اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

بازی با جان در استقبال از چهارشنبه‌سوری/ 8 نفر در استان مرکزی مصدوم شدند

در آستانه فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال، با وجود هشدارهای فراوان مسوولان، همچنان شاهد حوادث تلخ و ناگوار ناشی از ساخت مواد محترقه در جامعه هستیم.

بازی با جان در استقبال از چهارشنبه‌سوری/ 8 نفر در استان مرکزی مصدوم شدند

خبرگزاری فارس ـ‌ اراک؛ آیین چهارشنبه آخرسال که در زمان ناصرالدین شاه و به وسیله‌ فرانسوی‌ها در ایران رواج پیدا کرد، یکی از آیین‌های ایرانیان است که هرساله در آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود.

این آیین که در گذشته با برافروختن آتشی کوچک و جشن و شادی خانواده‌ها همراه بود، در سال‌های اخیر جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده که گاهی عواقب بسیار جبران ناپذیری را به همراه دارد.

متاسفانه طی سال‌های اخیر در آیین چهارشنبه آخر سال برخلاف گذشته که با شادی همراه بود، گاها به دلیل استفاده از مواد آتش‌زا و منفجره بسیاری از خانواده‌ها داغدار شده و یا سلامت خود را از دست داده‌اند.

 با شروع ماه اسفند و نزدیک شدن به آیین چهارشنبه آخر سال استفاده از مواد محترقه حوادث تلخ و ناگواری در استان مرکزی  رقم خورده که متاسفانه در این حوادث 8 از جوانان کم سن و سال هنگام استفاده از این مواد دچار سانحه شده و مصدوم شدند. 

اواخر بهمن ماه امسال یک پسر ۱۵ ساله اراکی در حال تهیه نارنجک دست ساز در حیاط منزل بر اثر انفجار ناگهانی مواد محترقه، دچار سوختگی شد که متاسفانه مچ دست راست مادرش هم قطع شد.

در شهرستان شازند نیز ۲ پسر نوجوان در هنگام ساخت مواد محترقه دست‌ساز از ناحیه صورت دچار مصدومیت شدند.

 

در این حادثه ۲ پسر نوجوان ۱۴ ساله در هنگام ساخت مواد محترقه دست ساز در داخل انباری خانه، به علت بی احتیاطی از ناحیه صورت دچار سوختگی شدند.

در هفته اول اسفند دو پسر نوجوان 10 و 8 ساله اراکی در غفلت والدین بر اثر انفجار در هنگام ساخت مواد محترقه دست ساز در منزل مسکونی‌شان  به علت بی‌احتیاطی و انفجار مواد محترقه، از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شدند.

 

در شهرستان ساوه نیز  ۲ نوجوان  ۱۴ و ۱۷ ساله بر اثر انفجار مواد محترقه مصدوم شدند که یکی از ناحیه دست و دیگری از ناحیه چشم دچار نقص عضو شدند.

بر اساس اعلام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک توصیه می شود به منظور پیشگیری از حوادث تلخ در چهارشنبه آخر سال خانواده‌ها از آتش بازی کودکان و از آتش زدن بوته و هیزم در کنارخودروها و مواد قابل اشتعال خودداری کنند.

همچنین جلوگیری از  پارک خودرو درگذرگاها و کوچه‌های کم عرض، در دسترس کودکان قرار ندادن مایعات و مواد آتش زا از جمله نفت، بنزین و کبریت، بررسی مکرر انباری و زیر زمین و هر نقطه‌ای از منزل که احتمال می‌‌رود فرزندان از آن به عنوان محل اختفا و نگهداری مواد محترقه استفاده کنند، خودداری از پوشیدن لباس گشاد هنگام  نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن نیز از دیگر توصیه‌های کارشناساس آتش نشانی است.

به والدین عزیز جدا توصیه می شود به ویژه در شب چهارشنبه سوری از خروج کودکان و نوجوانان خود از منزل جلوگیری کنند، زیرا هرچند که آنها دست به این بازی خطرناک نزنند اما حضور آنها در محوطه‌ای که دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می‌کنند عمدا و ناخواسته سلامتی آنها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.
انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول