اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افشاگری رسانه عبری؛ هیچ‌کس از پگاسوس در امان نبود

در لیستی که از جاسوسی پلیس رژیم صهیونیستی از طریق جاسوس‌افزار جنجالی «پگاسوس» فاش شده، مشخص شده است که هیچ‌کس تقریباً در امان نبوده است.

افشاگری رسانه عبری؛ هیچ‌کس از پگاسوس در امان نبود

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه عبری زبان «کالکالیست» در گزارشی اختصاصی به رسوایی اخیر پلیس رژیم صهیونیستی اشاره کرد که فاش شده بود از طریق جاسوس‌افزار جنجالی «پگاسوس» متعلق به شرکت صهیونیستی «ان اس او» بدون مجوز از افراد بسیار زیادی جاسوسی کرده است.

این روزنامه هم‌اکنون در گزارش خود نوشته است که برای اولین بار لیستی از دهها شهروند صهیونیست منتشر کرده است که هدف عملیات هکری پلیس رژیم صهیونیستی قرار گرفته و تلفن‌های همراه آن‌ها با جاسوس‌افزار شرکت ان اس او هک شده و اطلاعات شخصی‌ آن‌ها استخراج شده است.

 بر اساس این گزارش، پلیس رژیم صهیونیستی حتی قبل از آن‌که تحقیقاتی علیه اهداف مورد نظر آغاز شود و بدون مجوز قضایی اقدام به جاسوسی از تلفن‌های همراه افراد مورد نظر خود می‌کرده است و لیستی که کالکالیست به آن دست پیدا کرده است، شامل مدیران وزارتخانه‌های حمل‌ونقل، دارایی و قضایی وقت رژیم صهیونیستی می‌شده است که به ترتیب «کارن ترنر»، «شای باباد» و «امی پالمور» بودند.

لیست مذکور همچنین شامل رهبران اعتراضاتی نیز می‌شود که گروههای حقوق معلولان را سازماندهی می‌کردند و افرادی چون اسرائیلی‌های اتیوپی‌تبار، شهرداران شهرک‌های صهیونیست‌ نشین نیز هدف برنامه جاسوسی پلیس رژیم صهیونیستی بوده‌اند و این جاسوس افزار همچنین بر روی تلفن‌های شاهدان دادگاههای مربوط به پرونده «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی ‌نیز نصب شده بود.

پلیس رژیم صهیونیستی حتی قبل از آن‌که تحقیقاتی علیه اهداف مورد نظر آغاز شود و بدون مجوز قضایی اقدام به جاسوسی از تلفن‌های همراه افراد مورد نظر خود می‌کرده است.

 

طبق لیست فاش شده همچنین شامل خبرنگاران رسانه‌ صهیونیستی از جمله خبرنگاران «واللا نیوز»، خانواده نتانیاهو و چرخه داخلی وی و بسیاری از تاجران اسرائیلی می‌شود که هدف برنامه جاسوسی پلیس رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

پلیس رژیم صهیونیستی مدعی است که از پگاسوس بعنوان یک فناوری و برای پیشبرد برخی پرونده‌ها از آن استفاده می‌کرده است اما کالکالیست گزارش کرد که این برنامه جاسوسی پلیس‌های رژیم صهیونیستی محدود به چند پرونده نبوده و بسیار گسترده بوده و به نوعی ابزار تفریحی پلیس اسرائیل برای جمع‌آوری اطلاعات تبدیل شده بود.

دو هفته پیش فاش شده بود که معترضان علیه سیاست‌های نتانیاهو نیز هدف برنامه جاسوسی پگاسوس قرار گرفته‌اند و هم‌اکنون فاش شده است که رؤسا و رهبران گروههای حقوق معلولین که برای افزایش حقوق معلولین اعتراض برگزار می‌کردند نیز هدف برنامه جاسوسی پگاسوس شرکت ان اس او قرار گرفته‌اند.

لیست فاش شده شامل رهبران گروههای حقوق معلولان، اسرائیلی‌های اتیوپی‌تبار، شهرداران اسرائیلی و خانواده‌ «بنیامین نتانیاهو» و دهها مدیر ارشد و خبرنگاران اسرائیلی می‌شود که هدف جاسوسی پلیس اسرائیل قرار گرفتند.

 

طبق این گزارش، این ابزار نفوذی همچنین علیه برخی از بلندپایه‌ترین مقامات رژیم صهیونیستی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا مشخص شود که آیا آیا فعالیت‌هایی مانند افشای اطلاعات به خبرنگاران صورت گرفته است یا خیر. مدیر وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی که به طور مداوم با پلیس در تماس بوده نیز هدف جاسوسی قرار گرفته است.

اواخر دی ماه، روزنامه اقتصادی «کالکالیست» به نقل از برخی منابع گزارش کرد که پلیس رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۳، جاسوس‌افزار جنجالی «پگاسوس» شرکت صهیونیستی «ان اس او» را که هم‌اکنون در لیست سیاه دولت آمریکا قرار دارد، در اختیار داشته است.

در این گزارش آمده است که پلیس رژیم صهیونیستی از جاسوس‌افزار پگاسوس علیه اهداف خود از جمله رهبران مخالف استفاده کرده است و برخی اوقات استفاده از این جاسوس‌افزار بدون مجوز دادگاه بوده است.

ماجرای پگاسوس از کجا فاش شد

 پیش از این گزارش شده بود که برخی دولت‌های خارجی برای جاسوسی از فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و سیاستمداران مورد نظر خود، از جاسوس افزار پگاسوس استفاده کرده‌اند.این اولین بار نیست که رسوایی‌های جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس رونمایی می‌شود و علی‌رغم رسوایی‌های پی در پی این شرکت، مقام‌های صهیونیستی تلاش دارند تا مقام‌های آمریکایی را راضی کنند که از تنبیه شرکت ان اس او بپرهیزند.

اواسط ژوئیه امسال هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌ا، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول