اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نقش مهم رسانه در تببین ماهیت دانش بنیان ها

شرکت های دانش بنیان کشور با اما اگر هایی روبرو هستند که مهمترین آن اگر وصل شدن آنها به صنعت است.

نقش مهم رسانه در تببین ماهیت دانش بنیان ها

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در دیدار اخیرشان با تولیدکنندگان و صنعتگران، مشکلات پیش روی اقتصادی را مهمترین معضل موجود در کشور نامیدند و علاوه بر انتقاد از کیفیت تولیدات داخل به دانش بنیان شدن صنایع بزرگ تاکید کردند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «در سالهای اخیر هزاران بنگاه دانش بنیانِ کوچک و متوسط به وجود آمده است اما در مورد دانش بنیان شدن صنایع بزرگ غفلت شده است».

شرکت های دانش بنیان کشور با اما اگر هایی روبرو هستند که مهمترین آن " اگر وصل شدن آنها به صنعت" است. اگر این مهم رخ دهد تقریبا عمده مشکل در خودکفایی در تولید برداشته می شود و یکی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب که رهایی از مونتاژکاری است حل می شود.  

شرکتهای دانش بنیان و محصولات آنها  مهره اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می آیند اقتصادی که رهبر انقلاب بارها تحقق آن را خواستار شدند و سیاست های کلی آن را ابلاغ کردند. در بند ۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بر پیشتازی اقتصاد دانش بنیان به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه تاکید کرده اند.

در سال های گذشته رشد شرکت های دانش بنیان بسیار چشمگیر بوده است به طوری که تعداد شرکت های دانش بنیان از ۵۵ شرکت در سال ۱۳۹۲ به ۶ هزار شرکت در سال ۱۴۰۰ رسیده است همچنین تعداد شاغلین هم از ۲ هزار نفر به ۸ هزار ۶۰۰ نفر ارتقا پیدا کرده است. درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲ هزار میلیارد ریال سال ۱۳۸۹ به ۹۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

همچنین ۳۰ پارک علم وفناوری فعال در سراسر کشور که رسالت آنها کمک به شرکت های نوپاست وجود دارد که عمدتا در سال های اخیر به بهره برداری رسیده اند؛ این مهم نماینگر توسعه در کل و پراکندگی در سطح کشور و توجه مسئولان امر به این چرخه است.

اما نکته مهم این است که این چرخه با توجه به رشد چشمگیر آنچنان که باید در کشور شناخته نشده است، بسیاری در استان ها و حتی در پایتخت از وجود پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مطلع نیستند و ماهیت دانش بنیان ها هم و نقش مهمشان در شکوفایی اقتصادی، تولید و خودکفایی تبیین نشده است. در واقع رسانه حلقه مفقوده این چرخه است و نتوانسته نقش کلیدی خود را به خوبی ایفا کند.

نقش ارتباطات و رسانه های نوشتاری و دیداری در توسعه از اواسط قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت و اصطلاح های "خبر توسعه" و "ارتباطات برای توسعه" مطرح شد و پاردایم نوآوری مقطعی حرف اول را در کشورهای در حال توسعه زد. هر چند الگوی نوآوری که تقلید از کشورهای غربی بود در کشورهای در حال توسعه شکست خورد اما نقش مهم ارتباطات و رسانه در چرخه توسعه حتی مورد تردید هم قرار نگرفت.

با وجود رشد چشمگیر دانش بنیان ها اما آنها نتوانسته اند نقش مهم خود را در حلقه تولید، توسعه و صنعت کشور پیدا کنند و یا در افکار عمومی هم  به عنوان عنصر مهم در نظر گرفته شوند، این نقش مهم بر عهده ارتباطات و رسانه است؛ رسانه باید خود را به عنوان عنصر مهم در کنار چرخه تولید قرار دهد و جهاد تبیین آن را برا مخاطب بر عهده بگیرد و گفتمان دانش بنیان را پمپاژ کند.

این رسانه است که می تواند اولویت ها را برای مخاطب تعیین کند و  با "هم صدایی و همه جایی بودن" به مخاطب بگوید که در باره ی چه بیاندیشد و چه چیزی را در اولویت فکری قرار دهند. اینکه مخاطب در مورد دانش بنیان ها چگونه فکر کند و بینادیشد در این مرحله بر عهده رسانه قرار ندارد_ در اینجا شناساندن دانش بینان در جایگاه مهمتر از نحوه اندیشه مخاطب قرار دارد.

این موضوع باید به گونه به آن پرداخته شود که در چشم باشد، مخاطب از ماهیت آن و نقش مهش در خودکفایی، رونق تولید، رهایی از وابستگی مطلع شود. پارک های علم وفناوری، مراکز نوآوری و چرخه نوآوری را بشناسد و بتواند با آن اتباط برقرار کند و نظرات خودر ا بیان کند. مخاطب می تواند منتقد و مخالف چرخه باشد، نظرات نقادانه و کارشناسی اش می تواند منجربه رشد اکوسیستم فناوری شود.

در واقع باید نهضت دانش بنیان را در رسانه ها کلید زد تا رسانه به عنوان عنصر مهم ارتباطات نقش خود را در رسیدن به سعادت جمعی، توسعه هر چه بیشتر و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد.

شکل گیری حوزه تخصصی دانش بنیان در رسانه های بزرگ کشور و تربیت خبرنگار متخصص این حوزه می تواند در اولویت باشد، کسی که این چرخه را بشناسد بهتر می تواند به سوال های در ذهن مخاطب پاسخ دهد.

حال این توپ در زمین رسانه است باید بدانیم که آنچه می خواهیم در آینده اقتصاد برداشت کنیم به طور مستقیم به فعالیت های کنونی ما بستگی دارد....

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول