اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

از سردرگمی یک جزیره تا وعده‌هایی که عملی نشد/ «کیش» همچنان بلاتکلیف!

بلاتکلیفى، یکى از موضوعات مهمى است که این روزها گریبان‌گیر مناطق آزاد صنعتى و تجارى کشور شده و شهروندان این مناطق را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است. این مناطق هم‌چنان توسط سرپرست اداره می‌شوند و در آستانه نوروز خبری از انتخاب مدیرعامل نیست.

از سردرگمی یک جزیره تا وعده‌هایی که عملی نشد/ «کیش» همچنان بلاتکلیف!

به گزارش خبرگزارى فارس از بندرعباس، بلاتکلیفى، یکى از موضوعات مهمى است که این روزها گریبان‌گیر مناطق آزاد صنعتى و تجارى کشور شده و شهروندان این مناطق را با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است.

فلسفه وجودی مناطق آزاد، حضور فعالان اقتصادی و رفع موانع تولید و پشتیبانی و مانع‌زدایی است. فعالان اقتصادی که از آنان به‌عنوان شرکای تجاری مناطق آزاد یاد می‌شود، بدون حضور آنها فلسفه وجودی این مناطق زیر سؤوال است و امروز نیز شاهد نگرانی‌هایی در بین این شرکای اقتصادی هستیم چراکه بسیاری از مناطق آزاد کشور در آستانه نوروز به‌صورت سرپرستی اداره می‌شوند و خبری از انتخاب متولی نیست.

سرانجام روز گذشته ٣٠ بهمن ماه ١٤٠٠ پس از کش و قوص‌هاى فراوان، حکم محمدرضا اسکندرى به‌عنوان عضو مؤظف هیأت مدیره منطقه آزاد اروند صادر و او جایگزین اسماعیل زمانى شد و امیدواری را در میان مردم و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد به‌خصوص جزیره کیش بازگرداند.

جزیره کیش که همیشه از آن به‌عنوان مروارید خلیج‌فارس نام برده می‌شود این روزها درگیر مشکلاتی است که شاید خیلی از مردم و حتی مسافران از آن بی‌خبر باشند. در این جزیره ۲۸ هزار نفر ساکن هستند که بیش از ۸۲ درصد آنان مهاجرانی هستند که برای کار و تجارت و اندکی هم برای استفاده از آرامش محیطی در این جزیره سکنا دارند.

با این وجود خبرهایی که از جزیره کیش به گوش می‌رسد نشان‌دهنده آن است که به دلایل اقتصادی این جزیره که زمانی محلی مناسب برای کسب‌و‌کار و زندگی خانواده‌ها بود اکنون شاهد مهاجرت معکوس آنان از کیش به مناطق دیگر کشور است.

کم‌رونقی بازار خرید و فروش کالا باعث شده بسیاری از مغازه‌داران کیش و فعالان اقتصادی از بهبود اوضاع قطع امید کنند و در جست‌وجوی کاسبی بهتر، دیگر خود را کیشوند نخوانند و در جست‌وجوی درآمدی معقول‌تر، راه بازگشت به سرزمین مادری خود را انتخاب کنند.

جزیره کیش در یک دوره پررونق تبدیل به مقصدی برای توریست‌های چمدانی ایران بود که می‌توانستند هم‌زمان با سفری تفریحی در جزیره‌ای بکر و دوست داشتنی، اقدام به خرید کالاهایی کنند که یا کمتر می‌شد در شهرهای بزرگ آنها را یافت یا به‌دلیل استفاده از معافیت‌های مناطق آزاد، قیمت‌های مناسبی داشتند که انگیزه‌ای بود برای خرید. اما این روزها افزایش قیمت ارز و بلیت و اقامت به‌همراه کاهش کیفیت اجناس، چندان بازارهای کیش را بی‌رونق کرده که انتخاب مقصد جزیره کیش برای سرمایه‌گذاران و مسافران به آخرین اولویت آنان تبدیل شده است. نیاز است هرچه سریع‌تر، این منطقه آزاد از حالت سرپرستی خارج و متولی خود را پیدا کند و این موضوع جز با تدبیر معاونت اول رئیس‌جمهور امکان پذیر نیست چراکه در آستانه نوروز، جهت برنامه‌ریزی برای رونق، کیش به مدیرعامل نیاز دارد نه سرپرستی که از جایگاه آینده خود در این جزیره بی‌خبر است.

هرمزگان در بین استان‌های کشور، یکی از استان‌های پرشمار مناطق آزاد تجاری، اقتصادی، نفتی، بندری و معدنی است که نیازمند ساماندهی به وضعیت‌های موجود بوده و در راستای رونق تولید و صادرات بیشتر گام برمی‌دارد.

کیش به عنوان یکى از مناطق آزاد مهم و استراتژیک همچنان در بلاتکلیفى به سر مى‌برد و محمدرضا نوایى لواسانى که ٢٢ آبان‌ماه امسال به‌عنوان سرپرست این منطقه آزاد منصوب شده بود، حکم سه‌ماه وى در تاریخ ٢٢ بهمن‌ماه ١٤٠٠ به پایان رسیده است و هنوز هم خبرى از تمدید حکم وى در دسترس نیست.

با توجه به نزدیکى نوروز و برنامه‌ریزى در جهت تشکیل ستاد نوروزى و همچنین حضور بى‌شمار گردشگران داخلی و خارجی به جزیره کیش، نیاز است هرچه سریع‌تر تکلیف مدیرعامل این منطقه آزاد مهم روشن شود.

سرپرست جوان سازمان منطقه آزاد کیش که با وعده‌هاى بسیارى به میدان آمده بود تقریبا هیچکدام از وعده‌هاى شیرین او عملیاتى نشد و در حد شعار باقى ماند و تنها هزینه‌هاى قابل‌ توجهی را در راستاى تبلیغات رسانه‌اى و عرضه خود بر جاى گذاشت.

اکثر امورات کیش قفل شده است

یکى از کیشوندان به خبرنگار فارس گفت: چند ماهى است که این جزیره در بلاتکلیفى کامل به‌سر مى‌برد و اکثر امورات کیش قفل شده است.

وى افزود: به نمایندگى از اهالى جزیره از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست مى‌شود هرچه سریع‌تر نسبت به معرفى مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصمیم نهایى را اتخاذ و این جزیره را از بلاتکلیفى خارج سازد.

جواب درستى به ارباب رجوع داده نمى‌شود

یکى از بومیان عرب‌زبان کیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تا این حد جزیره کیش را بلاصاحب ندیده بودیم و مردم به‌خصوص بومیان در سردرگمى به‌سر مى‌برند و جواب درستى به ارباب رجوع داده نمى‌شود.

وى تصریح کرد: امیدوارم دولت مردمى هرچه سریع‌تر به داد مردم کیش برسد چراکه به دولت آیت‌الله رئیسى در جهت پیشرفت بیش از پیش کیش امید داریم و نیاز تا قبل از نوروز مدیرعامل منطقه آزاد این جزیره مشخص شود.

این شهروند جزیره کیش افزود: با توجه به صدور حکم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در روز گذشته، به انتخاب مدیرعامل کیش امیدوار شدیم.

گلایه‌های امام جمعه کیش

حجت‌الاسلام احمد حسن‌زاده امام‌جمعه کیش نیز در پاسخ به مشکلات این جزیره به خبرنگاران گفت: همه می‌دانیم‌ مساله‌‌ اقتصاد و مشکلات معیشتی، چیزی است که امروز مردم را تحت فشار قرار داده است، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) بارها اشاره کرده‌اند، علت بسیاری از فشارهای اقتصادی، تحریم‌های خارجی نیست، عامل این حوادث، مشکلات داخلی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر ندارد؛ چرا، تحریم‌ها هم اثر دارد‌ اما عمده‌‌ تاثیر، مربوط به عملکرد مسؤولان است.

وی افزود: اگر چنانچه این عملکردها بهتر از این باشد، با تدبیرتر از این باشد، بهنگام‌تر از این باشد، قوی‌تر از این باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارند. می‌شود علاج کرد و در مقابل تحریم‌ها  ایستاد.

امام جمعه جزیره کیش ادامه داد: مساله مسکن هم به همین شکل است. این روزها تهیه مسکن برای خیلی از مردم در سراسر کشور تبدیل به خواب و خیال‌ شده است. همه جای کشور همین‌طور است. قیمت ملک‌، زمین و اجاره‌‌ برای برخی واقعا حتی قابل تصور هم نیست. یک عمر هم کار ‌کنند نمی‌توانند تامین کنند. جزیره کیش هم از این داستان مستثنی نیست. خوب است مسؤولان جزیره برای کسانی که سال‌های بسیار طولانی و شاید به تعبیری همه عمر در این جزیره کار و زندگی کرده‌اند به‌طور ویژه چاره‌ای کنند تا بتوانند ذره‌ذره خانه‌دار شوند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده درباره مشکلات فعالان اقتصادی نیز گفت: به‌طور کلی و در کلان کشور به تعبیر رهبر انقلاب، چاره کار در هدایت جریان نقدینگی به سوی تولید است تا ان‌شاءالله قیمت مسکن هم با نظارت و کنترل دلسوزانه مسؤولان ذره‌ذره کنترل شود. به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مساله کنترل مبادی ورودی بهترین کار افزایش صادرات است. اگر تولید باشد، صادرات هم جهش و باز برای کشور ایجاد ثروت و تولید ثروت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: یکی از الزامات، صادرات است که مسؤولان جزیره باید در این زمینه فعال شوند، باید در صادرات تا جایی که امکان دارد به کشور‌های متعدد و متنوع محصولات متعدد صادر کرد. نباید خودمان را به چند محصول و چند کشور محدود کنیم. که این موضوع تحرک مسؤولان را لازم دارد‌. مسؤولان کشور و جزیره کیش باید تلاش کنند تا بتوانیم از محصولات تولید داخل جزیره حمایت کنیم و میزان تولید را بالا ببریم. موانع بر سر راه صادرات را نیز مرتفع کنیم. این‌کار رونق اقتصادی ایجاد می‌کند. بیکاری کمتر می‌شود. نشاط اجتماعی افزوده می‌شود و از همه مهم‌تر جریان نقدینگی سرگردان در میان جامعه به سوی تولید هدایت می‌شود.

امام جمعه کیش با اشاره به بازدید خود از یکی از شهرک‌های صنعتی کیش اظهار داشت: در این بازدید دیدم که گرد مرگ روی شهرک صنعتی پاشیده بودند، در‌ب سوله‌ها بسته بودند و اگر سوله‌ای باز است به‌ جهت تولید استفاده نمی‌شود.

وی قوانین دست و پاگیر و سخت را یکی دیگر از دلایل عدم روی آوردن به تولید عنوان کرد و افزود: برای راه‌اندازی یک کارخانه باید ماه‌ها برویم تا بتوانیم مجوز مقدماتی را دریافت کنیم، مسؤولان باید تعداد امضاها را کم کنند، کسی بخواهد یک مجوز بگیرد، سختی‌های بسیاری را باید پشت سر بگذارد.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده در پایان عنوان کرد: بانک‌ها هم برای پرداخت تسهیلات آن قدر گیر می‌دهند که طرف پشیمان شود، همه مسؤولان باید با کمک به رونق تولید در راستای تقویت بنیان اقتصادی کشور به‌خصوص در مناطق آزاد، افزایش تولید و کاهش وابستگی، قدم بردارند.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول