اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

اساتید دانشگاه با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی به تبیین حقایق بپردازند

استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: اساتید دانشگاه به‌ عنوان فرماندهان جنگ شناختی در سنگر دانشگاه، باید با برپایی نهضت روشنگری، جنبش نرم‌افزاری و کرسی‌های آزاداندیشی به تبیین حقایق بپردازند.

اساتید دانشگاه با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی به تبیین حقایق بپردازند

یاسر هوشیار استاد دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص نقش تبیینی دانشگاه در جنگ شناختی در گام دوم انقلاب، اظهار کرد: ماهیت انقلاب اسلامی، عنصر فکری و فرهنگی است و نهضت امام خمینی(ره) در مرحله شکل‌گیری با تکیه بر عنصر تبیین و بدون استفاده از حرکت‌های مسلحانه، رژیم تا دندان مسلح شاهنشاهی را شکست داد و به پیروزی رسید و همچنین تثبیت، تکوین و پایداری انقلاب اسلامی در طول این چهار دهه با بهره‌گیری از عنصر فکری و تبیین بوده است.

وی با بیان اینکه تردیدی نیست که لازمه بقا، قوام، صدور انقلاب و اشاعه بینش‌ها و ارزش‌های اسلامی بقای فکر و اندیشه، تفکر انقلابی و بینش تبیینی است، گفت: انقلاب اسلامی در طول 43 سال گذشته در عرصه‌های مختلف همواره از سوی دشمنان خود انواع تهدیدها را تجربه کرده است و اگرچه متحمل هزینه‌های سنگینی شده است اما توانسته است با یاری خداوند متعال، تدابیر و رهنمودهای امامین انقلاب و مقاومت، مجاهدت و بصیرت امت انقلابی با حفظ تمامیت ارضی و استقلال، همه آن تهدیدها را به فرصتی برای بالندگی ایران اسلامی تبدیل کند.

این استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: اکنون ملت سرافراز ایران اسلامی در مواجهه با این عرصه‌ها و جنگ‌ها، نظیر جنگ سخت (جنگ تحمیلی هشت ساله) جنگ نرم (تهاجم فرهنگی) جنگ نیمه سخت (چالش‌های امنیتی) و دیگر انواع تهدیدها و تحریم‌های دشمنان، پیروز و سربلند شده است؛ دشمنان شکست‌خورده انقلاب پس از آنکه در این عرصه‌ها ناکام شدند، میدان و عرصه مبارزه را عوض کرده‌اند و برای مواجهه و مقابله با انقلاب اسلامی رو به تاکتیک جدیدی آورده‌اند.

وی توضیح داد: دشمنان جنگ نوینی را آغاز کرده و این بار فکر و قلب جوانان و ملت ما را هدف قرار داده‌اند؛ جنگی که از آن به جنگ شناختی نام برده می‌شود. ناتو به سرکردگی ایالات‌متحده آمریکا تا سال 2020 پنج حوزه و عرصه جنگی شامل زمین، هوا، دریا، فضا و فضای سایبری را به رسمیت می‌شناخت.

هوشیار اضافه کرد: از یکی، دو سال پیش کارشناسان این سازمان می‌گویند عملاً باید یک عرصه و حوزه دیگر را هم به پنج مورد فوق با عنوان جنگ شناختی (cognitive warfare) افزود؛ در این جنگ، ذهن انسان به میدان نبرد تبدیل می‌شود به‌گونه‌ای که یکی از متخصصان علوم اعصاب با نام جیمز جوردانو، مغز انسان را میدان نبرد قرن بیست و یکم معرفی می‌کند.

وی افزود: در این جنگ هدف این است که نه تنها آنچه مردم فکر می‌کنند، بلکه نحوه تفکر و عمل آنها نیز تغییر کند و اگر این جنگ با موفقیت انجام شود، باورها و رفتارهای فردی و گروهی را شکل داده و تحت تأثیر قرار می‌دهد تا به نفع اهداف تاکتیکی و استراتژیک مهاجم باشد.

* اساتید، فرماندهان و دانشجویان، افسران میدان این مبارزه هستند

عضو شورای مرکزی کانون بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران اظهار کرد: این جنگ، این پتانسیل را دارد که کل جامعه را از هم بپاشد؛ به‌گونه‌ای که دیگر اراده جمعی برای مقاومت در برابر نیات دشمن را نداشته باشند و در این میدان، نیروی مهاجم می‌تواند بدون توسل به زور یا اجبار آشکار جامعه را تحت سلطه خود درآورد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌ها پیش در قالب اختلال در دستگاه‌های محاسباتی بارها به این جنگ هشدار داده بودند؛ ایشان در بیانات اخیر خود به ابعادی از این جنگ دشمن اشاره ‌کرده و می‌فرمایند «یکی از کارهایی که امروز به شدت در برنامه‌ریزی‌های دشمنان انقلاب و دشمنان نظام جمهوری اسلامی مطرح است، عبارت است از حساسیت‌زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب. اینها بخشی از یک جنگ نرم و وسیع و متنوع دشمن است که این را دنبال می‌کند. بایستی به این توجه داشت و در مقابل این حساسیت‌زدایی باید ایستاد. اهل فکر، اهل‌ قلم، اهل بیان، اهل فعالیت‌های گوناگون اجتماعی، اهل فعالیت در فضای مجازی، آن‌کسانی که می‌توانند و دستشان باز است، در این زمینه مسؤولیت دارند؛ و نگذارند که دشمنان به‌تدریج این حساسیت و حمیت مردمی را کمرنگ کنند».

هوشیار با بیان اینکه انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالگرد خویش و در گام دوم، در رفع، دفع و خنثی‌سازی این میدان مبارزه (جنگ شناختی) به نقش‌آفرینی و پیشتازی دانشگاهیان بیش از گذشته نیاز دارد، گفت: رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، اهل فکر، اهل قلم و اهل بیان ـ که در واقع همان جامعه دانشگاهی است ـ را به چاره اندیشی و نقش‌آفرینی در این مبارزه فرا می‌خوانند.

وی با اشاره به اینکه در چنین فضای سخت و سهمگینی، رهبر معظم انقلاب نقشه راه را در مقابله با این جنگ شناختی به‌خوبی برای ما ترسیم می‌کنند و هوشمندانه (جهاد تبیین) را در تقابل با این حرکت دشمن مطرح می‌کنند، افزود: تردیدی نیست که در گام دوم انقلاب و در این میدان مبارزه وظیفه قشر فرهنگی جامعه و در رأس آن‌ها جامعه دانشگاهی ـ به‌عنوان پرچم‌داران جهاد تبیین ـ از اقشار دیگر جامعه سنگین‌تر است. و به تعبیر مقام معظم رهبری دانشگاه خط مقدم این جنگ است؛ اساتید، فرماندهان و دانشجویان، افسران میدان این مبارزه هستند.

* اساتید دانشگاه با سلاح قلم و اندیشه دستان آلوده دشمن را قطع کنند

این استاد دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه همان‌گونه که در طول تاریخ انقلاب و در عرصه‌ها و سنگرهای مختلف همواره پیشتاز و خط‌شکن بوده، در جنگ شناختی نیز باید خط‌شکن و پرچم‌دار باشد و در طراحی، تهیه راهبرد، برنامه‌ریزی و مدیریت جهاد تبیین باید پیشگام باشد و همان‌گونه که حافظان و مدافعان امنیت در جنگ سخت اجازه نفوذ به حریم کشور را ندادند در این زمان اساتید دانشگاه و اهل‌قلم باید در امر تبیین، جهاد کنند و با سلاح قلم و اندیشه دستان آلوده دشمن را قطع کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که دشمن در این جنگ شناختی، مبانی دینی و هویت اسلامی ـ ایرانی ما را هدف قرار داده است، اساتید دانشگاه به‌عنوان فرماندهان جنگ شناختی در سنگر دانشگاه، باید برای تعمیق باورهای دینی و حفظ هویت اسلامی ـ ایرانی، مشروعیت‌زایی، اعتبار زایی و اعتماد زایی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و با برپایی نهضت روشنگری، جنبش نرم‌افزاری و کرسی‌های آزاداندیشی به تبیین حقایق بپردازند و در این مسیر نقاط ضعف و قوت خود و دشمن را شناسایی کنند و با یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق این تهدیدات را خنثی‌سازی و ریشه این جنگ را در کشور بخشکانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول