اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تاجیک: برخی از اصلاح‌طلبان دیکتاتورهای قهاری هستند/ شعار‌های اصلاح‌طلبی تکراری شده

تئوریسین اصلاح‌طلبان گفت: بسیاری فریاد دموکراسی می‌زنند اما دیکتاتور‌های قهاری هستند. در فضای اصلاح طلبی هم بسیاری به این شکل بودند. دیکتاتور‌هایی بودند که فریاد اصلاح‌طلبی سر می‌دادند اما نمی‌توانستند پذیرای صدای مخالف باشند.

تاجیک: برخی از اصلاح‌طلبان دیکتاتورهای قهاری هستند/ شعار‌های اصلاح‌طلبی تکراری شده

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر چندین بار با رسانه‌های مختلف اصلاح‌طلب مصاحبه کرده و بخشی اصلی از سخنانش را به نقد قدرت طلبی اصلاح‌طلبان اختصاص داده است. او روز گذشته هم در گفتگو با اعتمادآنلاین همین نقد را مطرح کرده و حتی از دیکتاتوری اصلاح‌طلبان گفته است. تاجیک می‌گوید: «معتقد نیستم آن چیزی که امروز در کُنش و واکنش‌ها، در ساحت گفتمانی علیل و عقیم بسیاری از اصلاح‌طلبان جلوه‌گری می‌کند، اصلاح‌طلبی است. معتقدم جریان اصلاح‌طلبی می‌خواست یک جریان زیباشناختی، گفتمانی، اندیشگی و مدنی باشد. برخی از آن ابزاری برای ورود به قدرت ساختند و آن را در تسابق قدرت و سیاست قرار دادند، رنگ غلیظ قدرت و سیاست را بر آن پاشیدند و وجوه دیگرش به حاشیه رفت و این جفایی بود که به جریان اصلاح‌طلبی صورت گرفت و آن زیبایی و طراوتش تحت‌الشعاع زمختی قدرت در جامعه ما قرار گرفت. این لطمه و خدشه بسیار جبران‌ناپذیری را به جریان اصلاح‌طلبی وارد کرد و من همواره این نقد را به دوستان اصلاح‌طلب داشتم که این جفایی را که به جریان اصلاح‌طلبی کردند و آن را در بازی قدرت و سیاست خلاصه کردند، لطمه‌ای به آن وارد کرد که امروز، جریان اصلاح‌طلبی به حاشیه کشانده شده و کمتر اقبالی نسبت به آن وجود دارد.»

او برخی از اصلاح‌طلبان را دیکتاتور می‌داند: «مشکل ما در ۱۵۰ سال گذشته همین است که بسیاری از کسانی که فریاد دموکراسی می‌زنند، دیکتاتور‌های قهاری هستند. حتی اگر در معنای دموکراسی با آن‌ها همخوان و پژواک صدای‌شان نشوی، طرد می‌شوی. در فضای اصلاح طلبی هم بسیاری به این شکل بودند. دیکتاتور‌هایی بودند که فریاد اصلاح‌طلبی سر می‌دادند، اما نمی‌توانستند پذیرای صدای مخالف باشند. کسانی که پژواک صدا، معرفت‌شناسی و ادامه منش سیاسی آن مخالفان بودند، اصلاح‌طلب تعریف می‌شدند. در غیر این صورت اصلاح‌طلب تعریف نمی‌شدند.»

او مشکل دیگر اصلاح‌طلبان را به روز نشدن می‌داند: «مسئله بعدی که مهم بود، این بود که تاریخ، نسل و افق معنایی ما به‌صورت فزاینده‌ای در حال تغییر است. اما جریان و گفتمان اصلاح‌طلبی، یک جا قفل شد. تاریخ رفت، اما آن جریان و گفتمان اصلاح‌طلبی قفل شد. نسل‌ها، نیاز‌های اندیشگی، گفتمانی، سیاسی، بیان و زبان سیاسی آن‌ها تغییر کرد، اما این جریان نتوانست خودش را بازتولید و بازتعریف کند، افزوده نظری داشته باشد و بتواند خودش را به‌روز کند.»

شعار‌های اصلاح‌طلبی تکراری شده و وقتی با عمل هم در تناقض است، طبعاً دچار عدم استقبال و دلزدگی مردم می‌شود. گرچه اصلاح‌طلبی تنها جریان سیاسی ایران نیست که با چنین مشکلی مواجه است و اصولگرایان هم گاه همین گونه هستند.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول