اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید «دوشنبه» و «مسکو» بر توسعه مشارکت و همکاری‌های استراتژیک

در دیدار رؤسای پارلمان تاجیکستان و روسیه بر لزوم تحکیم و توسعه مشارکت استراتژیک بین دو کشور تاکید شد.

تأکید «دوشنبه» و «مسکو» بر توسعه مشارکت و همکاری‌های استراتژیک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در دیدار «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی تاجیکستان با «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون (مجلس علیا) روسیه که برای انجام سفر رسمی در «دوشنبه» به سر می‌برد، همکاری های دوجانبه و تحکیم و توسعه مشارکت استراتژیک بین دو کشور و همچنین تحولات منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رستم امامعلی در ابتدای این دیدار با اشاره به سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، از سطح بالای همکاری‌های دوستانه، وجود اعتماد و درک متقابل بین مقامات عالی و مشارکت راهبردی میان دو کشور ابراز رضایت کرد.

رئیس مجلس ملی تاجیکستان تصریح کرد: روابط با روسیه در اولویت بندی سیاست خارجی تاجیکستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در این راستا روابط بین پارلمانی دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

امامعلی همچنین یادآور شد: مجلس ملی تاجیکستان و شورای فدراسیون روسیه همچنین در چارچوب مجمع بین المجالس کشورهای مستقل همسود، مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی و کمیسیون همکاری های بین پارلمانی دو کشور تعاملات موثری انجام می‌دهند.

والنتینا ماتوینکو نیز با تاکید بر روابط استراتژیک بین دو کشور، همچنین مواضع «مسکو» و «دوشنبه» در رابطه به طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را مشترک و با هم نزدیک توصیف کرد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه همکاری‌های بین مناطق دو کشور را مهم خواند و گفت: بیش از 70 منطقه روسیه با تاجیکستان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه، علمی، فنی و آموزشی بیش از 80 موافقت‎نامه و یادداشت تفاهم همکاری منعقد کرده‌اند. با این وجود هنوز ظرفیت‌های استفاده نشده در تعاملات بین منطقه‌ای دو کشور به طور فراوان وجود دارد.

ماتوینکو ضمن این ملاقات به همتای تاجیک خود در خصوص موضع و اقدامات روسیه در رابطه به بحران اوکراین و لزوم حمایت از شهروندان جمهوری‌های «دونتسک» و «لوگانسک» اطلاع داد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول