اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

شمار تلفات کل و بز براثر طاعون در مازندران به ۲۱۵ مورد رسید/ تلاش برای جمع‌آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به احتمال افزایش شمار تلفات براثر طاعون در کلاردشت، گفت: تاکنون لاشه ۲۱۵ کل و بز وحشی در ارتفاعات غرب مازندران جمع‌آوری شده است.

شمار تلفات کل و بز براثر طاعون در مازندران به ۲۱۵ مورد رسید/ تلاش برای جمع‌آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،کوروس ربیعی مسوول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره آخرین آمار تلفات طاعون نشخوارکنندگان وحشی در استان اظهار کرد: تاکنون لاشه ۲۱۵ کل و بز وحشی در ارتفاعات غرب مازندران جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به احتمال افزایش شمار تلفات، گفت: به‌دلیل پوشیده شدن این مناطق از برف امکان اعلام دقیق تلفات ممکن نیست.

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: باتوجه به شرایط ناپایدار جوی و بارش برف سنگین به‌ویژه طی بهمن ماه امسال در ارتفاعات مازندران، احتمال افزایش آمار تلفات کل و بز وحشی که در زیر برف مدفون شده‌‌اند، وجود دارد.

ربیعی تصریح کرد: با مساعد شدن هوا و ذوب شدن برف‌ها، شرایط صعود محیط‌بانان به ارتفاعات و زیستگاه‌های حیات وحش غرب مازندران نیز فراهم می‌شود که باید نسبت به جمع‌آوری لاشه‌ها و دفن بهداشتی آنها اقدام شود.

وی با اعلام اینکه همه این تلفات فقط در منطقه دلیر و ناتر چالوس، کلاردشت و عباس‌آباد بوده و احتمال افزایش تلفات در کلاردشت وجود دارد، خاطرنشان کرد:  پایش‌ها همچنان در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار دارد.

مسؤول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت: توصیه ما به همه مردم این است در صورت مشاهده دام بیمار، بی‌حال یا تلف شده‌ باتوجه به وسیع بودن مناطق و همچنین تعداد محدود نیروها، هرچه سریع‌تر موارد را به سامانه ۱۵۹۰ محیط زیست و یا ادارات محیط زیست در شهرستان‌ها اطلاع داده و از جابه‌جایی لاشه‌ها پرهیز کنند.

به گزارش فارس، موارد تلف شده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه امسال در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم‌مرز با مازندران است، مشاهده شده بود و با توجه به راه‌های سریع انتقال این ویروس کل و بز‌های منطقه دلیر در چالوس را درگیر کرد که به مناطق ناتر چالوس، کلاردشت، تنکابن و عباس‌آباد هم رسید.

بحث پایش‌ها همچنان در غرب استان ادامه دارد ولی در برخی مناطق صعب‌العبور امکان تردد وجود ندارد که به همین منظور دام‌های اهلی به پایین‌دست کوچ کردند تا از درگیری بیماری به دام‌های اهلی منطقه جلوگیری شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول