اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کارشناس روزنامه اصلاح‌طلب: ایران از فرصت استفاده کند و قراردادهایش با روسیه را لغو کند!

کارشناس روزنامه اصلاح‌طلب گفت: ایران می‌تواند از این فرصت برای لغو همه قراردادهای مورد سوءظن ملت ایران با روسیه استفاده کند. همه می‌دانند قراردادهایی که در سال‌های اخیر بین ایران و روسیه بسته‌شده مورد سوءظن ملت ایران قرار دارد.

کارشناس روزنامه اصلاح‌طلب: ایران از فرصت استفاده کند و قراردادهایش با روسیه را لغو کند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پیروز مجتهدزاده که اصلاح طلبان از او به عنوان تحللیگر روابط بین الملل یاد می کنند، در تازه ترین اظهارات بامزه خود مدعی شده است که روسیه قصد استعمار ایران را دارد!

اصلاح طلبان پیش از سفر رئیس جمهور به روسیه هم موج تخریب سنگینی راه انداختند و تا چند روز بعد از برگشت آیت الله رئیسی از سفر مهمی که به مسکو داشت، این موج ادامه داشت.

گفتنی است افراد و رسانه های جریان اصلاحات از آغاز بحران اوکراین تمام تلاش خود را برای فعالیت به نفع غرب به کار گرفته اند و حتی در تلاشی مضحک سعی کردند از زلنسکی یک قهرمان پلاستیکی بسازند. این تقلای به نفع آمریکا و سعی در تخریب روابط ایران و روسیه در پس شعار «نه شرقی نه غربی» در حالی است که که غرب گدایی آنها شهره عام و خاص شده است.

لازم به ذکر است از جمله مواضع این نخبه جریان اصلاحات در ماه های گذشته آن بود که گفته بود: «تیم مذاکره کننده برجام نباید تغییر می‌کرد چون به زبان انگلیسی تسلط کامل داشتند». او همچنین پیشنهاد داده بود که رئیسی باید «علی اکبر صالحی» را به جای امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه منصوب می کرد.

بخش‌هایی از گفت‌وگو با مجتهدزاده را در ادامه خواهید خواند:

*هنوز موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای را جدی نمی‌بینم. پوتین در جنگ اوکراین نشان داده که از محدوده‌های عقل و منطق عبور کرده است. اما گمان نمی‌کنم این عبور از منطق به‌اندازه‌ای باشد که وی قصد داشته باشد از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

*اظهارات امروز پوتین درباره تهدید کشورهای جهان ما را به یاد اظهارات و تهدیدات صدام حسین می‌اندازد. زمانی که صدام به کویت حمله کرده بود همه جهان را تهدید می‌کرد. این وضعیت امروز برای پوتین نیز به وجود آمده و وی همه جهان را تهدید می‌کند.
 
*پوتین ثابت کرده که در وضعیت روحی خطرناکی قرار گرفته و کنترل اعصاب خود را از دست‌داده است.

*آقای رئیسی می‌تواند از اظهارات پوتین که ایران را متحد خود نمی‌داند بهترین استفاده را کند و تلاش برای ارتباط یک‌طرفه با روسیه را متوقف کند. ایران می‌تواند از این فرصت برای لغو همه قراردادهای مورد سوءظن ملت ایران با روسیه استفاده کند. همه می‌دانند که قراردادهایی که در سال‌های اخیر بین ایران و روسیه بسته‌شده مورد سوءظن ملت ایران قرار دارد.

*ما باید بپذیریم که دولت‌هایی که در ایران در چهار دهه گذشته روی کار آمده‌اند در زمینه سیاست خارجی پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند. ما در سیاست خارجی دچار شعارزدگی ایدئولوژیک بوده‌ایم و به همین دلیل در طول این چهار دهه گذشته درجا زده‌ایم. در شرایط کنونی نیز حاضر به بازنگری در این رویکرد نیستیم. عملکرد ما در عرصه سیاست خارجی به شکلی بوده که برخی کشورها اعتماد خود را نسبت به ما از دست‌ داده‌اند.

*از سوی دیگر موفق نشده‌ایم اعتماد کشورهای جدیدی را به دست بیاوریم تا منافع ملی خود را تأمین کنیم. امروز ما نمی‌توانیم روسیه را سرزنش کنیم. اگر منظور این است که روسیه رویکرد استعماری دارد سؤال این است که در جهان امروز کدام کشوری را می‌شناسید که برای منافع ملی خود رویکرد استعماری نداشته باشد؟ ما نباید اجازه بدهیم کشوری با ما به‌صورت استعماری برخورد کند. ما نباید اجازه بدهیم کشوری از دوستی با ما سوءاستفاده کند.

*اگر ما به دنبال متحد سیاسی در عرصه بین‌المللی هستیم باید از چنان درایت و سیاستی برخوردار باشیم که بتوانیم برای خود شریک قابل‌اعتماد درست کنیم. ما باید این هنر را داشته باشیم که یک دوست معمولی و یک کشور بی‌طرف را به یک شریک قابل‌اعتماد تبدیل کنیم. شرایط به شکلی نیست که یک کشور بدون هیچ دلیل و پیش‌زمینه‌ای برای کشور دیگر قابل‌اعتماد باشد. چنین چیزی در جهان امروز وجود ندارد. هنر در سیاست این است که دشمنان خود را نیز به دوست تبدیل کنید. به‌صورت طبیعی هیچ کشوری در عرصه بین‌المللی دوست یا دشمن کشور دیگر نیست.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول