اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای اوکراین: ۵۰ سرباز روسیه‌ای کشته و ۷ هواپیما منهدم شدند

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه ۵۰ سرباز روسیه‌ای کشته شده و ۷ هواپیمای این کشور منهدم شده‌اند.

ادعای اوکراین: ۵۰ سرباز روسیه‌ای کشته و ۷ هواپیما منهدم شدند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع اوکراین عصر پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ فروردین) ادعا کرد ۵۰ نظامی روسیه کشته شده‌اند و ۷ هواپیمای جنگی این کشور منهدم شده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع اوکراین که ساعتی پیشتر منتشر شده آمده است: «۵۰ اشغالگر روسیه‌ای کشته شدند، هفت هواپیمای روسیه‌ای ساقط شده و چهار تانک تخریب شدند.»

وزارت دفاع اوکراین همچنین مدعی شده نظامیان این کشور دو بالگرد روسیه‌ای را بر فراز شهر «گوستومل»، در نزدیکی شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین منهدم کرده است.

مضاف بر این، سفارت اوکراین در آنکارا مدعی شده که اوکراین موفق شده دو سرباز روسیه‌ای را به اسارت بگیرد. تصاویر این سربازها با اسلحه‌هایشان در فضای مجازی منتشر شد.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه غیرنظامی کردن اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

پوتین در چند سخنرانی از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه و ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور روسیه مدعی شده اقدام نظامی کشورش در اوکراین برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در آینده ضروری است.

کشورهای غربی اقدام روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و تحریم‌هایی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. انگلیس ۸ فرد و ۱۱ نهاد از جمله ۶ بانک روسیه‌ای را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. لندن همچنین گفته شمار زیادی از اعضای دومای روسیه نیز هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

اتحادیه اروپا نیز ۲۷ شخص و نهاد را که می‌گوید در «تضعیف حاکمیت اوکراین» نقش داشته‌اند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. همچنین ۳۵۱ عضو دوما که از به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک حمایت کرده‌اند نیز در فهرست تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفتند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه همچنین تهدید کرده چنانچه روسیه حملات علیه اوکراین را متوقف نکند واشنگتن موج جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

دولت آمریکا روز چهارشنبه هم شرکت سازنده خط لوله گاز نورداستریم۲ را مور تحریم قرار داد. واشنگتن قبل‌تر از آن روز سه‌شنبه دو نهاد مالی روسیه و چند شخصیت این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

حمله به اوکراین در شرایطی اتفاق افتاده که دولت جو بایدن در داخل آمریکا با چالش‌های عدیده‌ای از جمله کاهش محبوبیت در نظرسنجی‌ها، افزایش نرخ تورم و نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره روبرو است.

برخی کشورهای عضو ناتو شامل لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی، ماده ۴ قوانین ناتو را برای آغاز رایزنی در داخل ائتلاف در مورد حمله روسیه به اوکراین فعال کرده اند. در ماده ۴ پیمان آتلانتیک شمالی آمده است: «هر زمان که به نظر هر یک از اعضا، تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرف‌ها مورد تهدید قرار گیرد، طرف‌ها با یکدیگر مشورت خواهند کرد».

آنطور که در وب‌سایت ناتو آمده است، مشورت بر اساس ماده ۴ می تواند منجر به اقدام جمعی بین ۳۰ کشور عضو شود. ماده ۴ پیش از این از زمان تشکیل ائتلاف ناتو در سال ۱۹۴۹ شش بار مورد استناد قرار گرفته است، آخرین مورد توسط ترکیه در فوریه ۲۰۲۰ به بهانه کشته شدن دهها سرباز ترکیه در حمله نیروهای دولتی سوریه در مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه بوده است.

ماده ۴ جدا از ماده ۵ است که اعلامیه ائتلاف ناتو است مبنی بر اینکه حمله به یک عضو حمله به همه تلقی می شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول