اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

پاراگلایدرهای خراسان شمالی زمین گیر شده‌اند/توسعه گردشگری با بروزرسانی سایت‌های پروازی

مسئول روابط عمومی کمیته پاراگلایدر خراسان شمالی گفت: هم‌اکنون در خراسان شمالی ۴ سایت ورزش‌های هوایی پاراگلایدر وجود دارد اما بدلیل عدم همکاری و برنامه ریزی های لازم پرنده‌های پروازی در این استان زمین گیر شده اند.

پاراگلایدرهای خراسان شمالی زمین گیر شده‌اند/توسعه گردشگری با بروزرسانی سایت‌های پروازی

اسماعیل کفاشی، مسئول روابط عمومی کمیته پاراگلایدر خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهارکرد: در خراسان شمالی با توجه به فعالیت چند تیم پاراگلایدر بسیار خوب و داشتن آب و هوا و سخت افزار مناسب در حوزه توسعه ورزش پاراگلایدر اما متاسفانه بدلیل عدم همکاری از سوی مسئولین و عدم برنامه ریزی های لازم این ورزش مفرح مورد بی مهری قرار گرفته و تمامی پرندگان آن زمین گیر شده اند.

وی گفت: با وجود گذشت ۲ دهه از فعالیت رشته ورزشی پاراگلایدر در خراسان شمالی، هنوز سایت های ورزش‌های هوایی راه دسترسی مناسب ندارند و معضل بسیار بزرگی است که مانع اصلی فراگیری این رشته ورزشی در استان به شمار می رود.

مسئول روابط عمومی کمیته پاراگلایدر خراسان شمالی افزود: هم اکنون در خراسان شمالی ۴ سایت ورزش های هوایی پاراگلایدر در چهار نقطه استان فعال هستند که یکی در ارتفاعات درکش در شهرستان مانه و سملقان به نام چخماخلو و دیگری در کوه های مهنان در ۱۰ کیلومتری جنوب بجنورد و سومی در روستای سست اسفراین و همچنین بلقان شیروان که خلبان های خراسان شمالی با ریسک از این سایت ها پرواز می کنند.

 وی ادامه داد: با یکسری هزینه های بسیار کم و هماهنگ های مورد نیاز بین دستگاه‌های اداری استان می‌توان این سایتها را استاندارد و به روز رسانی و به عنوان سایتهای ملی معرفی کرد تا همه خلبان‌های استان از این فضاها استفاده کنند و پروازهای امن و ایمن را داشته باشند.

کفاشی افزود: هم اکنون این استان از یک مربی بین المللی و ملی برخوردار است که از نیروهای باز نشسته کماندوهایی هوایی، دریایی و زمینی ارتش جمهوری اسلامی و دارای گواهی مربیگری در دوره های پاراگلایدر سقوط آزاد، چتربازی، غواصی و غریق نجات هستند که ظرفیت خیلی مناسبی در استان فراهم است.

مسول روابط عمومی کمیته پاراگلایدر خراسان شمالی گفت: سایت مهنان بجنورد فقط نیاز به جاده دسترسی دارد که جاده دسترسی سایت مهنان هم اکنون جاده خاکی است که شیب مناسبی ندارد و فقط ورزشکاران با ماشین آفرود می توانند بالا بروند و پرواز کنند و به همین دلیل امکان استفاده همیشگی از این سایت فراهم نیست و در هنگام بارندگی راه دسترسی به این سایت مسدود و خلبان ها نمی توانند از این سایت پرواز استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر هماهنگی بین دستگاههای اجرایی صورت بگیرد و مسیر دسترسی به سایت مهنان آماده گردد این سایت پروازی با ارتفاع بالای ۴۰۰ متر است که به راحتی امکان پرواز ریجسورینگ و امکان پرواز ترمال و باقی شرایط وجود دارد.

وی گفت: سایت شهدای بلقان که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان شیروان قرار گرفته به زودی با عنوان شهدای بلقان نامگذاری خواهد شد که جاده دسترسی این سایت تا یک کیلومتری سایت آسفالت شده و شرایط مناسبی دارد و زمین آن توسط اهالی آن منطقه در حال اهدا شدن است.

مسئول روابط عمومی کمیته پاراگلایدر خراسان شمالی ادامه داد: خانواده شهید زهرایی در شهر شیروان قطعه زمینی در محل لند و فرود خلبان های پاراگلایدر و انجمن اهدا کردند و قرار شد محل لند به نام شهید زهرایی نامگذاری شود.

کفاشی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد خلبان پروازی در شهر شیروان زیاد است شرایط خوبی برای توسعه این ورزش در این شهرستان فراهم است.

 وی گفت: همچنین در شهرستان اسفراین در روستای سست که یک سایت بالقوه بسیار مناسب برای پروازهای پاییزه و زمستانه فراهم است از ارتفاعات همین روستا امکان هایک اند فلای وجود دارد و می‌توانند خلبان ها کوهنوردی کنند و بعد از بالا به سمت پایین پرواز کنند که این سایت با هماهنگی که با اداره منابع طبیعی صورت گرفته است مسیر دسترسی به آن به صورت خاکی باز شده است و امکان دسترسی به آن با نیسان و ماشین‌ آفرود فراهم است.

مسئول روابط عمومی کمیته پاراگلایدر خراسان شمالی افزود: در شهرستان مانه و سملقان سایت بسیار خوبی و با ارتفاع بالای ۶۰۰ متر و زمین لند بسیار عالی، منظره زیبا سرسبز و جذاب که در استان سایت چخماخلو بهترین سایت می باشد و از نظر زیبایی فوق‌العاده است که شرایط لازم برای ثبت آن کاملا فراهم است اما بدلیل عدم هماهنگی و پیگیری به ثبت نرسیده است.

کفاشی با بیان اینکه استان های خراسان رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان که در همجواری ما هستند و فاقد سایت پروازی پاراگلایدر هستند، افزود: خراسان شمالی با داشتن این قابلیت ها می تواند زمینه جذب برای خلبانان این استان ها باشد که این امر باعث توسعه گردشگری و جذب سرمایه گذار در این بخش نیز خواهد شد.

انتهای‌پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول