اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

16 درصد مساحت استان قم به بیابان‌ها اختصاص دارد

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه سه درصد مساحت استان قم به جنگل‌ها به ویژه پارک‌های جنگلی دست کاشت اختصاص دارد، گفت: 16 درصد از مساحت استان بیابان است و 420 هکتار در معرض بیابانی شدن است.

16 درصد مساحت استان قم به بیابان‌ها اختصاص دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مرتضی داوودی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: در دوسال اخیر به منظور مقابله با بیابان‌زایی، طرح تثبیت شن‌های روان و مدیریت مناطق بیابانی دنبال شده است که این طرح بیشتر با موضوع مراقبت از جنگل‌های دست کاشت و به مساحت 6 هزار و 700 هکتار در کوه نمک و حسین آباد میش مست در حال انجام است.

وی اضافه کرد: به میزان 16 درصد در حدود 178 هزار هکتار از مساحت استان را بیابان شکل داده است که 105 هزار هکتار آن به کانون بحران تبدیل شده است و حدود 420 هزار هکتار از اراضی قم نیز در معرض تبدیل شدن به بیابان است و در راستای مبارزه با بیابان زایی تاکنون در حدود 13 هزارهکتار نهال کاری با گونه های مختلف انجام شده است و یک سری تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهای مختلف خواهیم بست تا بتوانیم در راستای جلوگیری از افزایش بیابان و مدیریت مناطق بیابانی مشارکت‌های همگانی را رقم بزنیم.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: در سال‌های اخیر از محل صندوق توسعه ملی بودجه خوبی به امر بیابان‌زدایی اختصاص یافته است؛ حدود 7 میلیارد تومان به استان قم تخصیص یافت با این بودجه اقدامات قابل توجهی انجام شد.

وی گفت: حدود 35 هزار هکتار به میزان 3 درصد از مساحت استان دارای جنگل است که این اداره‌کل در راستای توسعه جنگل‌ها هزار و 266 هکتار پارک جنگلی در استان احداث کرده است که این مجموعه‌ها مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

داوودی گفت: حدود 28 هزار هکتار از مساحت استان قم که دارای گونه‌های جنگلی و ممنوع القطع است به صورت ویژه حفاظت می‌شود و در حدود هزار و 170 هکتار برای افزایش این مساحت برنامه‌ریزی شده است. تمام تلاش این اداره‌کل این است که از پوشش‌های گیاهی استان حفاظت شود و دخل و تصرف از آنها به هیچ وجه صورت نگیرد.

انتهای پیام/78032

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول