اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

فوتبال کردستان پسرفت زیادی داشته است

یکی از فوتبالیست‌های سابق کردستان می‌گوید: متاسفانه فوتبال کردستان در سال‌های اخیر به دلیل کمبود امکانات سخت‌افزاری و قرارگیری در سطح پایین علمی، پسرفت زیادی داشته است.

فوتبال کردستان پسرفت زیادی داشته است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در دهه‌های گذشته فوتبال کردستان از عشق و علاقه در میان جوانان برخوردار بود و تیم‌های خوبی در فوتبال استان حضور داشتند که فوتبالیست‌های خوبی را به جامعه فوتبال معرفی می‌کردند.

ساینا سنندج یکی از تیم‌های خوب گذشته فوتبال کردستان بود که مکتبی از بهترین‌های فوتبال استان را در اختیار داشت و عاشقانه فقط به فکر فوتبال بازی‌کردن بودند و تماشاچیان هم از دیدن فوتبال بازیکنان این تیم‌ها لذت می‌بردند.

حیدر احمدی یکی از فوتبالیست‌های خوب کردستان بود که ۲۸ شهریور ماه سال ۵۲ در محله گله‌خان سنندج به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا رشته عمران ادامه داد برای بررسی وضعیت فعلی فوتبال استان با این فوتبالیست سابق کردستانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: به یاد دارید کی و چگونه وارد دنیای فوتبال شدید؟

در سن هفت سالگی بازی در زمین خانگی دانشسرا مکان فعلی دانشگاه آزاد وارد فوتبال شدم و در 9 سالگی به باشگاه پیام زیر نظر آقایان سهراب جلالی و آقا جواد رفتم و
در ۱۴ سالگی در باشگاه صداوسیما زیر نظر آقای مسعود فاضلی یکی از مربیان دلسوز که اصلیت شیرازی داشت فوتبال را به طور حرفه‌ای شروع کردم.

فارس: از گذشته و زمانی که در تیم ساینا سنندج در زیرگروه کشور بازی می‌کردید، صحبت کنید...

در آن دوران بازیکنان تراز اول و باکیفیتی داشتیم و تیم‌هایی که با آنها بازی می‌کردیم معمولا بازیکنانی در سطح لیگ برتر کشور داشتند و خوشبختانه ما از مربیان با دانشی همچون آقایان حبیب‌الله لطف‌الله‌نسبی و بهاءالدین خوشنما بهرامی بهره می بردیم و با اسپانسری مرحوم مهندس بهاءالدین ادب که پشتوانه باشگاه بود بازی های خیلی خوبی از تیم ساینا مشاهده می شد و همیشه تماشاچیان زیادی به باشگاه می‌آمدند.

فارس: در حال حاضر بعنوان مربی در مدرسه فوتبال مشغول فعالیت هستید...

بله. در طول فعالیت ۱۴ الی ۱۵ سال مربیگری در باشگاه‌های آرارات، آکادمی ذوالفقارنسب و هیئت فوتبال و باشگاه ماهان سنندج و زاگرس هم در رده بزرگسالان، امیدها و جوانان و پایه‌ها فعالیت داشته‌ام و اکنون به عنوان مدیرعامل و موسس و مربی باشگاه زاگرس مشغول فعالیت هستم.

فارس: فوتبال دوران خودتان را با دوران امروزه چگونه مقایسه می‌کنید؟

آن دوران نسبت به امروز از نظر سخت‌افزاری امکانات خوبی وجود داشت و بازیکنان باکیفیتی داشتیم و مربیان دلسوز و با دانش علم روز در اختیار فوتبال استان بود.

متاسفانه فوتبال کردستان در سال‌های اخیر به دلیل کمبود امکانات سخت‌افزاری و همچنین از نظر علمی در سطح پایینی قرار گرفته و می‌توان گفت، فوتبال این استان پسرفت زیادی داشته است.

فارس: بعنوان فوتبالیستی که سال‌های سال خاک‌خورده این فوتبال هستید چه راهکاری برای پیشرفت فوتبال کردستان پیشنهاد می‌کنید؟

باید با تامل هیئت فوتبال و پیشکسوتان فوتبال استان و مربیان با دانش علم روز همکاری با هم داشته باشند و از مدیران لایق و فوتبالی که دلسوز هستند استفاده کرد و به نظرم بیشتر معتقدم در طول این چند سال گذشته بیشتر اگر به رده‌های پایه فوتبال توجه می‌شد آینده خوبی در انتظار فوتبال کردستان بود.

فارس: از دیدگاه شما فوتبال پایه استان در چه وضعیتی قرار دارد؟

متاسفانه فوتبال پایه کردستان معطوف به ترم‌های تابستانی شده است البته تعدادی هم باشگاه می‌روند و بعد از ترم تابستانی بدون استعدادیابی در ترم پائیز و زمستان حضور می‌یابند هر چند در این کلاس‌ها آموزش خیلی کمی به فوتبال‌آموزان ارائه می‌شود و آموزش در سطح پائینی قرار دارد اگرچه باشگاه‌هایی هم هستند که در طول سال با استفاده از مربیان بادانش و به علم روز در سطح پایه کارهای خیلی خوبی انجام داده‌اند و شاهد بازیکنان با کیفیت و خوبی در سطح استان بوده‌ایم.

فارس: در سال‌های اخیر فوتبال کردستان دستخوش جنجال‌های زیادی بوده و اختلاف‌های گوناگونی بوجود آمده که این جنجال‌ها و اختلافات لطمه‌های شدیدی به فوتبال استان زده است، نظر شما چیست؟

به نظر بنده با توجه به اختلافات سلیقه‌ای و جنجال‌های اخیر لطمات زیادی به فوتبال کردستان وارد کرده که می‌طلبد بزرگان فوتبال استان با درایت و همکاری جهت رفع مشکلات دامنگیر این رشته ورزشی در تمام رده‌ها تلاش نمایند.

فارس: حدودا یک دهه است که آقای رضا رحمانی فوتبال کردستان را ریاست می‌کند به نظر شما آیا توانسته فوتبال استان را بسوی موفقیت پیش ببرد؟

آقای رضا رحمانی با توجه به اینکه نزدیک به یک دهه در مسند هیئت فوتبال استان است کارهای خوبی در زمینه رشد فوتبال استان مخصوصا در رده پایه‌ها انجام داده ولی مشکلات و کاستی‌هایی هم در زمینه‌های دیگر وجود دارد که امیدواریم با تامل و فکر و اندیشه خوب و با همکاری با اهالی فوتبال بتواند زمینه رشد و شکوفایی فوتبال کردستان را به وجود بیاورد.

فارس: چرا فوتبال محلات از بین رفت و دیگر استعدادهای محلات کشف نمی‌شود؟

علتش کمبود زمین در سطح شهرهاست که موجب شده فوتبال محلات از بین برود در حالیکه در گذشته بیشتر استعدادهای ورزشی از درون محلات رشد می‌کردند و شکوفا می‌شدند اما اکنون همه درگیر بازی‌های دیگری در فضای مجازی شده‌اند.

فارس: مشکل اصلی فوتبال کردستان را در چه می‌دانید؟

نبود اسپانسر و کمک‌های مالی، کمبود زمین‌های ورزشی و نبود برنامه‌ریزی دقیق از مشکلات فوتبال کردستان است.

فارس: آنچه مشاهده می‌شود، حضور پیشکسوتان در فوتبال کردستان کم‌رنگ شده است، چرا؟

متاسفانه در چند سال اخیر که صاحبان اصلی فوتبال که پیشکسوتان هستند مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و همچنین باشگاه‌های فوتبال در استان از تجربیات این بزرگواران در فوتبال استان بی‌بهره هستند در حالیکه استفاده از این تجربیات می‌تواند تا حدودی در پیشرفت این ورزش در استان موثر واقع شود.

فارس: چرا در کردستان کارخانه ها و بخش دولتی تمایلی به حمایت از ورزش و فوتبال ندارند؟

در تمام این سال‌ها خیلی از کارخانه‌ها و بخش دولتی هیچ حمایتی از ورزش به خصوص فوتبال نداشته و تنها دلیل آن عدم رغبت مدیران نسبت به ورزش در استان است که اگر حمایت‌ها یا از طرف کارخانه‌ها و بخش دولتی نسبت به ورزش می‌شد که بحث اصلی ورزش مالی است، ورزش استان رشد خوب و مضاعفی داشت.

فارس: حیدر احمدی با وجود مدارک عالی و تجربه زیاد اما از مربیگری فوتبال فاصله گرفته دلیل چیست؟

بنده دارای مدارک A آسیا و بدنسازی فوتبال A1&B2 آسیا و دارای مدرک مدرسی مربیان پایه‌ها زیر نظر مدرسان آقای محصص و معینی و عباس چمنیان و جان اوه از آلمان هستم اما به دلیل برخی مشکلات حدود سه سال است که از دنیای مربیگری فوتبال دور شده‌ام.

فارس: از بازی با تیم‌های آرارات تهران و نساجی مازندران و ... خاطراتی به یاد دارید..

در بازی با آرارات تهران در سال ۱۳۸۰ که در ورزشگاه آرارات تهران برگزار شد بازیکنان بزرگی همچون ادموند بزیک، مارکار آقاجانیان، مرحوم سرژیک تیموریان، بازی خوبی به نمایش گذاشتیم و مرحوم مهندس ادب و ناصر حجازی از تماشاچیان این بازی بودند و
بازی با نساجی مازندران از سری مسابقات جام حذفی بود که در سنندج ۳_۳ مساوی شد و بازی خوبی انجام دادیم.

فارس: در پایان اگر سخنی باقی دارید...

امیدوارم که فوتبال کردستان در آینده نزدیک به رشد و شکوفایی برسد و شاهد استعداد های خیلی خوبی در سطح کشور باشیم.

انتهای پیام/2330/73/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول