اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

مراقبت از کودکان پیش تا پس از نوروز/ از خانه تکانی تا سفرهای نوروزی

مشغله‌های کاری، خانه تکانی پیش از نوروز، خرید عید و دغدغه های سفر نباید در این ایام باعث شود تا شما از کودکانتان غفلت کنید. بالاترین موارد بهداشتی و مراقبت ایمنی از بچه ها را می بایست در این ایام به عمل بیاورید.

مراقبت از کودکان پیش تا پس از نوروز/ از خانه تکانی تا سفرهای نوروزی

گروه زندگی: سلامت کودکان در تمامی ایام سال برای والدین با اهمیت است به ویژه در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به نوروز ، دید و بازدیدهای عید، سفر و... که ممکن است برنامه خواب و خوراک بچه ها را تحت تأثیر خود قرار داده و آنها را آسیب پذیر کند، به ویژه حال که هنوز هم درگیر ویروس کرونا هستیم نباید در روزهای پایانی سال برای رفتن به پیشواز سال نو، خرید و سفر و مسائل دیگر بچه ها را نادیده گرفته که خدایی ناکرده دچار بیماری یا مشکلی شوند.

برای برخی از خانواده ها این خاطره تلخ باقی مانده که در زمان خریدهای شب عید دست بچه هایشان در خیابان یا بازارهای شلوغ رها شده و آنها گم شدند یا دچار مشکلاتی دیگر شده اند. علاوه بر این در شب چهارشنبه سوری یا همان چهارشنبه آخر سال هم والدین می بایست خیلی مراقب بچه هایشان باشند تا مبادا خطری تهدیدشان کند.

*مراقبت از بچه ها در خانه تکانی / از تمیزکاری شیشه ها و پنجره ها تا لوازم شیشه ای خطرناک

یکی از مشغولیت های والدین در این روزهای انتهایی سال خانه تکانی است، هنوز هم هستند والدین کارمند و پرمشغله ای که فرصت نکرده اند، به تمیزکاری های عید برسند اما در این روزها نباید بچه ها را  از نظرتان دور کنید چرا که یک غفلت از کودکان  ممکن است آنها را با خطراتی در همین خانه روبه رو کند.

از همه موارد پرخطرتر باز گذاشتن درب بهارخواب ها، درب منزل، پنجره های خانه برای تمیزکاری است که بچه ها به اقتضای سنشان ممکن است به این مکان ها دسترسی پیدا کرده و خدایی نکرده دچار مشکل شوند بنابراین هیچوقت آنقدر مطمین نباشید که قد بچه شما به پنجره یا ارتفاع تراس نمی رسد، همیشه حواستان به رفت و آمدهای بچه و تمیزکاری هایتان باشد، چرا که بچه ها همیشه امکان بالا کشیدن خودشان را دارند.

جابه جا کردن ظروف شیشه ای از کمد و بوفه ها برای تمیز کاری احتمال دست زدن بچه ها را به این وسایل ، شکستن و اسیب زدن به خودشان را فراهم می کند. مراقب این دست وسایل باشید تا به راحتی در دسترس بچه ها قرار نگیرد و اگر هم بچه دچار بریدگی در ناحیه ای از دست یا پایش شد، حتما سریع یک پارچه تمیز روی محل آسیب دیده بگذارید تا خونش بند بیاید، به ارامی فشار دهید و سپس او را به نزدیک ترین درمانگاه محل سکونتتان برسانید.

نکته دیگر استفاده از مواد شوینده و پاک کننده است که خیلی دسترسی بچه ها و استعمالشان خطرناک است چرا که خیلی از این وایتکس ها و شوینده های قوی دارای سم هستند و ظاهر جذابشان از شکل تا بو ممکن است بچه ها را ترغیب کند که آنها را بنوشند اگر این اتفاق برایتان افتاد سریع با اورژانس تماس بگیرید.

برای والدینی که مطلع هستند فرزندشان آلرژی دارد هم بهتر است از مواد شوینده چون وایتکس استفاده نکنند چرا که بچه را دچار خس خس سینه، تنگی نفس و سپس حساسیت های پوستی می کند اگر چنین علائمی قوی در بچه دیدید، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

*مراقبت از بچه ها در هنگام خرید عید

یکی دیگر از فعالیت هایی که این روزها همه تا پیش از نوروز دارند، خرید کردن و نو کردن وسایل ، خرید خوراکی های نوروز و همینطور آماده شدن برای سفر است. این روزها پدر و مادرها آنقدر درگیر بدو بدو و خریدهای ضروری یا غیرضروری هستند که شاید مراقبت از بچه ها یک آن باعث غفلت آنها شده و در مراکز شلوغ خرید آنها را فراموش کنند.

نخستین نکته این است که تا حدالامکان بچه ها را به خاطر ویروس کرونا به خرید نبرید اما اگر هم بردید برای بچه های بالای دوسال حتما ماسک بزنید و مراقب ارتباطشان با وسایل عمومی باشید. شلوغ و ازدحام هم نباید باعث شود که شما از کودک غفلت کرده و او را گم کنید.

سعی کنید هیچ زیورآلاتی به خود و فرزندتان در این ایام آویزان نکنید چرا که همیشه افرادسودجو در کمین هستند که بچه ها را مورد تعرض قرار دهند. همچنین برای سلامتی بچه ها در این روزهایی که سرما و گرمایش خیلی مشخص نیست، بهتر است همیشه لباس گرم همراه داشته باشید چرا که هوا قابل اعتماد نیست .

*عید دیدنی با بچه ها

مهمترین نکته در عید دیدنی ها به ویژه در این ایام کرونایی این است که در دید و بازدیدها بوسیدن بچه را ممنوع کنید. چرا که سیستم ایمنی بدن بچه ها ضعیف است و ممکن است با هر خطر یا ناقل بودن هر فردی دچار ویروس بشوند.

علاوه بر بوسیدن، دست دادن هم در این چند سال دیگر کمتر شده است و چنین چیزی را بزرگترها به ویژه در ارتباط با بچه ها می بایست رعایت کنند به ویژه نوزادان که خیلی بدنشان حساس تر است.

با توجه به تغییراتی که در خواب و بیداری و تغذیه همه ما در ایام نوروز ناخواسته رخ می دهد، بچه ها ممکن است با این تغییر عادت های غذایی دچار مشکل بشوند. بنابراین خوردن آجیل، شیرین و میوه را برای آنها محدود و زمان مند کنید، مراقب پرخوری کودک باشید و تنقلات را در منزل در دسترسشان قرار ندهید.

*نکات ایمنی سفر با کودکان

در ارتباط با نکات مهم سفر کردن در سومین سال شیوع کرونا گزارشی به تازگی تهیه شده که از اینجا قابل مطالعه است اما در ارتباط با بچه ها و سفر می بایست تأکید کرد که اگر کودک شما بیماری خاصی دارد حتما پیش از سفر با پزشک معالجش مشورت کنید و در ارتباط با مکانی که می خواهید سفر کنید اطلاعات کسب کنید که شرایط برای کودکان فراهم باشد.

اگر کودک شما داروی خاصی مصرف می کند حتما به میزان بیش از نیازتان دارو به همراه داشته باشید اما به جز این نام دارو و نام تجاری آن را نیز بلد باشید یا در یک کاغذ یادداشت کنید تا اگر خدایی نکرده داروها را گم کردید بتوانید از داروخانه تهیه کنید.

برای شمایی که کودک نوزاد دارید بهتر است به مکان هایی سفر کنید که به مراکز درمانی نزدیک باشد تا در صورت وجود مشکل بتوانید فرزندتان را به مرکز درمانی ببرید. اگر کودکتان دچار مشکل گوارشی یا متابولیکی است و غذای خاصی مصرف می کنید حتما به میزان نیاز باید آن را به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید غذای بیرون بگیرید.

غذاهای فاسدشدنی همراه خود نبرید و در رستوران هایی غذا بخورید که قبلا آنجا را امتحان کرده اید و به غذایشان اطمینان دارید و در صورت تهیه هر نوع مواد خوراکی و غذایی به تاریخ مصرف آن توجه کنید.

اگر توقف بین جاده ای در مسیری دارید ، سعی کنید بچه ها را در طبیعت به حال خود رها نکنید چرا که شما از خطرات آنجا مثل گیاهان یا جانوران اطلاع ندارید و ممکن است چیزی به کودک شما آسیب بزند یا در چاله یا شکاف، آب و رودخانه یا کانالی بیافتد همه اینها به معنای فاجعه سازی و ترس از محیط نیست، بلکه به معنای بیشترین مراقبت از بچه ها بیرون از منزل می باشد.

اگر با خودرو شخصی سفر می کنید به هیچ عنوان کودک را در صندلی جلو ننشاید جای کودکان کوچکتر از 10 سال صندلی عقب و کودکان زیر چهار سال در صندلی مخصوص ماشین کودک است. شیشه ها و قفل های ماشین را چک کنید تا بچه ها نتوانند باز کنند و برای زمان خوردن و اشامیدن برای استراحت در جایی نگه دارید چرا که خوردن و آشامیدن هنگام حرکت خودرو باعث مشکلات بلع و آسیب به بچه ها می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول