اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

فارس من| دستور موقت دیوان عدالت اداری برای توقف فرایند برگزاری آزمون قضاوت ۱۴۰۰

با صدور دستور موقت مبنی بر توقف برگزاری مراحل آزمون قضاوت ۱۴۰۰ از سوی یکی از شعب دیوان عدالت اداری، برگزاری این آزمون در روز ۱۳ اسفندماه به تصمیم هیات عمومی دیوان بستگی خواهد داشت.

فارس من| دستور موقت دیوان عدالت اداری برای توقف فرایند برگزاری آزمون قضاوت ۱۴۰۰

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- آذرماه امسال اطلاعیه آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضاء ۱۴۰۰ توسط معاونت منابع انسانی قوه قضائیه منتشر شد. برخلاف رویه معمول که سن مجاز برای شرکت در آزمون قضاوت ۲۲ تا ۴۰ سال اعلام می‌شد، در این اطلاعیه حداکثر سن مجاز برای شرکت در آزمون با ۷ سال کاهش، ۳۳ سال تمام اعلام شد.

کاهش حداکثر سن مجاز برای شرکت در آزمون قضاوت، اعتراض بخشی از متقاضیان این آزمون که به واسطه این تغییر از شرکت در آزمون محروم شده بودند را به همراه داشت. در همین راستا نیز پویشی در سامانه فارس من با عنوان «انتقاد از تغییر یکباره شرط سنی آزمون قضاوت» ایجاد شد که مورد حمایت بسیاری از متقاضیان آزمون قضاوت قرار گرفت.

حامیان پویش مذکور با انتقاد از این تغییر ناگهانی، افزایش حداکثر سن مجاز برای شرکت در آزمون وکالت را خلاف عدالت و سبب از بین رفتن فرصت تصدی منصب قضا برای بسیاری از فارغ التحصیلان مستعد کارشناسی ارشد و دکتری حقوق عنوان کردند. با این حال قوه قضائیه بدون توجه به این مطالبه فرایند ثبت نام را اجرا کرد و بنابر اطلاعیه رسمی منابع انسانی قوه قضائیه ۱۳ اسفندماه به عنوان تاریخ برگزاری آزمون مشخص گردید.

صدور دستور موقت توقف فرایند برگزاری آزمون قضاوت ۱۴۰۰

با این حال در روزهای اخیر در پی شکایت مهدی مؤذن صفایی، دانش‌آموخته رشته حقوق از بند مربوط به شرط سنی داوطلبان در آگهی آزمون قضاوت  ۱۴۰۰، رسیدگی به این دعوا در دیوان عدالت اداری آغاز شده است.

شاکی پرونده در دادخواست خود با اشاره به این موضوع که برگزاری آزمون در شرایط فعلی موجب ورود خسارت جبران‌ناپذیر به او می‌گردد، تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف برگزاری مراحل جذب عمومی تصدی منصب قضا در سال ۱۴۰۰ را خواستار شده که این درخواست با موافقت دادرس شعبه دیوان عدالت اداری روبرو گردیده است.

بنابراین در نتیجه این شکایت و با صدور دستور موقت مبنی بر توقف برگزاری مراحل آزمون قضاوت ۱۴۰۰ از سوی یکی از شعب دیوان عدالت اداری، برگزاری این آزمون در روز ۱۳ اسفندماه به تصمیم هیات عمومی دیوان بستگی خواهد داشت.

برگزاری آزمون قضاوت ۱۴۰۰ در هاله‌ای از ابهام

گفتنی است در روزهای گذشته بسیاری از متقاضیان آزمون قضاوت در پویشی دیگر خواهان تعویق برگزاری این آزمون به علت اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا شده بودند و در همین راستا نیز پویشی با عنوان «برای حفظ سلامتی داوطلبان، آزمون قضاوت به تعویق افتد» در سامانه فارس من ایجاد شده است.

با این حال سخنگوی قوه قضائیه در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص احتمال تعویق آزمون وکالت ۱۴۰۰ اظهار کرد: تا کنون تصمیمی برای تعویق آزمون گرفته نشده است. طبیعتا قوه قضائیه تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است. اگر ستاد ملی مصوبه ای داشته باشد اعمال خواهد شد وگرنه آزمون در تاریخ معین برگزار می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید با توجه به دستور موقت دیوان و شرایط کرونایی کشور آیا آزمون قضاوت ۱۴۰۰ در موعد مقرر برگزار خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول