اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

چالش کوچک انگاری تعلیم و تربیت/ جایگاه آموزش و پرورش به خوبی شناخته نشده است

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته‌اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده‌اند. معتقدم یک علتش این است که آموزش و پرورش را کوچک می‌ببینند و کوچک انگاری می‌کنند.

چالش کوچک انگاری تعلیم و تربیت/ جایگاه آموزش و پرورش به خوبی شناخته نشده است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازها در آیین یکصدمین سال تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: اولین چالش پیش روی شورای عالی آموزش و پرورش، چالش نظری و فلسفی است.

وی افزود: اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در دنیای متحول امروز چگونه می‌خواهد ثبات قوانین را حفظ کند و به نیازها پاسخ دهد بسیار مهم است.

نوید ادهم ادامه داد: بارها با نیازهای روز برخورد می‌کردیم که قانونی برای پاسخ به آن نداشتیم و تا می‌آمدیم مصوبه‌ای از سر بگذرانیم از زمان آن پیشامد، می‌گذشت.

وی با اشاره به اینکه دومین چالش به کارکرد نظام آموزش و پرورش در عصر جدید - دوران کرونا و پساکرونا- بازمی‌گردد، تصریح کرد: بسیاری از نوآوری‌ها در گذشته امکان بروز پیدا نمی‌کردند؛ اینکه شورای عالی آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد در بروزرسانی کارکردهای آموزش و پرورش نقش ایفا کند از جمله چالش‌ها و بسیار قابل تأمل است.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده است، افزود: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش هم همین بوده است که جایگاهش به درستی شناخته نمی‌شده است.

وی چالش دیگر را مناسبات آموزش و پرورش با دیگر مجامع تصمیم‌گیری از جمله مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و اظهار کرد: متأسفانه از این منظر هم جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی دیده نشده  است.

نوید ادهم اضافه کرد: به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته‌اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده‌اند. معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک می‌ببینند و کوچک انگاری می‌کنند.

نوید ادهم با بیان اینکه چالش دیگر مشروعیت و مقبولیت شورای عالی آموزش و پرورش و مصوباتش است، گفت: اگر بخواهیم دانش‌آموزان و سایر ارکان به مصوبات شورای عالی وفادار باشند باید چه کرد؟ علی رغم همه تلاش‌ها هنوز در این مقوله چالش وجود دارد.

وی افزود: یکی از راهکارها، برخورداری مصوبات از پشتوانه پژوهشی دقیق و به‌روز است؛ اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش محور باشد بسیار حائز اهمیت است و باید روی آن تأمل کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول