اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

لرستان

سفیر ملی تعاون از دغدغه‌ایش می‌گوید/ روایت واحد ورشکسته‌ای که امید مناطق محروم شده است

ایرج پولادوند، تعاون‌گر دورودی است که ۳ سال پیاپی به عنوان تعاونی برتر در سطح ملی انتخاب و عنوان تنها سفیر ملی تعاون را یدک می‌کشد، او با شروع فعالیت در تعاونی از سال ۸۰ تاکنون توانسته برای یکصد نفر به طور مستقیم و بیش از ۷۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد کند.

سفیر ملی تعاون از دغدغه‌ایش می‌گوید/ روایت واحد ورشکسته‌ای که امید مناطق محروم شده است

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند؛ پولا‌دوند که معلم است و ۴۹ سال سن دارد از سال ۸۰ به عنوان مدیرعامل تعاونی مصرف فرهنگیان دورود فعالیت خود را آغاز کرده است.

زمانی که این تعاون‌گر موفق  فعالیت خود را شروع می‌کند یا یک تعاونی و شکسته مواجه است اما با اعتقاد به کار تیمی نه تنها تعاونی را از ورشکستگی نجات می‌دهد بلکه پس از ۲۰ سال با تلاش و پشتکار خدمات قابل توجهی را ارائه کرده است. پولا‌دوند سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به دلیل فعالیت‌های متعدد و افزایش سرمایه به عنوان تعاونی برتر در سطح ملی معرفی می‌شود.

این تعاون‌گر معتقد است: وقتی که می‌توانی چراغ خانه‌ی را روشن کنی نباید دست روی دست بگذاریم بلکه باید کاری کنیم.

وی می‌گوید: کاری که من انجام می‌دهم خستگی دارد، تهمت و افترا هم دارد اما زمانی که خوشحالی خانواده و یا فردی را می‌بینم تمام خستگی از تنم بیرون می‌رود.

با این تعاون‌گر برتر که به کار تیمی و خرد جمعی اعتقاد زیادی دارد، گپ و گفت وگویی کوتاه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

خودتان تعاونی را تأسیس کردید؟

خیر، تعاونی مصرف فرهنگیان دورود  سال ۶۳ تاسیس شده و در این مدت مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و در مقطعی تا مرز ورشکستگی هم پیش می‌رود.

سال ۸۰ بنابر پیشنهاد چند نفر از دوستان فعالیت در تعاونی را شروع کردم و تاکنون هم با کمک و همفکری همکاران تعاونی پیشرفت خوب و قابل توجهی داشته باشد، من تعاونی را با ۷۵ میلیون بدهی تحویل گرفتم که آن زمان رقم بالایی بود اما امروز نه تنها بدهی ندارد بلکه از نرخ رشد بالایی برخوردار است.

شما هم سه سال به عنوان تعاونی برتر انتخاب شدید هم اینکه به عنوان تنها سفیر ملی تعاون انتخاب شده‌اید، در این مورد توضیح می‌دهید؟

همانطور که گفتم زمانی که تعاونی را در اختیار گرفتم علاوه بر بدهی چیزی هم در تعاونی وجود نداشت اما توانستیم سه بار در بخش تامین مصرف مصرف کنندگان به عنوان تعاونی برتر بین ۱۶ هزار تعاونی کشور انتخاب شویم، همدلی‌ و اراده جمعی سالم علت این موفقیت بود، در مجموع هدف همه همکاران خدمت به مردم بود، اما یکی دیگر از دلایل موفقیت سالم سازی و شفاف سازی مالی و حسابرسی کردن سالانه است.

در مورد انتخاب من به عنوان سفیر ملی تعاون هم پس از تحقیق این کار انجام شد ، این انتخاب یعنی اینکه هر کجا تعاونی باشد باید آموخته‌های خود را در اختیار آنها قرار دهم.

شما ظاهرا از تولید کنندگان و کشاورزان هم حمایت‌هایی را دارید؟

بله، من تعصب خاصی نسبت به تولیدکنندگان صنایع دستی و کشاورزان دارم، به همین دلیل محصولاتی مانند برنج، حبوبات و عسل را از کشاورزان خریداری می‌کنیم، حتی بیزینس تو بیزینس هم انجام می‌دهیم یعنی محصولات را به تعاونی‌های دیگر شهرستان‌ها ارسال می‌کنیم.

در حمایت از صنایع دستی آیتم و هدف ما حمایت از خانواده‌های بد سرپرست و بی سرپرست است، در این راستا کالاهای آنها را در شرکت عرضه می‌کنیم.

در همین زمینه تفاهم نامه‌ای با صنایع دستی دورود منعقد شده که بر اساس آن فعالان این عرصه را به جامعه هدف وصل می‌کنیم بدون اینکه در بحث درآمدزایی دخالتی داشته باشیم. 

علاوه بر این از گردش مالی تعاونی تسهیلاتی را به افراد بدون سرپرست و بد سرپرست پرداخت می‌کنیم‌ تا سرمایه اولیه را برای تولید صنایع دستی داشته باشند.

 

در مورد کانال کارآفرینی که ایجاد کرده‌اید توضیح می‌دهید؟

شعار من کارآفرینی است بر همین اساس کانال کارآفرینی دورود را بدون هیچ چشمداشتی ایجادکرده‌ام که یکی از بزرگترین افتخارات من فعالیت در حوزه کارآفرینی است. با توجه به اینکه فضای مجازی جز لاینفک زندگی مردم است از همین بستر استفاده کرده و همراه با خانواده فیلم‌های کوتاهی که به سرمایه‌گذاری بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد را در این کانال بارگذاری می‌کنیم تا افرادی که جویای شغل هستند بتوانند شغلی برای خود دست و پا کرده و به نوعی اعتماد به نفسی در آنها ایجاد شود، فعالیت ما در این کانال کارآفرینی بدون هیچ چشمداشتی است.

خدمات  شما صرفا به فرهنگیان و مختص دورود است؟

خیر، ما به کلیه مناطق محروم خدمات می‌دهیم از طرفی دایره خدمات ما فرهنگیان، کلیه کارکنان دولتی و بازنشستگان تامین اجتماعی است، نکته دیگر اینکه  ما مباشر توزیع کالاهای یارانه‌ی عموم در دورود نیز هستیم.

به اشتغال خود در حوزه تعاونی و کارآفرینی اشاره می‌کنید؟

در مجموع برای یکصد نفر به طور مستقیم و ۷۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد شده که کاملا ملموس و مشهود است.

مهمترین شاخص‌هایی که منجر به انتخاب تعاونی شما به عنوان تعاونی برتر شده‌، چیست؟

ما روز به روز  در تعاونی رشد و توسعه داشتیم، از طرفی صورت های مالی سود آور بود، نکته دیگر اشتغالی که بود ما ایجاد کردیم البته بعدهای حمایتی تعاونی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

تعاونی مصرف فرهنگیان دورود ۱۰ انجمن خیریه را تحت حمایت دارد، یعنی سالانه بخشی از هزینه خود را به امور خیریه اختصاص می‌دهد.

 

چطور شد به این سمت یعنی فعالیت هم در حوزه تعاونی رفتید؟

ببینید، وقتی که خودت سیر باشی و همسایه‌ات گرسنه احساس خوشایندی نیست، اما هنگامی که شرایط و بستر را برای خوشحالی دیگران داری نباید دست روی دست بگذاری.

من روحیه دیگر خواهی را بر خودخواهی ترجیح دادم و از توان مدیریتی و دانش فنی خود استفاده کردم.

زمانی که می‌توان چراغ خانه‌ای را روشن کنی نباید بی تفاوت از کنار آن عبور کنی، زیرا ایجاد هر شغل جلوگیری از فساد و آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را به دنبال دارد درواقع هر شغل نجات جامعه تست.

 از طرفی کمک به دولت است چون ایجاد هر شغل پایدار برای دولت ۱۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

هیچگاه خسته شده‌اید؟

بله، هر کاری خستگی دارد به خصوص فعالیت ما که علاو بر خستگی گاه شاهد تهمت و افترا هم هستیم اما همین که خوشحالی دیگران را میبینی خستگی از تن انسان خارج می‌شود.

تعاونی خیر کثیر و به نفع عموم است، به همین دلیل کار در این حوزه را دوست دارم.

 اگر گلایه و یا چالشی پیش روی تعاونی‌ها وجود دارد، اشاره کنید؟

متاسفانه در استانی مانند لرستان که محروم است به جای دیگر خواهی خودخواهی را ترجیح می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که تعاونی‌ها به اتحادیه تبدیل شود و این یک آسیب بزرگ است، در حالی که افزایش اشتغال در اتحادیه بسیار بیشتر است همچنین کالاها ارزانتر به جامعه هدف می‌رسد.

اما انتظار ما این است که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت بیشتری را از تعاونی‌ها هم در خصوص ارائه تسهیلات کم بهره و هم معافیت مالیاتی و بیمه‌ای کمک داشته باشد زیرا در صورت حمایت‌ها ایجاد اشتغال تقویت می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول