اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: ۶۵۰ ‌اتوبوس پیر، جوان می‌شوند

در سال ۱۴۰۱نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازسازی ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس فرسوده و همچنین اورهال ۶۵۰دستگاه اتوبوس دیگر از محل اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۱شهرداری تهران انجام شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: ۶۵۰ ‌اتوبوس پیر، جوان می‌شوند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، ناوگان اتوبوسرانی تهران به‌دلیل بی‌توجهی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته امروز با مشکلات و کمبودهای جدی روبه‌روست که خدمات‌رسانی مناسب و شایسته به شهروندان را مختل کرده است. تهران دست‌کم به ۷۵۰۰دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد تا مشکلات ناوگان اتوبوسرانی به حداقل برسد. شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برای سال ۱۴۰۱نگاه ویژه‌ای به موضوع حمل‌ونقل عمومی پایتخت دارند و به همین جهت بخش زیادی از بودجه سال آینده به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. در بحث اتوبوسرانی هم هرچند جبران مشکلات انباشته شده طی سال‌های گذشته یک‌شبه ممکن نیست، اما شرکت واحد اتوبوسرانی تلاش می‌کند تا در کنار خرید اتوبوس‌های جدید، با اورهال و بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج شده با سرعت و شتاب بیشتری بر مشکلات و کمبود‌های موجود فائق‌ آید. در گفت‌وگو با بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران آخرین وضعیت اتوبوسرانی پایتخت و همچنین بحث اورهال و بازسازی اتوبوس‌های از رده خارج شده را بررسی کردیم.

در سال‌جاری چند دستگاه اتوبوس اورهال (بازسازی اساسی) شده است و برای سال آینده قرار است چند دستگاه اتوبوس دیگر اورهال شود و به چرخه خدمات‌رسانی بازگردد؟

در سال‌جاری حدود ۳۰۰دستگاه اتوبوس بخش عمومی و خصوصی مجددا راه‌اندازی و وارد چرخه خدمات‌رسانی شده‌اند. در سال ۱۴۰۱نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازسازی ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس فرسوده و همچنین اورهال ۶۵۰دستگاه اتوبوس دیگر از محل اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۱شهرداری تهران انجام شده است؛ یعنی۶۵۰   اتوبوس فرسوده و پیر  با اولویت فوری بازسازی اساسی شده و تازه نفس در خطوط خدمت‌رسانی وارد می‌شوند. در سنوات گذشته حدود ۳هزار دستگاه از ۵هزار دستگاه اتوبوس موجود در تهران به علل مختلف ازجمله رسیدن به سن فرسودگی و همچنین انقضای مخازن گاز از چرخه خدمات‌رسانی خارج شده‌اند و هم‌اکنون حدود ۲۰۰۰اتوبوس فعال داریم. این در شرایطی است که حداقل ۷۵۰۰دستگاه اتوبوس برای تهران نیاز است که باید برای تامین عقب‌ماندگی در این بخش، برنامه‌ریزی کنیم؛ البته این تعداد اتوبوس هم کافی نیست.

هم‌اکنون میزان جابه‌جایی روزانه مسافران توسط ناوگان اتوبوسرانی چقدر است و با استاندارد چقدر فاصله داریم؟

سهم درنظر گرفته شده برای ناوگان اتوبوسرانی از حمل‌ونقل عمومی پایتخت ۲۵درصد است که با توجه به کمبود اتوبوس و به‌دلیل فرسودگی بیش از ۷۰درصدی ناوگان، هم‌اکنون ۴درصد جابه‌جایی مسافر در پایتخت توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود. همچنین میزان جابه‌جایی روزانه مسافران توسط ناوگان اتوبوسرانی تهران در ایام عادی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر بوده که با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش بیش از ۵۰درصدی مسافر، این آمار به ۸۰۰ هزار نفر در روز رسیده است. در مجموع برای رسیدن به سهم ۲۵درصدی اتوبوسرانی در جابه‌جایی مسافر باید ناوگانی با ۱۰تا ۱۱هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم.

سازمان اتوبوسرانی برای ارائه خدمات در روزهای آخر سال و همچنین تعطیلات عید نوروز چه ویژه‌ برنامه‌هایی دارد؟

اشتغال حداکثری ناوگان و نظارت ویژه بر فعالیت اتوبوس‌ها به‌ویژه در خطوط تندرو و خطوط منتهی به بازار و مراکز خرید، رفع نواقص فنی و عیوب ظاهری و شست‌وشوی کامل اتوبوس‌های ملکی و خصوصی، افزایش ساعات کار خطوط پرتقاضا و تقویت واحدهای امداد خودرو ازجمله تدابیر و تمهیداتی است که در قالب طرح استقبال از نوروز ۱۴۰۱ برای نیمه دوم اسفند سال‌جاری و نیمه اول سال جدید از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درنظر گرفته شده است.

مشکل عمده اتوبوس‌های فرسوده چیست و چند درصد و چه تعداد آنها می‌توانند در سال آینده خدمت‌رسانی را از سربگیرند؟

اورهال و بازسازی اتوبوس‌ها عموماً به معایب موتوری، مکانیکال، بازسازی اتاق و ادوات فرسوده و همچنین برای اتوبوس‌های گازسوز به تامین مخازن گاز استاندارد مربوط می‌شود. بخشی از اتوبوس‌ها نیاز به تعمیرات و بازسازی اساسی داشتند که برای حدود ۳۰۰ دستگاه تعمیرات انجام شده است. همانطور که اشاره شد در بودجه سال ۱۴۰۱برای نوسازی و بازسازی ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس فرسوده و همچنین ۶۵۰دستگاه اتوبوس برنامه‌ریزی‌هایی از محل اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۱شهرداری تهران انجام شده  که طی ۵تا ۶ماه نخست سال پیش‌رو در حوزه تأمین و اورهال اتوبوس‌ها شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. همچنین در تأمین مخازن گاز اتوبوس موانعی وجود داشت که با حمایت شهردار محترم تهران و مساعدت وزارت کشور برطرف شده و طی قراردادی با ۲شرکت‌ خودروساز داخلی برای تامین مخازن CNG هماهنگی لازم صورت گرفته است. تا‌کنون مخازن بالغ بر ۱۵۰دستگاه اتوبوس تعویض شده و تعهد پیمانکار تسریع در فرایند تعویض مخازن ۳۰۰اتوبوس دیگر است.

سرانجام اتوبوس‌های برقی از چه زمانی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه می‌شوند؟

قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق بخش خصوصی انجام شده است که براساس این قرارداد، پایان سال آینده باید وارد چرخه خدمات‌رسانی شوند؛ به‌طور نمونه در مسیر میدان بهارستان  تا میدان جمهوری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. البته این موضوع کمی زمانبر است و برنامه‌ها در این راستا در حال انجام بوده که ان‌شاءالله به سرانجام خواهد رسید.

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول