اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

فارس من| سال تمام شد اما معوقات پرداخت نشد!/ یک سال بی‌پولی برای کارگران شهرداری ایلام

این روزها و در فاصله کمتر از چند روز تا عید نوروز، حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شهرداری ایلام، ۱۲ ماه اضافه کار و سه ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و سفره‌ی این مردان زحمتکش این روزها خالی‌تر از همیشه شده است.

فارس من| سال تمام شد اما معوقات پرداخت نشد!/ یک سال بی‌پولی برای کارگران شهرداری ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، چندی پیش مخاطبان فارس سوژه‌ای را عنوان «مطالبه پرداخت معوقات کارگران شهرداری ایلام» در سامانه فارس من به ثبت رساندند از این رو خبرنگاران فارس بر آن شدند تا موضوع را پیگیری کنند.

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شهرداری ایلام برای رفع بی‌پولی از خبرگزاری فارس درخواست رسیدگی داشته‌اند و این در حالی است که این افراد از ترس اخراج شدن اصرار به مخفی ماندن اطلاعات خود داشتند.

3 ماه حقوق و 12 ماه اضافه کاری ما پرداخت نشده است

یکی از کارگران شرکتی خدمات شهری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ما حدود ۱۰۰ نفر از کارگران قراردادی شهرداری ایلام هستیم که سه ماه حقوق و ۱۲ ماه از اضافه کار، شب کاری، تعطیلات کاری ما را پرداخت نکرده‌اند.

این کارگر زحمتکش در ادامه گفت: یعنی آقایان نمی‌دانند که ما هم زن و بچه داریم و در این روزهایی که به پایان سال نزدیک می‌شویم باید خرج شب عید خانواده خود را تأمین کنیم؟

وی افزود: مسئولین ما چرا به گونه‌ای عمل می‌کنند که ما شرمنده‌ی زن و بچه ی خودمان بشویم؟

خانواده‌های ما از کجا باید امرار معاش کنند؟

یکی دیگر از کارگران شهرداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: من خجالت می‌کشم از این که بچه‌ی من به من می‌گوید: تو چه بابایی هستی که نمیتوانی برای من لباس بخری؟ چه جوابی باید به او بدهم؟ خانواده‌های ما از کجا باید امرار معاش کنند؟

این کارگر شهرداری ایلام بیان کرد: این که تقاضا می‌کنیم در قبال زحمتی که کشیده‌ایم حقمان را به ما پرداخت کنند چیز زیادی است؟ سه ماه است که حقوق نگرفته‌ایم، یک سال است که دستمزد اضافه کاری و شب کاری را دریافت نکرده‌ایم.

کدام یک از کارکنان رسمی شهرداری حاضر است 3 ماه حقوق دریافت نکند؟

وی با گلایه از عملکرد مسئولین شهرداری ایلام گفت: کدام یک از کارکنان رسمی شهرداری حاضر است ۳ ماه حقوق دریافت نکند؟ کدام یک از مسئولین شهرداری حاضر است ۱۲ ماه اضافه کاری خود را دریافت نکند؟

این کارگر شهرداری ایلام همچنین بیان کرد: فقط ۱۲ روز تا پایان سال باقی مانده... چند روز دیگر باید صبر کنیم تا آقایان به فکر پرداخت حقوق ما بیوفتند؟

وی بیان کرد: ما از شما خواهش می‌کنیم که صدای ما را به گوش مردم و مسئولین برسانید تا شاید کسی پیدا شود و این مشکل را حل کند. اگر رسانه‌ای نخواهد این مطالبات مردمی را منعکس کند پس به چه دردی میخورد؟ 

خانواده‌های ما ممکن است به دلیل مشکلات مالی از هم بپاشد

این کارگر شهرداری ایلام در ادامه ی گفت‌وگو با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی خود گفت: مشکلات مالی به قدری به ما فشار آورده که حتی خانواده‌های ما ممکن است از هم بپاشد؛ وقتی شب و روز کار می‌کنیم اما نمی‌توانیم نانی را سر سفره ببریم، زن و بچه ما به چه امیدی باید زندگی کنند؟

وی  در ادامه ی این گفت‌وگو از عملکرد مسئولین اداره کار هم گلایه کرد و گفت: ۶ ماه است که به اداره کار مراجعه می‌کنیم اما هیچکس کار ما را انجام نمی‌دهد و مشکل ما را حل نمی‌کند. تنها چیزی که از مسئولین می‌شنویم این است که: «بروید شکایت کنید». ما اگر بخواهیم مراحل شکایت را دنبال کنیم تا ۳ سال آینده هم به پولمان نخواهیم رسید و اگر تا کنون شکایت نکرده‌ایم بخاطر این است که همین شغل را هم از دست ندهیم.

طلب ۲۶ میلیون تومانی کارگران از شهرداری

وی در پایان گفت: ما حدود ۱۰۰ نفر هستیم که هر کدام از ما حدود ۲۶ میلیون تومان از شهرداری طلب داریم. آقایان شهرداری چگونه میخواهند در این روزهای پایان سال این مبلغ را به ما پرداخت کنند؟

در ادامه‌ی گزارش به سراغ مدیر شرکت مهراختیار غرب که یکی از پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری ایلام در بخش خدمات شهری است رفتیم تا علت این مشکل را از او جویا شویم.

براساس قرارداد فقط پرداخت حقوق 3 ماه از سال برعهده ما است

مظفری، مدیر شرکت مهراختیار غرب که طرف قرارداد شهرداری ایلام در پرداخت حقوق کارگران خدمات شهری است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بر اساس قراردادی که تا پایان اسفند ماه با شهرداری داریم، فقط پرداخت سه ماه از سال به عهده ما است و مابقی را باید شهرداری به ما بدهد تا بین کارگران تقسیم کنیم.

وی افزود: با این وجود ما تا پایان آذر ماه حقوق تمام کارگران قراردادی خود را پرداخت کرده‌ایم و این در حالی است که شهرداری از ابتدای سال تا کنون فقط ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به ما پرداخت شده که هزینه‌ی حدود ۲ ماه و نیم از طلب کارگران بوده است.

مدیر شرکت مهراختیار غرب ادامه داد: در حال حاضر ما برای استاندار، دادستان و بازرس استان نامه نوشته‌ایم که این مشکل را هر چه سریع‌تر حل کنند چرا که کارگران شرکتی قشری زحمتکش و به شدت آسیب پذیر هستند که اصلا شایسته نیست با آن‌ها اینگونه برخورد شود.

مظفری گفت: شهرداری ایلام با ۵ شرکت خدماتی قرارداد دارد که ۳ شرکت مربوط به فضای سبز و ۲ شرکت هم مربوط به خدمات شهری هستند، اما در بین تمامی این شرکت‌ها بیشترین تعداد کارگر و کمترین میزان پرداختی مربوط به شرکت ماست.

مدیر شرکت مهراختیار غرب ادامه داد: شرکت با ۱۱۴ نفر از کارگران زحمتکش شهرداری قرارداد دارد که در حال حاضر ۹ ماه حقوق و ۱۰ ماه بیمه‌ی کارگران را پرداخت کرده ایم و این در حالی است که بر اساس قراردادی که با شهرداری داریم ما فقط مکلف به پرداخت سه ماه از حقوق کارگران هستیم.

وی هم‌چنین بیان کرد: بر اساس قراردادی از ماه چهارم باید شهرداری هر ماه حقوق کارگران را برای ما واریز کند که ما هم بین کارگران تقسیم کنیم اما به هر دلیلی این اتفاق رخ نداده و این درحالی است که نیروی‌های استخدامی شهرداری هر ماه به طور کامل حقوق و مزایای خود را سر وقت دریافت می‌کنند.

حقوق از سوی شهرداری پرداخت نمی‌شود

مظفری گفت: کارگران شرکتی خدمات شهری کسانی هستند که در حقیقت تمام زحمت شهرداری را به دوش می‌کشند و زحمت پاکسازی شهر را به عهده دارند اما می‌بینیم که حقوق این کارگران زحمتکش از سوی شهرداری پرداخت نشده است.

مدیر شرکت خدمات شهری بیان کرد: بنده حاضرم صورت وضعیت پرداختی‌ها را هر جایی که آقایان بخواهند ارائه دهم؛ معاونت مالی شهرداری استعلام پرداختی‌هایی که ادعا می‌شود را ارائه کند که ما هم ببینیم این مبالغ را کی به حساب ما واریز کرده‌اند که خودمان خبر نداریم؟

مدیر شرکت مهراختیار غرب گفت: این که معاون، سرپرست یا شهردار در رسانه بگوید ما پرداخت کرده‌ایم شرط نیست، اگر واقعا پرداختی صورت گرفته باید مستندات آن توسط امور مالی شهرداری ارائه شود.

6 میلیارد و 100 میلیون تومان از شهرداری طلب دارم

مظفری تاکید کرد: من تا پایان بهمن ماه ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از شهرداری طلب دارم؛ اگر آقایان امور مالی شهرداری معتقد هستند که طلب بنده کمتر از این مبلغ است تقاضا دارم که ادعای خود را با ارائه اسناد ثابت کند.

پس از شنیدن صحبت‌های آقای مظفری به سراغ مسئولین شهرداری ایلام رفتیم تا پاسخ آن‌ها را در این خصوص جویا شویم.

مشکلی در زمینه پرداخت حقوق کارگران قراردادی و رسمی وجود ندارد

میرزایی، معاون منابع و توسعه شهرداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پرداختی نیروهای قراردادی و رسمی ما کاملا به روز است و تا پایان بهمن ماه به طور کامل پرداخت شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عدم پرداخت حقوق کارگران بر عهده پیمان کار است

وی افزود: در رابطه‌ با نیروهای شرکتی هم ما حدود ۶۰ درصد از طلب آنها را پرداخت کرده‌ایم و این که کارگران حقوق را دریافت نکرده مربوط به پیمانکار است و باید دید چرا پیمانکار حقوق را به آنها پرداخت نکرده است.

معاون منابع و توسعه شهرداری ایلام در ادامه گفت:ما فقط پول را به پیمانکار می‌دهیم و طرف قرارداد با کارگران پیمانکارها هستند و شهرداری هر  یک یا دو ماه یکبار (بسته به شرایط مالی شهرداری) حقوق این کارگران را به پیمانکاران پرداخت می‌کند و بر اساس قراردادی که با پیمانکار داریم، خود پیمانکار موظف است که سه ماه از حقوق این کارگران را در طول سال پرداخت کند.

میرزایی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون در مجموع ۷ ماه از حقوق کارگران شرکتی را به پیمانکاران پرداخت کرده‌ایم و سه ماه باقی مانده را هم در دستور کار داریم که ظرف یک تا دوماه آینده به آنها پرداخت کنیم.

شهرداری‌ها با مشکلات مالی روبرو هستند

معاون منابع و توسعه شهرداری ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که: «چرا با وجود اشتراک نظر همه‌ی طرفین بر عدم پرداخت حقوق سه ماه آخر سال به کارگران این حقوق به آنها پرداخت نمی‌شود؟»، پاسخ داد: لازمه‌ی این موضوع آن است که شرایط مالی شهرداری برای پرداخت این حقوق مهیا باشد و در حال حاضر شهرداری‌ها با مشکلات مالی روبرو هستند که همین موضوع باعث تاخیر در پرداختی‌ها شده است.

معاون منابع و توسعه شهرداری ایلام در پاسخ به اظهارات مدیر شرکت خدماتی مهراختیار غرب مبنی بر دعوت به ارائه مدارک و مستندات از پرداختی‌های صورت گرفته، بیان کرد: ما با این موضوع مشکلی نداریم و آماده‌ایم تا در روزهای آینده در جلسه‌ای رسمی مدارک دقیق خود از پرداختی‌ها را ارائه کنیم تا این مشکل برطرف شود.

نتیجه‌ی این جلسه متعاقبا توسط خبرگزاری فارس پیگیری و به اطلاع شما خواهد رسید اما چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که چرا برای فرآیند پرداخت حقوق توسط پیمانکاران هیچ بند نظارتی در نظر گرفته نشده و کارگران از ترس اخراج شدن مجبورند نیمی از سال را بدون حقوق کار کنند و بعد هم برای دریافت حق قانونی خود دست به دامان مسئولین و رسانه‌ها شوند؟

مهم‌تر از این نکته اما آن است که تا حد امکان معوقات این قشر زحمتکش با تدبیر مسئولین استانی، پیش از پایان سال پرداخت شود تا این مردان شریف در آستانه‌ی عید نوروز شرمنده‌ی خانواده‌ی خود نباشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول