اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

از آب شور تا رحیق مختوم در تولید محصولاتِ رسانه‌ای

آب شورِ رسانه‌هایِ ضداخلاق و معارض، از ریشه های مذبذب و مسمومِ اعتقادیِ گردانندگان آنها سرچشمه می‌گیرد که هدفی جز ایجادِ تعمدیِ عطش کاذب و نگون‌بخت کردن مخاطبان خود ندارند.

از آب شور تا رحیق مختوم در تولید محصولاتِ رسانه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجلیل آل امین، دانش آموخته‌ی دکتری فلسفه و فعالِ رسانه‌ای، در یادداشتی، به تبیینِ اهدافِ و رویکردهایِ متفاوتِ محتوایی، در تولیدِ محصولات رسانه‌ای پرداخت:

دامنه‌ی تولید محتوا در محصولاتِ رسانه‌ای، می تواند از آبِ شور و نامطلوبِ زمینی تا رحیقِ مختوم و گوارایِ بهشتی امتداد داشته باشد. اینکه هر رسانه ‌ای در کدام مدارِ محتوایی، ماموریت و حیاتِ رسانه‌ای دارد به مبانی فکری، معرفتی و اعتقادیِ اداره کنندگان آنها وابسته است.

محتوای رسانه های ضداخلاق، افسونگر و معارض با طبعِ ذاتی بشر، همان آب شوری است که عامدانه و با پمپاژ بالا، مخاطب را به مهملاتِ و منجلابِ فکریِ تکفیری و تخدیری دعوت می کند و از همه‌ی ابزارها و فنونِ رسانه‌ای، برای هر چه شورتر کردنِ محتوا با هدفِ دورتر کردن مخاطب از اخلاق و افکارِ صالح، استفاده می کنند. 

رسانه هایِ فریبکار و ولنگاری مانند ایران‌اینترنشنال، جم تی وی، voa و مانند آن با همین مبنا طراحی و تاسیس گردیده‌اند تا با دروغ‌، تزویر، تحریف و تفتتین، تلاش کنند دنبال‌کنندگان خود را به شوره‌زار و سواحلِ آلوده‌ی نگون‌بختی برسانند. این سنخ محصولات از سرچشمه‌ی حقایقِ وارونه‌ای که از مجاورتِ اشجارِ خبیثه با هدفِ فربه کردن ذهن‌های مصرف‌کنندگان، با پیام های بنیان کن و بنیادسوز تولید و منتشر می گردد.

 رسانه هایِ معاند و فارسی زبانی که قارچ گونه و با محتوایِ سمی، خلق شده و در حال ورشکستگی هستند، بخشی از همان رسانه‌های لُمپنی هستند که با پول های کثیف، تورهایِ خبیثی را برای تخریبِ باورهایِ صائب و صالح انسان‌ها، پهن کرده‌اند تا سهمی در به آشوب کشیدنِ معتقدانِ به حقِ ذاتیِ بشر به عنوانِ شهروندِ محترمِ جهان را داشته باشند.
      
در مقابل آنها، رسانه های پاک، در تولید محصولات، از چشمه‌‌ی مُصفیِ صهبایِ تسنیم در مجاورتِ اشجارِ طیبه‌ی اخلاق و فضیلت ارتزاق می کنند که افقِ پیامشان تولیدِ رحیق مختومِ بهشتی برای جانشین خدا در زمین است. رحیقِ گوارایی که مخاطب با نوشیدنِ آن به جهانی مشحون از صلح، صفا، مهربانی، انسانیت و رشد و کمال می‌اندیشد. اینکه رسانه‌‌ی با چنین غنایِ معرفتی، در تولید محصولاتِ رسانه‌ای، نوعا دچار نقص‌هایی می شود، امر دیگری است که با رفعِ خبط و سهوِ عملکردی، مرتفع می‌گردد.

 آب شورِ رسانه‌های پاک که کمترین میزان آن هم توجیه ندارد، از سر ناحرفه‌ای‌گری و نابلدی در تولید محصول است که باید با خلقِ ایده‌های بدیع و بکارگیری اراده‌‌هایِ قوی و اصلاح محتوا و فرایندهای تولید، مرتفع گردد. ریشه های معرفتیِ این رسانه‌ها به امر والا و متعالی تعلق دارد نه به اندیشه‌های لمپنیسمِ صاحبانِ زر و یاغیانِ زور و اجیرشدگانِ سخیفِ آنان.

حال آنکه، آب شورِ رسانه‌هایِ ضداخلاق و معارض، از ریشه های مذبذب و مسمومِ اعتقادیِ گردانندگان آنها سرچشمه می‌گیرد که هدفی جز ایجادِ تعمدیِ عطش کاذب و نگون‌بخت کردن مخاطبان خود ندارند.

محمدجلیل آل امین
مدرس دانشگاه و فعال رسانه‌ای

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول