماً شنیده‌اید که برای خانم‌های باردار قرص آسپیرین تجویز می‌کنند تا گردش و چرخش خون در بدنشان بهتر انجام شود. زردچوبه همان خاصیت آسپیرین را برای خانم‌های باردار دارد و از تشکیل لخته‌های خونی که ممکن است در داخل بدن ایجاد شود جلوگیری می‌کند. به افرادی که مزاجشان سوداوی است و خون غلیظی دارند توصیه می‌شود روی این گیاه حساب بیشتری باز کنند.»

 

*هشدار! زیاده روی برای شما ممنوع است

علی رغم همه خواصی که زردچوبه دارد ذکر یک نکته اهمیت بسیاری دارد. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «زیاده روی در مصرف زردچوبه به خصوص برای صاحبان مزاج گرم و خشک ضرر دارد. مصرف بیش از اندازه آن برای قلب ضرر دارد و البته مصلح این ضرر، آب لیموترش و بالنگ است. زنان باردار به علت افزایش خطر سقط باید از دریافت مقادیر بالای آن اجتناب کنند. اگر در مصرف این گیاه زرد رنگ زیاده روی کنید ترشح اسید معده‌تان افزایش پیدا می‌کند و زخم معده بدتر می‌شود. پس اگر گرفتار زخم‌های گوارشی هستید زردچوبه را با احتیاط مصرف کنید و دور زیاده روی را یک خط قرمز بکشید. اگر بیماری کیسه صفرا دارید هم در استفاده از این گیاه خساست به خرج دهید. چون مزاج زرد چوبه گرم و خشک است و مصرف زیاد آن در بیماران صفراوی سبب بزرگ شدن کیسه صفرا و همچنین افزایش احتمال مسدود شدنش می‌شود. از مصرف همزمان زردچوبه وآسپرین در درمان بیماری‌های انعقادی خودداری کنید، زیرا هر دو باعث رقیق شدن خون می‌شوند.»

*این گیاه همه فن حریف

می‌دانستید زردچوبه یک گیاه همه فن حریف است؟ دکتر ابراهیمی می‌گوید: «خوردن زردچوبه به اندازه معمول آن، ترشح صفرا را زیاد کرده و اختلالات کبدی را برطرف می‌کند. مصرف آن از پوکی استخوان، روماتیسم و بیماری‌های مفصلی جلوگیری می‌کند. نوشیدن چند گرم دم کرده زردچوبه قبل از خواب برای رفع ضعف قوای مغزی، بی خوابی، اضطراب و رفع تصلب شرایین مغزی اثر مفید دارد. مصرف آن به طور موضعی برای التیام زخم‌ها از مارگزیدگی تا آکنه کاربرد دارد. همچنین موجب کاهش چربی‌های بد خون می‌شود. زردچوبه گرفتگی و انسداد صدا را هم باز می‌کند.»

 

*دشمن سرسخت افسردگی

اگر خدای ناکرده در خودتان یا اطرافیانتان علائم ابتلا به افسردگی را مشاهده کردید می توانید با مشورت کارشناسان، به جای مصرف قرص‌های شیمیایی به داروهای گیاهی ضد افسردگی روی بیاورید که زردچوبه یکی از این گیاهان است. درمانگر طب سنتی می‌گوید: «ترکیبات موجود در زردچوبه در کنترل علائم افسردگی بسیار مؤثر است وعوارض جانبی داورهای ضدافسردگی مانند اعتیاد دارویی را ندارد.»

 

*زردچوبه و خداحافظی با موهای زائد

رفع موهای زائد بدن یکی دیگر از خواص جادویی زردچوبه است که خیلی‌ها از آن غافلند. دکتر ابراهیمی یک نسخه برای رفع موهای زائد به علاقه مندان طب سنتی معرفی می‌کند؛ «برای استفاده از این گیاه دارویی در از بین بردن موهای زائد می‌توانید زردچوبه را با آب لیمو مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را در محل رویش موهای زائد قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. این کار را تا چهل روز تکرار کنید و بعد از این چند روز متوجه کاهش رشد و کم شدن موهای زائد ویا از بین رفتن آن برای همیشه باشید.»

 

*بهترین ظرف نگهداری از زردچوبه

برای نگهداری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیکی استفاده کرد و بهترین ظرف، نوع آلومینیومی و شیشه‌های رنگی (قهوه‌ای) هستند. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «همچنین حواستان باشد که درب ظرف باید کاملاً بسته باشد. از طرف دیگر از آنجا که بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه آن است که در اثر حرارت و یا مرور زمان کاسته می‌شود، بنابراین زردچوبه کهنه دارای خواصی کمتر از زرد چوبه تازه است.»

 

*این نسخه‌های نجات بخش را با دقت بخوانید

دکتر ابراهیمی، کارشناس و درمانگر طب سنتی نسخه‌های ترکیبی با پایه زردچوبه را برای برطرف کردن مشکلات جسمی پیشنهاد می‌دهد.

عسل+ زردچوبه = درمان کبدچرب

زردچوبه در درمان کبد چرب کاربرد دارد. افرادی که مشکل کبد چرب دارند می‌توانند زرد چوبه را داخل کپسول ریخته وبعد از خوردن غذا آن را بخورند و یا زردچوبه را با عسل مخلوط کرده و از آن هفته‌ای چند بار استفاده کنند. البته یادتان باشد قبل از خود درمانی به وسیله این گیاه دارویی حتماً از نوع مزاجتان آگاه شوید. برای مثال اگر مزاج گرم و خشک دارید برای درمان کبد چرب سراغ زردچوبه نروید، چون مصرف زردچوبه به روشی که در بالا توضیح داده شد در افراد دارای مزاج گرم و خشک باعث ایجاد کهیر یا استفراغ می‌شود. البته درمانگران طب سنتی هیچ وقت توصیه نمی‌کنند که افراد با مزاج گرم مصرف این گیاه را کنار بگذارند بلکه این افراد در درمان بیماری‌ها نباید خیلی روی آن حساب کنند. چون ممکن است نتیجه معکوس برایشان داشته باشد.

عسل+زردچوبه= درمان آلزایمر

آلزایمر بیماری سرد و خشک است و مصرف گرمی‌ها مثل زردچوبه می‌تواند برای درمان یا کاهش روند پیشرفت بیماری مفید باشد. زردچوبه ویتامین‌هایی دارد که به تقویت حافظه کمک می‌کند. مصرف آن در کنار عسل چون مزاج گرم و تر دارد بسیار تاثیرگزار است. پس اگر از ابتلا به آلزایمر واهمه دارید می‌توانید هفته‌ای دو یا سه بار مخلوط زردچوبه و عسل را نوش جان کنید. البته توصیه می‌کنیم گیاه زردچوبه را از عطاری‌ها بخرید.

روغن حیوانی+زردچوبه=رفع التهاب زخم‌ها

زردچوبه را با روغن حیوانی یا روغن زیتون مخلوط کنید و وقت خواب روی زخم‌هایی که ملتهب شده‌اند و یا دمل‌هایی که سر باز نکرده‌اند بگذارید و روی آن را ببندید. مطمئن باشید صبح که از خواب بیدار شوید التهاب زخمتان تا حد زیادی از بین رفته است. این ترکیب را اگر روی محل کوفتگی یا در رفتگی هم قرار دهید حتماً معجزه‌اش را می‌بینید.

 

انیسون+زردچوبه= درمان یرقان

اگر در اطرافیانتان فرد مبتلا به یرقان هست می‌توانید یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق سرکه را با هم مخلوط کنید و این ترکیب را به بیمار بدهید تا بیماری‌اش در مدت زمان کوتاه‌تری درمان شود.

 

زردچوبه+روغن خردل= درمان دندان درد

حتماً تا به حال دندان درد را تجربه کرده‌اید و می دانید وقتی سراغتان بیاید به همین راحتی‌ها دست بردار نیست. یکی از راهکارهای طب سنتی برای برطرف کردن دندان درد استفاده از زردچوبه است. نصف قاشق چای خوری زردچوبه را با چند قطره روغن خردل مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوسیدگی دندانتان گذاشته و اجازه دهید 15 دقیقه روی آن باقی بماند. سعی کنید این کار را چند بار انجام دهید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول