اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با اوکراین؛زلنسکی: ۱۳ روز است از غربی‌ها فقط وعده می‌شنویم

در سیزدهمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، «ولودیمیر زلنسکی» از یهودیان آمریکایی درخواست کرد که از او حمایت کنند.

لحظه به لحظه با اوکراین؛زلنسکی: ۱۳ روز است از غربی‌ها فقط وعده می‌شنویم

«بخش سی و ششم گزارش لحظه به لحظه با تحولات اوکراین»

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در سیزدهمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، مقام‌های روس می‌گویند علی‌رغم ایجاد کریدورهای امن در برخی شهرهای اوکراین به منظور خروج امن مردم، کی‌یف مانع از خروج مردم از شهرها شده و تلاش دارد از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

بخش سی و هفتم از گزارش لحظه به لحظه از تحولات اوکراین را در زیر دنبال کنید:

۱۷:۲۰-پوتین قانون حمایت از تاجران تحت تحریم را امضا کرد

🔹خبرگزاری روسی تاس گزارش کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی را امضا کرده است که شامل مجموعه ای از اقدامات اجتماعی-اقتصادی برای حمایت از شهروندان و مشاغل تحت تحریم است.
🔹این طرح به منظور حفظ منافع ملی کشور در برابر اقدامات غیردوستانه دولت های خارجی و سازمان های بین المللی طراحی شده است.

 

۱۷:۱۴- تراس: پوتین در جنگ شکست نخورد، جاه‌طلبی‌هایش بیشتر می‌شود

🔹«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد علی‌رغم آنکه تحریم‌ها پیامدهایی را برای این کشور به همراه خواهد داشت اما تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه روسیه امری ضروری است.

🔹تراس در این خصوص گفت: البته، این تحریم ها برای انگلیسی ها بهایی خواهد داشت و هم بر قبض برق و هم بر هزینه زندگی تاثیر می‌گذارد اما این هزینه  در مقایسه با هزینه بربریت هولناکی که مردم اوکراین با آن روبرو شده‌اند، هیچ است.

🔹تراس: اگر به پوتین اجازه پیروزی و موفقیت داده شود، هزینه‌هایی که متحمل می‌شویم بسیار بیشتر است زیرا می‌دانیم که اگر پوتین در اوکراین شکست نخورد، جاه‌طلبی‌های وی همچنان گسترش خواهد یافت.

🔹تراس: هر اقدام لازم برای جلوگیری و توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین باید انجام شود.

۱۷:۰۰-مشاور زلنسکی: ۱۲ هزار نیروی روس کشته شدند

🔹مشاور رئیس جمهور اوکراین: ۱۲ هزار نیروی روس کشته شدند، ۳۰۳ دستگاه تانک، ۱۰۰۰ خودروی زرهی و ۲۷ سامانه پدافند هوایی روسیه نیز منهدم شد.

۱۶:۵۶- بایدن واردات نفت روسیه را ممنوع می‌کند

🔹یکی از خبرنگاران بلومبرگ گزارش کرد که ایالات متحده در صدد ممنوع کردن واردات نفت روسیه است و به زودی کاخ سفید این خبر را اعلام خواهد کرد.

۱۶:۴۹- رایزنی تلفنی شویگو و آکار درباره اوکراین

🔹وزارت دفاع روسیه از رایزنی تلفنی  «سرگئی شویگو» و «حلوصی آکار» وزرای دفاع روسیه و ترکیه درباره جدیدترین تحولات اوکراین خبر داد

۱۶:۴۴- افزایش همکاری تجاری چین با روسیه

🔹پایگاه تحلیلی بلومبرگ گزارش کرد که چین در حال بررسی افزایش سهام خود در شرکت‌های انرژی و کالایی روسیه است.

۱۶:۳۴-اسپوتنیک: ۴۵۰ تروریست از «ادلب» سوریه به اوکراین منتقل شدند

🔹خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: ۴۵۰ فرد مسلح دارای تابعیت‌های عربی و خارجی، طی مدتی کمتر از سه روز، پس از ترک سوریه و ورود به ترکیه، وارد اوکراین شده‌اند تا با نیروهای روسیه بجنگند. (جزئیات بیشتر)

 

۱۶:۲۱-هشدار اوکراین به ناتو: آسمان اوکراین را نبندید، خودمان می‌بندیم

🔹«اولکسی دانیلوف» دبیر شورای عالی امنیت ملی اوکراین در واکنش به امتناع غرب برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین گفت: «اگر ناتو نمی‌خواهد حریم هوایی اوکراین را ببندد، ما خود اقدام به چنین کاری می‌کنیم. به ما سلاح بدهید».

 


۱۶-۰۸- اتحادیه اروپا ۱۴ شخصیت روس را تحریم می‌کند

🔹وبگاه تحلیلی خبری بلومبرگ گزارش کرده است که اتحادیه اروپا یک بسته تحریمی جدید برای هدف قرار دادن ۱۴ شخصیت ثروتمند روس آماده کرده است.

 

۱۶:۰۵-درخواست اوکراین برای قطع همکاری‌های جهان با روسیه

🔹وزیر خارجه اوکراین: ما از شرکت‌های بین‌المللی می‌خواهیم فعالیت‌های خود را با روسیه متوقف یا تعلیق کنند تا مانع از تأمین مالی جرایم علیه بشریت آن‌ها شوند.

۱۶:۰۳- مشاور زلنسکی: سرعت پیشرفت‌های روسیه در اوکراین کاهش یافته است

🔹مشاور زلنسکی: سرعت پیشرفت‌های ارتش روسیه در سرزمین ما به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

🔹مشاور رئیس جمهور اوکراین: نیروهای روسی در تلاش برای پیشروی در کی‌یف، سومی، چرنیهف، خارکیف و میکولایف هستند و متحمل خساراتی شده‌اند.

۱۵:۵۸-ناتو: پوتین هزینه سنگینی برای جنگ اوکراین می‌پردازد

🔹«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو: میلیون ها نفر اوکراین را ترک کرده‌اند و روس‌ها در حال هدف قرار دادن غیرنظامیان هستند و این یک جنایت جنگی است و نیاز به کریدورهای بشردوستانه وجود دارد.

🔹استولتنبرگ: رئیس‌جمهور روسیه هزینه سنگینی برای این اقدامات می‌پردازد و انزوای وی رو به افزایش است. لازم است که خصومت‌های روسیه متوقف شود و ما از هر وجب از قلمرو ناتو دفاع می‌کنیم.

🔹استولتنبرگ: «وظیفه ما جلوگیری از گسترش درگیری بین اوکراین و روسیه است و ما به اوکراین در دفاع از حاکمیتش کمک می‌کنیم و کشورهای ما حمایت نظامی و مالی از کی‌یف برای مقابله با تهاجمات روسیه را افزایش می‌‌دهند».

🔹استولتنبرگ: وظیفه ما است که به درگیری‌ها دامن نزنیم و آن را به خارج از اوکراین گسترش ندهیم.

۱۵:۵۰-اوکراین: تلفات روسیه از جنگ شوروی با افغانستان بیشتر خواهد شد

🔹«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین: خسارات روسیه از نظر تعداد تلفات و زخمی‌ها بیشتر از خسارات این کشور در ۱۰ سال جنگ (شوروی) با افغانستان خواهد بود.

🔹 تاکنون ۳۰۰ تانک، ۱۰۰۰ خودروی زرهی، بیش از ۴۰ هواپیما و نزدیک به ۷۰ بالگرد را منهدم کرده‌ایم.

🔹نیروهای روسیه در ۱۱ روز بیش از ۲۰۰ مدرسه، ۳۴ بیمارستان و بیش از ۱۵۰۰ ساختمان مسکونی را تخریب کردند.

🔹حدود ۱۰ هزار دانشجو از کشورهای دیگر در اوکراین امروز هدف نیروهای پوتین هستند.

🔹ارتش روسیه پس از بمباران ماریوپل با هواپیما و توپخانه، ۴۰۰ هزار اوکراینی را به گروگان گرفت.

 

۱۵:۳۷- استونی: اوضاع امنیتی جدید نیازمند تغییرات دفاعی در اتحادیه اروپاست

🔹«کایا کالاس» نخست‌وزیر استونی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا: ما شاهد تغییرات سیاسی بزرگ در قبال روسیه هستیم و برای اتخاذ تصمیمات بیشتر به صبر استراتژیک نیاز داریم. 

🔹اوضاع امنیتی جدید نیازمند تغییرات دفاعی مهمی در اتحادیه اروپا و استونی است. ناتو باید تصمیمات فوری درباره راهبرد جدید اتخاذ کند و تمامی نیروها را تقویت کند.

۱۴:۵۸- بلینکن: به دنبال افزایش هزینه‌های جنگ برای روسیه هستیم

🔹«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا: ما در حال افزایش هزینه‌های جنگ اوکراین برای کرملین هستیم. روبل روسیه در حال سقوط است و شمار زیادی از شرکت‌های مهم در حال ترک روسیه هستند.

🔹 ما در حال آماده‌سازی سناریوهایی برای مواجهه با وضعیت فعلی اوکراین هستیم. جهان باید از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کند ما در کنار اوکراین می‌ایستیم و کمک‌های انساندوستانه و نظامی به آن ارائه می‌کنیم.

🔹بسیاری از همپیمانان ما شمار زیادی از نیروهای نظامی خود را در شرق اروپا مستقر کرده‌اند.

🔹اگر روسیه بخواهد دست به اقدامی مسالمت آمیز بزند، ما از آن استقبال می کنیم اما باید تجاوز خود به اوکراین را متوقف کند.

🔹ما در تلاش هستیم تا عرضه پایدار انرژی جهانی به اروپا را تضمین کنیم و وابستگی به انرژی روسیه را کاهش دهیم.

🔹 ما در تلاش هستیم تا عرضه پایدار انرژی جهانی به اروپا را تضمین کنیم و مسکو از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

 

۱۴:۴۱- چین خواستار خویشتنداری حداکثری طرف‌های درگیر در اوکراین شد

🔹«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در یک تماس تصویری با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» ضمن ابراز نگرانی از اوضاع اوکراین، خواستار حداکثر خویشتنداری طرف‌ها در اوکراین شد و احترام به حاکمیت تمامی کشورها را امری ضروری دانست.

🔹رئیس جمهور چین بر لزوم اجتناب از تشدید اوضاع در اوکراین و اجازه ندادن به خارج شدن آن از کنترل تأکید کرد.

🔹رئیس‌جمهور چین با تأکید بر اینکه نگرانی‌های امنیتی کشورها باید مورد توجه قرار گیرد، از ماکرون و شولتز خواست که برای تحقق صلح در اوکراین، از مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین حمایت کنند و بر مشکلات فائق آیند.

🔹شی جینپینگ همچنین برای ارائه کمک‌های بشردوستانه پکن به اوکراین ابراز آمادگی کرد.

۱۴:۲۹-اوکراین: روسیه کریدور بشردوستانه در «ماریوپول» را گلوله باران کرد

🔹وزارت دفاع اوکراین: نیروهای روسیه کریدور بشردوستانه در نزدیکی ماریوپول را گلوله باران کردند. 

🔹وزیر خارجه اوکراین: روسیه ۳۰۰ هزار غیرنظامی را در ماریوپول به گروگان گرفته و از خروج آن‌ها جلوگیری می‌کند.

۱۴:۲۴- توقف همکاری شرکت نفتی «شل» با روسیه

🔹وبگاه بلومبرگ گزارش کرد که شرکت نفتی شل قصد دارد از مشارکت در تمام پروژه‌های نفت و گاز روسیه کناره‌گیری کند و در اولین قدم تمام خریدهای نفتی را متوقف می‌کند.

 

۱۳:۵۷- زلنسکی: غرب مسئول تلفات در اوکراین است

🔹«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، کشورهای غربی را به دلیل امتناع از ایجاد منطقه پرواز ممنوع و عدم ارائه جنگنده به اوکراین، مسئول تلفات جنگ اوکراین اعلام کرد.

🔹زلنسکی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر درباره درخواست‌های روسیه برای تفاهم با اوکراین گفت: «من فکر می‌کنم موارد مربوط به قلمروهای اشغالی موقت و جمهوری‌های به رسمیت شناخته نشده‌ای که هیچ‌کس جز روسیه آن‌ها را به رسمیت نشناخته است و این شبه جمهوری‌ها جزء مواردی هستند که ما می‌توانیم درباره آن‌ها بحث کنیم و در خصوص نحوه‌ زندگی مردم در این قلمروها به مصالحه برسیم».

🔹وی ادامه داد: «چیزی که برای من مهم است این است که مردم در این قلمروها چطور می‌خواهند زندگی کنند و چه کسانی می‌خواهند بخشی از اوکراین باشند... مسئله دشوارتر از این است که به سادگی آنها را بپذیریم».

🔹زلنسکی: «۱۳ روز از زمانی که ما فقط وعده شنیدیم می‌گذرد. ۱۳ روز از زمانی که به ما گفته شد که کمک در راه است و هواپیماهایی خواهد رسید و به ما داده می‌شود».

🔹وی ادامه داد: «مسئول مرگ و میرها در اوکراین برعهده آنهایی است که نتوانسته‌اند در این ۱۳ روز در جایی در غرب و جایی در دفاتر خود تصمیمات ضروری اتخاذ کنند».

🔹زلنسکی درباره امتناع غرب از ایجاد منطقه پرواز ممنوع گفت: «صدها و صدها هزار نفر در شهرها به معنای واقعی و نه به روشی که سیاستمداران در مورد ارائه هواپیماهای جنگی حیاتی و دفاع ضد موشکی به اوکراین می گویند، در آستانه مرگ و زندگی هستند»

🔹رئیس جمهور اوکراین همچنین تصریح کرد که اگر رهبران جهان تلاشی برای «توقف این جنگ» نکنند، اوکراین به مردم دنیا برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین متوسل خواهد شد.

 

۱۳:۵۲-عذرخواهی وزیر خارجه اوکراین از شرکت اسرائیلی

 🔹«دمیترو کولبا» شرکت هواپیمایی «ال‌عال» رژیم صهیونیستی را به همکاری با  بانک مرکزی روسیه و پول درآوردن از «خون مردم اوکراین» متهم کرد اما پس از تکذیب ال‌عال، حرف خود را پس گرفت و عذرخواهی کرد. (جزئیات بیشتر)

۱۳:۳۴- اوکراین: ۲۱ نفر در حمله هوایی روسیه به سومی کشته شدند

🔹مقام‌های اوکراین می‌گویند که ۲۱ غیرنظامی در حمله هوایی روسیه به شهر سومی کشته شدند.

🔹وزارت خارجه اوکراین: ما از روسیه می‌خواهیم تا با باز شدن کریدورهای بشردوستانه در دیگر شهرهای اوکراین نیز موافقت کند. 

۱۳:۳۲- سازمان ملل: ۲ میلیون نفر از اوکراین گریخته‌اند

🔹کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که تعداد پناهجویانی که در ۱۳ روز گذشته، اوکراین را به سمت کشورهای دیگر ترک کرده‌اند به دو میلیون نفر رسیده است.

 

۱۳:۱۳- عقب نشینی اوکراین از مسئله پیوستن به ناتو

🔹خبرگزاری روسی «ریانووستی» گزارش کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته است که علاقه خود را به موضوع پیوستن اوکراین به ناتو از دست داده است.

🔹گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که زلنسکی همچنین گفته مقامات کی‌یف می توانند درباره نحوه زندگی آینده مردم کریمه و جمهوری‌های دونباس مذاکره و مصالحه کنند.

۱۲:۴۸- ژاپن صادرات تجهیزات پالایشگاهی به روسیه را ممنوع کرد

🔹وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد توکیو دارایی‌های ۳۲ مقام روسیه و بلاروس را مسدود و صادرات تجهیزات پالایشگاهی به روسیه را ممنوع کرد. (جزئیات بیشتر)

۱۲:۱۵- مسکو: آمریکا و کانادا به دنبال تخریب روسیه هستند

🔹وزارت خارجه روسیه: ما کانال گفت‌وگو با ایالات متحده درباره موضوعات امنیت بین‌المللی را باز نگه می‌داریم. روابط ما با آمریکا و کانادا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و این دو کشور به دنبال تغییر نظام در روسیه و تخریب کشور ما هستند.

۱۲:۰۹- احتمال استفاده ترکیه از روبل در تعاملات تجاری با روسیه

🔹در پی تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که احتمالاً در تعاملات تجاری دو کشور از روبل روسیه استفاده کند

۱۲:۰۶-📺آغاز خروج غیرنظامیان از «سومی»

 

 

۱۱:۵۴- تسلط نیروهای روس به شهر «بوچا»

🔹شبکه المیادین گزارش کرد که شهردار بوچا گفته است که کنترل شهر بوچا واقع در 20 کیلومتری از کی‌یف به دست نیروهای روسیه افتاده است.

 

۱۱:۴۸- انگلیس: به تأمین تسلیحات اوکراین ادامه می‌دهیم

🔹«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس: بریتانیا به تأمین تسلیحات اوکراین به منظور تقویت توانمندی دفاعی این کشور در مواجهه با حملات روسیه ادامه می‌دهد.

۱۱:۳۲-تحولات اوکراین از زبان مقام‌های این کشور

🔹وزارت دفاع اوکراین: از ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، ۱۰۳۶ خودروی زرهی، ۸۰ بالگرد، ۴۷۴ وسیله نقلیه و ۴۸ جنگنده و خودروهای نظامی روسیه را منهم کردیم.

🔹معاون نخست‌وزیر اوکراین: تخلیه غیرنظامیان از سومی امروز آغاز می‌شود و انتظار داریم که اقدامات تحریک آمیزی از سوی روسیه برای خرابکاری در کریدورهای امن شاهد باشیم. کریدورهای بشردوستانه از ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز تا ۲۱:۰۰ امشب باز خواهد بود.

🔹معاون نخست‌وزیر اوکراین: ما از روسیه خواسته‌ایم که به کریدورها بشردوستانه و آتش‌بس‌های موقت پایبند باشد. 

۱۱:۲۸- ایجاد کریدورهای بشردوستانه در چهار شهر اوکراین

🔹وزارت دفاع روسیه: کریدورهای بشردوستانه در کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپول باز شده است.

🔹ارتش روسیه ۲۴۸۲ هدف از زیرساخت‌های نظامی در اوکراین را در جریان عملیات ویژه بمباران کرد.
 
🔹نیروی هوایی روسیه ۱۵۸ تأسیسات نظامی را در اوکراین طی روز گذشته منهدم کرد.

۱۱:۱۰-در «مسیر» بررسی شد؛ آخرین تحولات اوکراین 

🔹برنامه «مسیر» در جدیدترین قسمت خود به بررسی دو پرونده روز یعنی جنگ اوکراین و مذاکرات وین و آخرین تحولات با حضور کارشناسان پرداخت. (جزئیات بیشتر)

 

 


 

۱۱:۰۳- اوکراین: در حمله هوایی روسیه به سومی ۱۸ نفر کشته شدند

🔹وزارت کشور اوکراین: ۱۸ غیرنظامی از جمله دو کودک در حمله هوایی شب گذشته روسیه به سومی کشته شدند.

 

 


۱۱:۰۲- بلاروس: هیچ نظامی در اوکراین نداریم

🔹وزارت دفاع بلاروس: حتی یک سرباز از نیروهای ما در قلمرو اوکراین نیست و ما در حال حاضر هیچ اقدامی برای بسیج نظامیان انجام نمی‌دهیم.

۱۰:۴۶- مادورو:غرب مسئول تنش‌زدایی در اوکراین است

🔹«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا طی یک سخنرانی غرب را به تحریک درگیری‌ روسیه با اوکراین متهم کرد و گفت: «آن‌هایی که با دهه‌ها عدم پایبندی به توافقات، با دهه‌ها تهدید علیه روسیه، با دهه‌ها آماده‌سازی برنامه‌هایی برای گسترش ناتو به این درگیری‌ها دامن زدند، اولین کسانی هستند که مسئولیت تنش‌زدایی برعهده آن‌ها است».

🔹مادرو سپس ادامه داد: «ونزوئلا به شدت از احتمال جنگ در اروپا و تعمیم آن به دیگر مناطق جهان نگران است و منتقد کارزار نفرت پراکنی رسانه‌ها و اقدامات اقتصادی است که هدف آن تشدید اوضاع و گسترش درگیری‌ها به جای تنش‌زدایی است».

۱۰:۳۱- رژیم صهیونیستی برای اسکان ده‌ها هزار یهودی اوکراینی آماده می‌شود

🔹همزمان با گزارش منابع خبری درباره خودداری تل‌آویو از پذیرش مهاجران غیر یهودی اوکراینی، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی می‌گوید که تل‌آویو خود را برای اسکان ده‌ها هزار یهودی اوکراینی آماده می‌کند. (جزئیات بیشتر)

۱۰:۲۲- حافظان صلح اوکراینی برای نبرد با روسیه فراخوانده شدند

🔹پارلمان اوکراین در بیانیه‌ای که بر روی تلگرام منتشر کرد، گفت که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تصمیم گرفته است که تمامی حافظان صلح اوکراین را از سراسر جهان برای مشارکت در نبرد علیه نیروهای مسلح روسیه فراخواند.

۱۰:۱۰- کی‌یف خواهان مذاکره مستقیم بین پوتین و زلنسکی شد

🔹«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف خواهان مذاکره مستقیم بین «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی» رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است.

۱۰:۸- استرالیا فرماندهان نظامی روسیه را تحریم کرد

🔹«ماریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی ویژه در اوکراین اعلام کرد که شامل اعمال محدودیت‌هایی بر نیروهای مسلح روسیه، ۶ فرمانده نظامی و ۱۰ مقام روس می‌شود.

 

۱۰:۰۲-زلنسکی: در کی‌یف هستم و پنهان نشده‌ام

🔹«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین: نیروهای اوکراینی در مواضع خود قرار دارند و در حال مقابله با نیروهای روس هستند.

🔹 اوکراینی‌ها با دشمن می‌جنگند و تسلیم نمی شوند و کشور خود را رها نمی‌کنند و من نیز در کنار تیم خود در کی یف حضور دارم.

🔹ما با روسیه در مورد کریدورهای بشردوستانه به توافق رسیدیم اما ارتش روسیه اقدامات نظامی را متوقف نکرد.

🔹رئیس جمهور اوکراین: ما به گفت‌وگوها با روسیه ادامه خواهیم داد اگرچه فرض می کردیم که دور فعلی آخرین دور باشد.

🔹من همچنان در کی‌یف هستم و پنهان نشده‌ام و واهمه‌ای از کسی ندارم.

 

۰۹:۵۷-ستاد کل اوکراین: روسیه در حال نشر اکاذیب درباره نیروهای اوکراینی است

🔹ستاد کل اوکراین: روسیه ادعاهای جعلی درباره اینکه نیروهای ما کشور را ترک کرده‌اند و توافقاتی را درباره تسلیم شدن به امضا درآورده‌اند، مطرح می کند.

🔹ستاد کل اوکراین: روسیه در حال نشر اطلاعات دروغ در بین اوکرینی‌هاست تا وحشت‌پراکنی کند.

۰۹:۴۶- درخواست وزارت انرژی اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع

🔹وزارت انرژی اوکراین: امیدواریم که با ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ایمنی و امنیت انرژی هسته‌ای در اوکراین و اروپا تضمین شود.

🔹از آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده‌ایم از نزدیک شدن نیروهای روس به تأسیسات هسته‌ای جلوگیری کنند.

🔹ما بر لزوم نظارت و تحلیل اوضاع در نیروگاههای هسته‌ای چرنوبیل و زاپوروژیه تأکید داریم.

۰۹:۴۲- روایت هیأت مذاکره‌کننده روس از تحولات اوکراین

🔹خبرگزاری تاس به نقل از هیأت مذاکره‌کننه روس: امیدواریم که راه‌حلی را با کی‌یف برای به رسمیت شناختن کریمه بعنوان قلمرو روسیه و جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک پیدا کنیم.

🔹هیأت مذاکره‌کننده روس: سکو یکشنبه هفته گذشته ۴۰۰ اتوبوس برای خروج مردم اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه آماده کرد اما خروج اوکراینی‌ها از طریق این کریدورها به واسطه عملکرد ارتش اوکراین با شکست مواجه شد.

۰۹:۲۷- اوکراین: خسارات وارده به کی‌یف بیش از ۱۰ میلیارد دلار است

🔹وزیر زیرساخت اوکراین: خسارات وارده به خسارت به جاده‌ها، پل‌ها و راه‌آهن‌ها از 10 میلیارد دلار فراتر رفته است و بازسازی خسارت ناشی از تجاوز روسیه به تاسیسات دو سال طول خواهد کشید.

۰۹:۱۹-اختصاصی| آخرین وضعیت شهروندان ایرانی از زبان سفیر ایران در رومانی

🔹سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی به تشریح آخرین وضعیت شهروندان و دانشجویان ایرانی که از اوکراین به رومانی سفر کرده بودند، پرداخت و از بازگشت گروهی از هم وطنان به کشور خبر داد. (جزئیات بیشتر)

 

 

۰۹:۱۶-📺 اختصاصی| آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی حاضر در رومانی

🔹دو نفر از دانشجویان ایرانی در اوکراین که به دلیل شرایط این کشور مجبور به سفر به رومانی شدند، به تشریح وضعیت خود و اقدامات سفارت پرداختند. (جزئیات بیشتر)

 

 

۰۹:۰۴- الجزیره: وقوع چندین انفجار در کی‌یف

🔹شبکه الجزیره از وقوع چندین انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین خبر داده است.

۰۸:۵۹- اوکراین: حملات در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی ادامه دارد

🔹وزارت دفاع اوکراین: نیروهای ما به مبارزه در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی ادامه می‌دهند و نبرد در مرزهای خارجی کی‌یف و نبردهای دفاعی در حومه میکولایف ادامه دارد.

🔹پلیس اوکراین: روسیه در حملات خود، ساختمان‌های شورای منطقه‌ای، مؤسسات آموزشی و ساختمان‌های مسکونی خارکیف را مورد هدف قرار داده است.

 

۰۸:۵۷-گوگل: حمله هکرهای روس به اهداف اوکراینی

🔹خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که هکرهای روس به اهداف اوکراین و همپیمانان اروپایی کی‌یف حمله سایبری کرده‌اند.

۰۸:۵۰-پولتیکو: بایدن ممنوعیت یکجانبه واردات نفت روسیه را اعلام می‌کند

🔹وبگاه پولتیکو گزارش کرده است که احتمالاً «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از تشدید فشارها از سوی کنگره، به صورت یکجانبه ممنوعیت واردات نفت از روسیه را اعلام کند.

۰۸:۴۵- توقف تعاملات تجاری سئول با بانک مرکزی روسیه

🔹وال استریت ژورنال گزارش کرده است که کره جنوبی معاملات تجاری با بانک مرکزی روسیه و «صندوق‌های ثروت ملی روسیه» را متوقف کرده است.

۰۸:۳۹- ژاپن مقام‌های روسیه و بلاروس را تحریم کرد

🔹خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت دارایی ژاپن از ممنوعیت صادرات تجهیزات پالایشگاهی به روسیه خبر داد و گفت که دارایی‌های ۳۲ مقام و نخبگان روسیه و بلاروس را مسدود کرده است. 

۰۸:۰۸- شرکت «ویوا» خرید نفت از روسیه را متوقف می‌کند

🔹خبرگزاری رویترز گزارش کرد که شرکت انرژی استرالیایی «ویوا»، تصمیم گرفته است که خرید نفت خام از روسیه را متوقف کند.

🔹وزارت خارجه استرالیا: تحریم‌هایی علیه ۶ فرمانده نظامی روس که مسئول حملات دریایی و زمینی و هوایی به اوکراین هستند، وضع شده است.

۰۷:۳۵- مقام آمریکایی: احتمال حمله روسیه به محموله تسلیحات اوکراین وجود دارد

🔹شبکه آمریکایی «ای بی سی» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد که احتمال می‌رود روسیه یکی از زنجیره‌های تأمین تسلیحات به اوکراین را با حمله‌ای در لهستان هدف قرار دهد.

🔹این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که روسیه می‌تواند از مناطق بسیار مستحکم مهمات دوربرد برای بمباران شهرها از مسافت طولانی پرتاب کند.

🔹این مقام آمریکایی ادامه داد: ایجاد مناطقی مستحکم و پرتاب توپخانه‌های دوربرد از این مکان‌ها، از اعزام نیروهای روس به شهرهای اوکراینی جلوگیری می‌کند.

۰۳:۳۰ - درخواست کمک رئیس‌جمهور اوکراین از یهودیان آمریکا

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان آمریکایی خواست که از او حمایت کنند. 

۰۳:۱۵ - انفجارهای مهیب در کی‌یف

خبرنگار شبکه «الجزیره» در کی‌یف گزارش داد که لحظاتی پیش صدای انفجارهای مهیبی در پایتخت اوکراین شنیده شده است.

دقایقی بعد ارتش اوکراین مدعی شد که یک فروند جنگنده روسی را برفراز کی‌یف سرنگون کرده است.

۰۳:۰۰ - پنتاگون: ۱۵ کشور به اوکراین سلاح می‌دهند

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن و ۱۴ دولت دیگر در حال ارسال تسلیحات به اوکراین هستند و نیروهای مسلح این کشور نیز از آنها در نبرد با روسیه استفاده می‌کند.

۰۲:۴۵ - احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه

منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل عدم همراهی متحدان آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، واشنگتن ممکن است مجبور شود به تنهایی این اقدام را انجام دهد.

۰۲:۳۰ - زلنسکی دست به دامن صلح‌بانان اوکراینی شد

پارلمان اوکراین خبر داد که رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته است، نیروهای حافظ صلح اوکراین را از سراسر جهان برای شرکت در نبرد علیه نیروهای مسلح روسیه فرا بخواند.

۰۲:۱۵ - نبنزیا: کی‌یف به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهد

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «تندروهای اوکراینی، منطقه لوهانسک را بمباران کردند. این اوکراینی‌ها هستند که به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهند». 

نبنزیا طی سخنرانی مجدد در شورای امنیت تاکید کرد: «اوکراینی‌ها جمعیت غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند ولی ما را به بمباران غیرنظامیان متهم می‌کنند».

وی همچنین افزود: «در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه، ما آتش را متوقف خواهیم کرد تا غیرنظامیان تخلیه شوند. غیرنظامیان را می‌توان به غرب کی‌یف منتقل کرد و ما به مردم این امکان را می‌دهیم که به هر جایی که می‌خواهند پناه ببرند».

۰۲:۰۰ - یک بام و دو هوای اوکراین: روسیه باید تخلیه غیرنظامیان را متوقف کند

 «سرگی کیسلیتسیا» نماینده اوکراین در سازمان ملل در حالی که مدعی شده بود روسیه مانع تخلیه غیرنظامیان از نقاط درگیری می‌شود، اما لحظاتی بعد گفت: «روسیه باید تخلیه غیرنظامیان و دستکاری در زندگی آنها را متوقف کند». 

۰۱:۴۵ - پکن: امنیت گذرگاه‌های بشری در اوکراین تضمین شود

نماینده چین در شورای امنیت گفت: «حمل و نقل مربوط به عملیات بشردوستانه در اوکراین باید محافظت شود و امنیت گذرگاه‌های انسانی در این کشور باید تضمین شود».

نماینده چین با هشدار درباره سیاسی‌کردن پرونده بشردوستانه در اوکراین، توضیح داد: «از تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به اوکراین حمایت کنید. برای حل بحران اوکراین باید موضع مشترکی پیدا کرد».

این دیپلمات چینی اضافه کرد: «باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت. ارسال سلاح‌های تهاجمی و مزدوران، جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند».

وی همچنین افزود: «ما خواستار حداکثر خویشتن‌داری و تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین هستیم».

۰۱:۳۰ - حمایت مالی انگلیس از اوکراین

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس گفت: «امروز، همراه با هلند و کانادا، حمایت عملی و پایدارتری از اوکراین ارائه کردیم».

جانسون مدعی شد: «ما ۱۷۵ میلیون پوند دیگر به اوکراین دادیم که مجموع حمایت‌هایمان را به تقریبا ۴۰۰ میلیون پوند رساند».

۰۱:۱۵ - ادعای زلنسکی: در کی‌یف هستم

ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «امیدوارم بتوانیم با روسیه به صلح برسیم و هر کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم».

زلنسکی همچنین در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر فرار وی از اوکراین، مدعی شد: «من در دفترم در کی‌یف هستم و تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ شدید انجام می‌دهم».

۰۱:۰۰ - بلومبرگ: روسیه به تحریم‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد

پایگاه خبری «بلومبرگ» نوشت: «از بیست‌ودوم فوریه، ۲۴۲۷ تحریم علیه اشخاص روسی و ۳۴۳ تحریم علیه شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی روسیه اعمال شده است».

بلومبرگ در این گزارش توضیح داد: «واشنگتن و متحدانش ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه وضع کردند که تعداد تحریم‌ها علیه مسکو را به بیش از ۵۵۳۰ رساند».

این پایگاه خبری مدعی شد: «روسیه با پیشی گرفتن از ایران و کره شمالی به کشوری تبدیل شد که بیشترین هدف تحریم‌ها در جهان قرار گرفته است».

۰۰:۴۵ - پوتین: مشکل اوکراین را فقط با حرفه‌ای‌ها حل می‌کنیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که در عملیات نظامی ویژه در اوکراین، از نیروهای نظامی داوطلب یا ذخیره استفاده نمی‌شود.

پوتین در این‌باره توضیح داد، مشکل در اوکراین را فقط با استفاده از نیروهای حرفه‌ای ارتش حل می‌کند.

۰۰:۳۰ - زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین از زبان مسکو

ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات در مورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند».

  وزارت دفاع روسیه نیز گفت: «در حال رصد تحرکات دو ناوشکن آمریکایی هستیم که وارد دریای بالتیک شده‌اند».

این وزارتخانه توضیح داد: «دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده، وارد آب‌های دریای بالتیک شدند».

۰۰:۱۵ - کی‌یف به‌دنبال فشار بیشتر غرب بر مسکو

«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین خبر داد: «من با [آنتونی] بلینکن [وزیر خارجه آمریکا] تماس داشتم و در حال هماهنگی گسترده برای اقدامات اضافی برای فشار بر روسیه هستیم».

کولبا همچنین گفت که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود است.

۰۰:۰۰ - دیپلمات روس: افراطی‌ها در اوکراین، وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه گفت: «نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد. ما از همه همکاران در شورای امنیت می‌خواهیم که فقط در مورد وضعیت انسانی صحبت کنند».

نبنزیا طی نشست شورای امنیت درباره اوکراین توضیح داد: «امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آنها را بمباران می‌کنند، تندروهای اوکراینی هستند. اوضاع در اوکراین به دلیل کاری که افراطی‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود».

وی ادامه داد: «مقامات اوکراینی قاطعانه از همکاری در تخلیه از خارکیف و سومی امتناع می‌ورزند. کریدورهای بشردوستانه که به سمت روسیه باز هستند، نادیده گرفته می‌شوند. کی‌یف از همه ابزارها برای جلوگیری از خروج اوکراینی‌هایی که می‌خواهند به روسیه بروند، استفاده می‌کند».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «شهردار سومی گفت که هیچ مسیر امنی وجود نخواهد داشت. ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کردند. اما [افراطی‌ها و ملی‌گرایان] اوکراین از بیش از ۱۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این در حالی است که نیروهای روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند».

ادامه تحولات اوکراین را در گزارش لحظه به لحظه سی و هشتم گروه بین‌الملل دنبال کنید.

انتهای پیام/28

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول