اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کمبود خون داریم/روایتی از اهدای خون افراد پر خطر در آمریکا!

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در سه ماه آینده سخت ترین دوران این سازمان است، گفت: با کمبود خون مواجه هستیم اما با بحران خون روبرو نیستیم.

کمبود خون داریم/روایتی از اهدای خون افراد پر خطر در آمریکا!

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،مصطفی جمالی،مدیرعامل سازمان انتقال خون  در نشست خبری با اشاره به اهمیت فعالیت این سازمان در تامین خون بیماران در کشور،اظهار داشت:از هر سه نفر یک نفر در طول عمر خود به دریافت خون احتیاج پیدا می کند.

وی ادامه داد:اهدای خون در بانوان ایرانی کمتر از ۵۰درصد است و پایین تر از جهان قرار داریم و بیشتر خون مورد نیاز را عده محدوی اهدا می کند و بیشتر اهداکنندگان خون افراد ۳۰ تا ۵۰ سال هستند و با عدم استقبال جوانان برای اهدای خون مواجه هستیم.

مدیرعامل انتقال خون با اشاره به اینکه  اهدای خون به ازای هر هزار نفر ۳۵ نفر است،گفت:سازمان انتقال خون در پدافندغیر عامل سازمان حیاتی شناخته می شود.

جمالی با بیان اینکه سلامت خون در ایران در حد استاندارد اروپا و آمریکاست،تاکید کرد:نیازمند امکانات و حمایت هایی هستیم تا بتوانیم خدمات بهتر ارائه دهیم؛ بیم این داریم نتوانیم خون مراکز درمانی را تامین کنیم.

مدیرعامل انتقال خون با اشاره پیوند عضو و نیازمندی به امکانات،افزود: عده ای از هموطنان به دلیل نبود بانک اچ ای ای است که قصد داریم این بانک را ایجاد کنیم.

جمالی درباره اعتبارات مورد نیاز،اضافه کرد:با کمبود اعتبارات روبرو هستیم؛البته پایگاه خون مکمل مرکز وصال را در دست ایجاد داریم و برای سال آینده صحبت از ۸۵۰ میلیارد تومان است که ۳۵۰ میلیارد تومان ممکن است به صورت اختصاصی باشد.

وی ابراز داشت:سازمان انتقال خون  جای تحویل دهنده خون و فرآورده های خونی است و با توجه به کمبود نیرو نباید وقتش با پلاسما فرز بگذرد؛ البته با اصل کار مخالفت ندارم به شرطی که نیاز به نیرو تامین شود.

مدیرعامل انتقال خون در پاسخ به پرسش فارس درباره «بحران کرونا و تامین خون مراکز درمانی»،تصریح کرد:در این دوران با بحران خاصی روبرو نشدیم و استانداردهای خون را زیر پا نگذاشتیم اما آمریکا در این دوران استانداردها را زیر پا گذاشت و برای اهدای خون پول در اختیار گذاشت و حتی افراد پرخطر نیز اهدای خون داشتند.

جمالی با اشاره به اینکه معمولا گروه خونی که با کمبود روبرو می شود گروه خونی O منفی است،گفت:کرونا خیلی روی تامین خون تاثیری نداشت؛البته میزان اهدای خون ۲۳ در هزار نفر بود که کاهش داشت؛ اما گلایه هایی در خصوص تامین اعتبارات و اختصاص آن به سازمان داریم.

جمالی با اشاره به کمبود مراکز انتقال خون،متذکر شد:طرح انتقال خون محله را اجرا کردیم که نشان داد اگر به محل زندگی افراد برویم میزان اهدای خون بیشتر می شود و برای تهران قصد داریم تا سال آینده به کمک شهرداری هرروز به محله ای برویم تا خون اهدایی را دریافت کنیم.

جمالی با اشاره به اهدای خون روزانه هزار واحد خون در تهران،اظهار داشت:برای توسعه مراکز سیار انتقال خون نیز نیاز به اعتبارت داریم تا تعداد آنها را توسعه دهیم.

مدیرعامل انتقال کشور با اشاره به اینکه کیسه های ساده انتقال خون به اعداد دو میلیون در سال جاری تامین شد و مشکلی نداریم،خاطرنشان کرد:پالایشگاه پلاسما موضوعی چند جانبه است و قرار بوده با ایجاد آن خودکفا شویم اما متاسفانه عملی نشده و موضوع واگذاری آن به وزارت بهداشت مربوط می شود.

جمالی با تاکید بر اینکه مراکز اهدای خون در سلامت کامل قرار دارند،گفت:تا کنون هیچ گزارشی درباره مبتلا شدن اهدا کننده خون در مراکز انتقال خون نداشته ایم؛ضمن اینکه افراد بهبود یافته  از کرونا دو هفته بعد از بهبودی می توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول