اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

پل سنجان اراک آثار باستانی شده است/عدم ارسال نقشه طرح 24 متری به شورای عالی شهرسازی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پل سنجان پس از کلنگ زنی که 12 سال پیش صورت گرفت اما همچنان نیمه کاره مانده است گفت: پل سنجان تبدیل به آثار باستانی شده است.

پل سنجان اراک آثار باستانی شده است/عدم ارسال نقشه طرح 24 متری به  شورای عالی شهرسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمدحسن آصفری بعد از ظهر امروز در نشست شورای مسکن استان مرکزی با حضور وزیر راه اظهار کرد: شروع عملیات اجرایی ساخت واحدهای مسکونی طرح جهش تولید مسکن در استان نشان از عزم دولت به منظور رفع مشکلات این حوزه بوده که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه طرح تفضیلی اراک اجرا نشد و این کار باعث قفل شدن شهر شده است افزود: باید نظارت کافی و جدی در تصویب نقشه های مهندسی در طرح های جامع و تفضیلی باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس بیان داشت: پروژه ۵۸ متری شهری اراک ملغی شد و گویا قرار است طرح ۲۴ متری نیز که پس از لغو ۵۸ متری مصوب شده بود هم اجرا نشود؛ معاونین وزیر راه در اراک حضور پیدا کردند اما خروجی صورت نگرفته و به نظر می‌آید که قاشق خالی در دهان ما گذاشتند.

آصفری با انتقاد از طرح های نیمه تمام در استان مرکزی بیان کرد: بیش از ۱۵ سال است که طرح کنارگذر شمالی اراک نیز نیمه کاره مانده، این در حالی است که روزانه حدود ۵۰ هزار خودرو در این مسیر در رفت و آمد هستند که باعث آلودگی هوای اراک نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت بالای مسکن در اراک بیداد می کند افزود: نرخ برخی از واحدهای مسکونی در اراک با نقاط بالای شهر تهران یکی است، با ادامه این روند کارمندی که ماهانه ۶ میلیون حقوق بگیرد باید ۵۰ سال کار کند تا شاید یک واحد بخرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه ۸ هزار واحد مسکن در طرح جهش تولید مسکن ساخته می شود تصریح کرد: این در حالی است که در این حدود ۲۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند و این نشان می دهد که برای سال های آینده بازهم به مسکن نیاز داریم و باید از الان فکری برای آن شود.

آصفری با بیان اینکه پل سنجان پس از کلنگ‌زنی که ۱۲ سال پیش صورت گرفت اما همچنان نیمه کاره مانده است گفت: پل سنجان تبدیل به آثار باستانی شده است.

وی همچنین خواستار رسیدگی به مشکلات بافت های فرسوده شهر، جاده های ارتباطی کمیجان، میلاجرد، آهنگران، قره چای خنداب قطار سریع السیر اراک-قم-اصفهان، ایجاد خط پرواز اراک به مشهد، الحاق مناطق ولی اباد، رسول آباد و قنات ناصری و همچنین زعفرانیه به محدوده شهری و... شد و در خصوص فرودگاه اراک نیز گفت: فرودگاه اراک چندین بار افتتاح شد اما یک پرواز هم در آن انجام نمی‌شود.

علی اکبر کریمی دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: ضعف دولت در بخش تولید و ساخت مسکن یکی از مواردی بود که در دولت قبل همیشه به آن انتقاد داشتیم، انبوه سازی در دولت تدبیر و امید تقریبا تعطیل بود و وزرای آن به نساختن مسکن افتخار می کردند.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزم جدی در ساخت مسکن به وضوح قابل مشاهده است که جای تقدیر دارد، مجلس هم در این خصوص کمک حال دولت بوده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه گفته شده سرریز جمعیتی شهر اراک به شهرهای جدید انجام شود بیان داشت: مهاجران و امیرکبیر دو شهر جدید در اطراف اراک هستند اما آقای وزیر آیا شما خودتان حاضر هستید در شهر امیرکبیر تقاضای مسکن دهید؟ در ثبت نام اخیر عده ای از قم در این شهر ثبت نام کرده بودند کسی برای آن انگیزه‌ای ندارد چراکه در این شهر زیرساخت های لازم وجود ندارد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران نیز با بیان اینکه در خصوص تامین اراضی برای مسکن در شهرستان آشتیان مشکلی نداریم، گفت: جمعیت این شهرستان زیر ۵۰ هزار نفر است و معمولا در شهرهای کم جمعیت در شورای تطبیق بررسی می شوند اما به دلیل اعتراضی که در اراضی ۴۸ هکتاری شد، دو مرتبه در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کردیم اما رای نیاورد.

فرزانه صادق اظهار کرد: اگر آقای وزیر دستور بدهند در طرح نهضت ملی مسکن آشتیان این اجازه را به شهرداری بدهیم که راه و شهر سازی آشتیان با اداره کل تفاهم نامه‌ای داشته باشد تا بخشی از آن به عنوان پشتیبان جهش تولید انجام بگیرد که در خود استان قابل حل است، با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن مواردی که به اقدام ملی مسکن و جهش تولید مربوط است در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح نمی شود.

وی افزود: مرحله بررسی طرح جامع اراک در سطح استان طولانی شد، این طرح بیش از ۱۵ سال طول کشید تا به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی برسد که به محض دریافت طرح در مدت زمان کوتاهی در شورا به تصویب رسید و ابلاغ شد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران بیان کرد: پروژه ۵۵ متری نیز که در قالب معبری به عرض ۵۵ متر در وسط شهر اراک بدون در نظر گرفتن چگونگی تملک اجرا و مردم را گرفتار کرده بود و عملا بیش از ۱۷ سال مرم بلاتکلیف بودند که در نهایت لغو شد.

صادق ادامه داد: طرح ۲۴ متری جایگزین طرح ۵۵ متری شد و این طرح به گونه ای طراحی شد که بر روی واحدهای مسکونی مردم نیفتد و از معابر موجود با حداقل تعریض استفاده شود اما بعد از گذشت یک سال هنوز نقشه آن به دبیرخانه شورا ارسال نشده است.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا یکی از مشکلات اراک به دلیل صنعتی بودن آن است که البته وجود باغات در اطراف شهر پتانسیل بزرگی برای نفس کشیدن این شهر است، قرار است باغاتی که در محدوده شهری قرار دارند طرح ویژه‌ای تهیه و در بودجه ریزی سال آینده فرآیند آن مطرح شود.

علیرضا کریمی شهردار اراک نیز با بیان اینکه طرح جامع اراک علیرغم اینکه نیاز اصلی مردم است اما کاستی هایی نیز دارد و الزاماتی هم دارد که باید تکمیل شود گفت: طرح تفضیلی اراک نیز آماده نیست، باید از ظرفیت طرح جامع شهری اراک در بخش تولید مسکن استفاده کرد.

وی افزود: کنارگذر اراک نیز در منطقه حادثه خیز قرار دارد اما هنوز تکمیل نشده و برای شهروندان مشکلاتی ایجاد کرده است که امیدواریم با راه اندازی این بخش از ورود خودروها جلوگیری کنیم تا از بار ترافیکی مرکز شهر کاسته شود.

شهردار اراک با اشاره به کمبود مناطق تفریحی و توریستی شهر اراک بیان داشت: امیدواریم که اراضی دره گردشگری گردو و کوه مستوفی واگذار و سال آتی تکمیل شود.

کریمی یکی از درخواست های مدیریت شهری را تخصیص زمین به پروژه های شهری عنوان کرد و ادامه داد: اجرای هر طرح شهری به زمین نیاز دارد که در این بخش با مشکلاتی دست  پنجه نرم می کنیم، کمبود زمین برای استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده یکی از نمونه هاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول