اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نمایش توانمندی‌های معلولان و بیماران «ام اس» در شیراز/ معلولان در انزوا نیستند

نمایشگاه صنایع‌دستی معلولان و بیماران ام اس در شیراز برپا شد تا ثابت شود که معلولان در انزوا نبوده و شعار معلولیت محدودیت ندارد به منصه ظهور برسد.

نمایش توانمندی‌های معلولان و بیماران «ام اس» در شیراز/ معلولان در انزوا نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نمایشگاه صنایع‌دستی معلولان و بیماران ام اس در کنار مسجد امام سجاد (ع) توجه هر بیننده و رهگذری را به خود جلب می‌کند به‌گونه‌ای که عوامل آن علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها و بی‌توجهی مسئولان نسبت به این نمایشگاه بازهم تزلزلی در اراده و انگیزه بالای آن نداشته و تا آخرین زمان برپایی که 22 بهمن ما است همچنان پرشور مشغول برگزاری نمایشگاه هستند که نشان از ادای فعل خواستن توانستن از سوی این هنرمندان است.

برای اطلاع بیشتر از چگونگی برپایی این نمایشگاه ابتدا به سراغ شهرزاد پاسدار نایب‌رئیس انجمن «ام اس» استان فارس رفته و در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه از وی جویا می‌شویم.

پاسدار در مورد تاریخچه تشکیل انجمن گفت: انجمن «ام‌اس» از 3 سال پیش تاکنون فعالیت خود را با توجه به دستور وزارت کشور و مجوز از سوی استانداری مبنی بر اداره این انجمن از سوی بیماران آغاز به کارکرده است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی بیماران ام‌اس و معلولان جسمی تا پایان 22 بهمن‌ماه در این مکان قرار دارد تا بتوانند هنر‌های خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

 

نایب‌رئیس انجمن ام‌اس با اشاره به اینکه این بیماری‌ ناتوانی نیست و در این راستا بیماران بسیاری مشغول فعالیت‌های مختلف به‌ویژه هنر و صنایع‌دستی هستند، تصریح کرد: خارج شدن از انزوا، دوری از استرس، افسردگی و نیز جلوگیری از تشدید بیماری ازجمله اهداف حمایت از هنرمندان است.

پاسدار بیان داشت: به همت انجمن ام‌اس و جامعه معلولین استان فارس و موسسه خیرین بانوی یاس این نمایشگاه با رعایت پروتکل بهداشتی برپا و مورد استقبال بسیاری از شهروندان به هنر‌های صنایع‌دستی قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: بیش از 32 قلم کار‌های صنایع‌دستی شامل چرم‌دوزی، میناکاری، نقاشی، زیور‌آلات، کیف، تکه‌دوزی، منبت‌کاری، مجسمه‌سازی، خراطی، کار با چوب و دیگر صنایع از سوی هنرمندان معلول و بیماران ام‌اس تولید و عرضه می‌شود.

بیماران ام‌اس با مشکل گرانی دارو مواجه هستند

نایب‌رئیس انجمن بیماران ام‌اس استان فارس درباره مشکلات جامعه هدف ابراز داشت: کمبود دارو به علت حذف نرخ دولتی که درگذشته یک تا یک و نیم میلیون خریداری می‌شد هم‌اکنون به 10 تا 16 میلیون تومان افزایش‌یافته و مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورده است.

پاسدار اظهارداشت: به علت گرانی داروی خارجی بیماران ام‌اس مجبورند دارو‌های ایرانی مصرف کنند درنتیجه عوارض را برای آنان به وجود می‌آورد، از مسئولان درخواست می‌شود بیماران را یاری دهند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران به علت کم شدن پوشش بیمه‌‌ای مجبورند 400 تا 600 هزار تومان در
در ماه هزینه کنند که برای آنها بسیار سنگین است و نیز استفاده از دارو‌هایی کورتون روی دندان‌های آنان اثر منفی می‌گذارد.

نایب‌رئیس انجمن بیماران ام‌اس فارس در پاسخ به سؤال در مورد مکانی برای ارائه فعالیت‌های هنری هنرمندان تصریح کرد: با سازمان بهزیستی وارد رایزنی شده و مقرر شد با کمک شهرداری مکانی ثابت را در اختیار هنرمندان معلول و بیماران و زنان سرپرست خانواده قرار دهند تا بتوانند تولیدات و اثرات هنری خود را به نمایش به گذارند.

عضو کمیته تشکل نمایشگاه هنرمندان ام‌اس و معلولان جسمی که خود دارای 80 درصد معلولیت جسمی است به خبرنگار فارس، گفت: انجمن ام‌اس فارس، کمیته فرهنگی جامعه معلولین فارس، موسسه خیریه بانوان کارآفرین یاس برای خارج شدن از انزوای معلولان که در تمامی عرصه‌های فرهنگی، ورزشی، هنری فعالیت دارند ضروری است.

عین‌الله نوروزی عضو شورای نویسندگی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به معلولیتم در قالب شعر، داستان کوتاه، رمان، خاطره تاکنون 3 اثر شامل روز خونبار با موضوع دفاع مقدس، مجموعه اشک سحر، کتاب حدیث عشق در مورد خطبه‌های حضرت زینب (س) و دقیقه 55 دفاع مقدس به چاپ رسانده که نشان می‌دهد معلولیت محدودیت نیست.

هیچ‌گاه خود را معلول نمی‌دانم

یکی از معلولین جسمی حرکتی نیز گفت: از بدو تولد براثر سانحه دست خود را ازدست‌داده اما هیچ‌گاه خود را معلول ندانسته و از عهده تمامی کار‌ها به‌ویژه در عرصه هنری برمی‌آیم.

علی‌رضا طهماسبی خاطرنشان کرد: شناسایی خود به‌ویژه معلولان به جامعه، افزایش درک متقابل و نیز عرضه محصولات و تولیدات هنری به مردم و... ازجمله هدف در این نمایشگاه است.

وی تصریح کرد: از مسئولان درخواست می‌شود که بیش از گذشته به معلولان بها و به قول و تعهدات خود نسبت به جامعه معلولین عمل کنند.

 

معصومه فتوت فرد یکی از بیماران ام‌اس بیان داشت: مدت 6 سال به بیماری‌ام اس مبتلا و 5 سال نیز درزمینهٔ هنری به‌ویژه صنایع‌دستی میناکاری روی ظروف، زیورآلات، ظروف پذیرایی، آجیل‌خوری، شیرینی‌خوری و دیوارکوب فعالیت دارم.

وی اضافه کرد: برای آرامش بخشی و مقابله با افسردگی ناشی از بیماری ‌ام‌اس با همکاری و آموزش با میناکاری روی مس آشنا شده و بیشتر سفارش‌های خود را از ارگان‌های دولتی دریافت کرده و از این بابت بسیار راضی هستم.

این هنرمند ابراز داشت: از مسئولان درخواست می‌شود نمایشگاه دائمی برای معلولان به‌ویژه بیماران ام‌اس راه‌اندازی کنند تا بتوانند هنر‌های خود را در مقابل دید علاقه مندان به صنایع دستی قرار دهند.

انتهای پیام/م/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول