اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هر روز می‌تواند برای جامعه بشری «بعثت» باشد

استاد حوزه با تأکید بر اینکه هر روز می‌تواند برای جامعه بشری بعثت باشد، گفت: به شرطی که انسان مسیر توجه به خدا، اجتناب از ظلم و ایجاد روحیه محبت، برادری و صلح را در شخصیت خود پیاده‌کند؛ بعثت درس بزرگ تاریخی است که انبیأ برای رساندن انسان به کمال و تربیت او آمده‌اند.

هر روز می‌تواند برای جامعه بشری «بعثت» باشد

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، کارشناس دینی و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص روز مبعث و کرامت های این عید اظهارداشت: انبیأ الهی برای هدایت بشر و به دست‌ آوردن مسیر صحیح زندگی، مبعوث و به پیامبری برانگیخته می‌شوند؛ بعثت با حضرت محمد(ص) به پایان رسیده و ایشان پیامبر خاتَم و خاتِم بودند؛ خاتَم به معنای اشرف انبیأ الهی و خاتِم یعنی بعد از ایشان دیگر پیامبری نخواهدآمد. 

وی افزود: حضرت محمد(ص) آخرین فرد از سلسله انبیأ الهی است که برای تذکیه، تهذیب، تربیت، هدایت، ایجاد عدالت و جلب توجه انسان به خدا مبعوث شدند؛ در قرآن کریم اهداف والایی برای بعثت انبیأ ذکر شده‌ است و هدف اساسی بعثت تلاوت قرآن و آیات الهی، تذکیه بشر، تعلیم و برقراری عدل و عدالت است.

گرجی خاطرنشان کرد: انبیأ برای اینکه به درجه بعثت برسند یک دوره خودسازی و تربیت نفس داشته‌اند؛ دوره‌ای که با خلوت، پرهیز از گناه و ارتباط عمیق با خدا همراه بود که در نتیجه آن لایق دریافت وحی الهی بشوند؛ بعثت لطف پروردگار عالم در رسیدن انسان به کمال، معنویت و انسانیت است.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به ویژگی‌های خاص پیامبر گفت: حضرت محمد(ص) یک شخصیت ممتاز داشت؛ ایشان بسیار اهل مدارا و مناجات با خدا بود، کلامی دلنشین و نافذ و چهره‌ای نورانی، جدی و با صلابت داشت، به بزرگتر هر قومی احترام می‌کرد، جویای احوال مردم بود، جواب سلام کودکان را می‌داد، برای زنان احترام ویژه‌ای قائل بود و همیشه از ظلم و ستمی که بر ایشان وارد می‌شد ناراحت بود و می‌گفت که دختران چه خوب فرزندانی هستند، مهربان، پاکیزه، خوشبو و آماده خدمت به والدین.

وی در ادامه بیان کرد: بنا به فرمایش حضرت علی(ع)، پیغمبر هیچگاه حرف زشت از دهانشان خارج نمی‌شد، عیب‌جو و چاپلوس هم نبود و وقتی به خانه می‌آمدند سه برنامه به ترتیب برای خدا، خودشان و خانواده داشتند و غالبا در ساعت‌هایی که متعلق به خود ایشان بود به خواسته‌ها و مشکلات مردم رسیدگی می‌کردند اما زمان‌هایی که برای خدا و خانواده بود را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کردند.

گرجی تصریح کرد: پیامبر در میدان جنگ بسیار شجاع و دلیر بودند، موقع نماز گویا کسی را نمی‌شناختند، در خانواده بهترین بودند و شخصیتی جامع، بردبار، صبور، محبوب و دلسوز داشتند؛ وجود ایشان برای بشر نعمت است.

استاد حوزه با تأکید بر اینکه هر روز می‌تواند برای جامعه بشری بعثت باشد، گفت: به شرطی که انسان مسیر توجه به خدا، اجتناب از ظلم و ایجاد روحیه محبت، برادری و صلح را در شخصیت خود پیاده‌کند؛ بعثت درس بزرگ تاریخی است که انبیأ برای رساندن انسان به کمال و تربیت او آمده‌اند.

وی با اشاره به وحدت شیعه و سنی افزود: یکی از نقاط مشترک همه فرقه‌های اسلامی، قرآن کریم، توجه به خدا و وجود پیغمبر است؛ ممکن است در مواردی اختلاف داشته‌باشیم که طبیعی است و با گفت‌وگو و نشست‌های علمی اندیشمندان حل خواهد شد که دلیلی برای نزاع، درگیری و جدایی نیست، چون قبله ما، خدای ما و پیامبر ما یکی است و این موضوع می‌تواند پرچمی برافراشته برای وحدت باشد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول