اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

کشاورزی که با خانواده‌اش 10 هزار متر گلخانه احداث کرد

گلخانه‌دار نمونه چهارمحال و بختیاری گفت: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات از کشاورز سند 6 دانگ منزل یا زمین می‌خواهند که تهیه این سند سخت است و همین سنگ بزرگی برای تولیدات گلخانه‌ای در استان محسوب می‌شود.

کشاورزی که با خانواده‌اش 10 هزار متر گلخانه احداث کرد

یدالله کریمیان کاکلکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه مسیر احداث گلخانه برای علاقمندان ناهموار است، گفت: فرمانداری با این روش که برخی وسایل و تجهیزات گلخانه را به عنوان وثیقه قرار می‌دهند سعی بر تسهیل دارد اما بانک‌ها سند ۶ دانگ منزل یا زمین می‌خواهند که تهیه این سند برای کشاورز سخت است و همین سنگ بزرگی برای توسعه گلخانه در استان محسوب می‌شود.

این گلخانه‌دار نمونه افزود: از سال ۱۳۸۰ زنگ خطر کم‌آبی در استان به صدا درآمد و می‌توان گفت خانواده بنده اولین کسانی بودیم که این صدا را شنیدیم و ۲ راه کوچ اجباری و یا استفاده بهینه از آب و خاک را پیش‌رو داشتیم.

وی ادامه داد:  لاجرم به سمت کشت‌های گلخانه‌ای روی آوردیم اما به دلیل نداشتن بودجه کافی و هزینه‌های کلان مشکلات بسیاری در مسیر داشتیم.

کریمیان بیان داشت: کار از یک گلخانه ۱۰۰ متری آغاز شد و اکنون به ۱۰ هزار متر گلخانه رسیده‌ایم که بدون هیچ کارگری و با اعضای خانواده توانستیم حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم.

کشت میوه‌های استوایی در روستای کاکلک

این کشاورز کاکلکی با بیان اینکه فلسفه ایجاد گلخانه تهیه فضا و خاک مدیترانه‌ای است که اگر این شرایط مهیا باشد کشت آسان می‌شود، اظهار داشت: در این گلخانه ابتدا سیفی و سبزی کشت می‌شد اما اکنون در گلخانه گل‌های آپارتمانی و میوه‌های خاص استوایی مانند کیانور، پاپایا، بلوبری، قهوه استوایی و...نیز کشت می‌شود.

احداث ۳۷ گلخانه در کاکلک

وی ادامه داد: ما به عنوان پیشتاز در حوزه کشت گلخانه‌ای بودیم ودر حال حاضر ۳۴ واحد گلخانه در کاکلک احداث شده و سه گلخانه دیگر نیز در حال احداث است.

کریمیان با بیان اینکه استفاده از کشت‌های جدید که مصرف آب خیلی کمتری هم داشته باشند، همیشه مورد توجه بنده بود، گفت: در تحقیقات به دنبال محصولی بودیم که در تولید مقرون به‌صرفه و کم‌آب‌بر باشد هرچند کشت محصول جدید در این استان سخت است و زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما با نگاه صادرات به دنبال کشت میوه جدید بودیم.

وی اظهار داشت: خیارشاخ‌دار و بادمجان مکزیکی محصولات جدیدی هستند که در کاکلک به روش آب‌یاری قطره‌ای کشت شد که تنها دو مغازه لوکس‌فروش در شهرکرد مشتری داخلی ما هستند و عمده  بار به تهران ارسال می‌شود.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول