اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مذاکرات نخست وزیر قزاقستان و روسیه در «نورسلطان»

نخست وزیر قزاقستان در حاشیه نشست شورای بین دولتی اوراسیا با نخست وزیر روسیه دیدار و بر افزایش همکاریهای دوجانبه تاکید کردند.

مذاکرات نخست وزیر قزاقستان و روسیه در «نورسلطان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «علی‌خان اسماعیل اف» نخست وزیر قزاقستان و «میخاییل میشوستین» نخست وزیر روسیه در حاشیه نشست شورای بین دولتی اوراسیا که در «نورسلطان» برگزار شد، با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

طرفین طی این ملاقات تعدادی از موضوعات مهم، همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، ترانزیتی و حمل و نقل، مجمتع صنعتی و سوخت و انرژی، دیجیتالی شدن و صنعت هوافضایی را بررسی کردند.

اظهار شد که روسیه شریک اصلی تجاری و اقتصادی قزاقستان است و رشد مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2021 میلادی 29 درصد برآورد شده است.

نخست وزیر قزاقستان با اشاره به رشد 32 درصدی تعامل دو کشور در زمینه مجتمع کشت و صنعت و وجود ظرفیت بزرگ در این زمینه، خواستار افزایش تجارت متقابل، تقویت ساختار آن، گسترش تنوع کالاها شد و تجارت مجتمع کشت و صنعت روسیه را به همکاری نزدیک دعوت کرد.

ضمن بررسی همکاری حمل و نقل و ترانزیتی، نخست وزیر قزاقستان به پروژه توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی «اروپا – غرب چین» اشاره کرد و گفت: بخش ساخت و ساز قزاقی و چینی این پروژه تکمیل شده و انتظار می‌رود بخش روسی نیز تکمیل شود.

در این دیدار همچنین مسئله برقراری ارتباط هوایی بین قزاقستان و روسیه مورد توجه ویژه طرفین قرار گرفت. در حال حاضر 54 پرواز در هفته بین کشورهای همسایه در 21 مسیر انجام می‌شود. به طور کلی، پروازهای به تدریج از سر گرفته می‌شود. اما تقاضای موجود به طور کامل برآورده نشده است.

علاوه بر این، اسماعیل اف و میشوستین در مورد گزینه‌های کشیدن لوله گاز به مناطق شمالی و شرقی قزاقستان و روسیه را بررسی کردند. تا پایان سه ماهه اول سال جاری، شرکت‌های گازپروم و قزاق گاز باید پروژه کشیدن لوله گاز به مناطق شمال و شرق قزاقستان را ارزیابی کنند. طرفین حجم مصرف و مسیرهای احداث خطوط لوله گاز را تعیین خواهند کرد.

نخست وزیر قزاقستان خواستار تشدید  اقدامات در این زمینه برای اتخاذ تصمیم مشخصی در کوتاه مدت شد.

میشوستین به نوبه خود برای تقویت روابط همگرایی در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اطمینان از همکاری تجاری و اقتصادی در جهت منافع متقابل دو کشور ابراز امیدواری کرد.

وی با رضایت خاطرنشان کرد که همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور با موفقیت در حال توسعه بوده و در سال 2021 میلادی گردش مالی بین دو کشور نسبت به سال 2020 یک سوم افزایش یافت و از 25 میلیارد دلار هم عبور کرد که این شاخص رکورد برای تجارت متقابل در کل تاریخ بین دو کشور به شمار می‌رود.

در پایان این دیدار نمایندگان قزاقستان و روسیه رویدادهای در زمینه اجرای برنامه جامع همکاری اقتصادی بین دولت‌های دو کشور برای سال‌های 2021- 2025 را به امضا رساندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول