اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

نهال بهداشت و درمان که با بهار انقلاب بارور شد

در دوران قبل ازانقلاب آنچنان که باید و شاید نه از بهداشت و نه از پیشرفت‌های پزشکی و درمانی خبری بود ولی با ظهور انقلاب این نهال بارور گشت و امروزه در حوزه پزشکی با اتکا به جوانان انقلابی پیشرفت‌ها بسیار زیادی حاصل شده است.

نهال بهداشت و درمان که با بهار انقلاب بارور شد

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ درمان و بهداشت از مسائل مهم در هر جامعه‌ای بوده و یکی از شاخص‌های توسعه هر کشوری محسوب می‌شود.

در دوران قبل از انقلاب اسلامی در ایران نه تنها مردم به ویژه در نواحی دور افتاده از مرکز کشور از بسیاری از مسائل بهداشتی محروم بوده بلکه در مورد مسائل درمانی نیز بسیار در مضیقه به سر می‌برند.

در دوران قبل از انقلاب امکانات درمانی بیشتر در خدمت افراد ثروتمند و دارای جایگاه اجتماعی بالا بود و مردم محروم از کمترین این امکانات نیز بی‌بهره بودند و بسیاری از افراد در روستاهای دورافتاده جان خود را به این علت از دست می‌دادند.

یکی از استان‌هایی که در زمان قبل از انقلاب از این امکانات کمترین بهره را داشت، منطقه جنوب خراسان‌ بوده به طوری که حتی بسیاری از پزشکان این منطقه جزء اتباع خارجی بودند.

اما با ظهور انقلاب و گسترش عدالت اجتماعی در جامعه به مرور زمان این امکانات در این منطقه بیشتر و بیشتر شد به طوری که در حال حاضر نه تنها نیازی به پزشکان خارجی در این منطقه وجود ندارد بلکه این استان دانش‌آموختگانی در حوزه پزشکی داشته که در سطح کشور و بین‌المللی نیز زبان‌زد هستند.

بسیاری از کودکان به دلیل نبود پزشک جان خود را از دست می‌دادند

«فاطمه دروگر» یکی از شهروندان بیرجندی که دوران قبل از انقلاب را تجربه کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در آن دوران در روستایی که یک ساعت با اتومبیل با بیرجند راه بود زندگی می‌کردیم و نه از خانه بهداشت و نه پزشکی خبری بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم روستا به دلیل بیماری‌های واگیر مانند سرخک، آبله و غیره کودکان خود را از دست می‌دادند به طوری که شاید در یک روز چندین کودک فوت می‌کردند.

دروگر یادآور شد: اگر برای درمان به شهر نیز مارجعه می‌کردیم باید پیش پزشکان هندی می‌رفتیم که بسیاری از مواقع زبان محلی ما را نمی‌فهمیدند.

هزینه‌های درمانی بسیار زیاد بود

وی اضافه کرد: همچنین اگر کسی به بیماری سختی نیز مبتلا می‌شد اطرافیانش یا باید قید درمان را می‌زدند و به مرگ عزیزشان راضی می‌شدند چون نه تنها مسافت بلکه هزینه‌های زیادی برای بردن بیمار به مشهد و تهران لازم بود و شاید امیدی هم به بهبودی وجود نداشت و یا هم باید هزینه‌هایی که کمر خانواده‌ها را می‌شکست می‌کردند تا بیمار را به نزد پزشکان متخصص ببرند.

دروگر گفت: خوشبختانه در دوران انقلاب روز به روز در حوزه درمان و بهداشت پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود هر چند در حال حاضر نیز هزینه‌ها بسیار سنگین بوده و از عهده بسیاری از خانواده‌ها پرداخت آن خارج است اما باز هم مکانات نسبت به آن دوران بسیار بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کودکان کمتری از دست می‌روند و خانه‌ها و مراکز بهداشت خدمات قابل توجهی به کودکان و مادران ارائه می‌دهند.

آبی برای رعایت بهداشت وجود نداشت

«فضه پدیدار» یکی دیگر از روستائیان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: در دوران قبل از انقلاب فرزندان زیادی از مردم روستا و از پدرم به سبب نبود امکانات بهداشتی و درمانی فوت کردند.

وی با بیان اینکه در آن دوران از واکسن و پزشک خبری نبود و اگر کسی مریضی داشت باید به نزد افرادی می‌رفت که درس پزشکی نخوانده بودند بلکه بر حسب تجربه دارو و درمان می‌کردند، یادآور شد: در زمینه بهداشتی نیز حتی مردم از آب سالم برای استحمام بی‌بهره بودند و وقتی مجبور بودند خود را در استخرهای سرپوشیده که نه تنها بهداشت در آن رعایت نمی‌شد بلکه آب سرد و میکروب‌های موجود در آنها خود سبب بیماری برخی از افراد می‌شد.

به برکت انقلاب خانه‌های بهداشت در روستاها دایر شد

پدیدار بیان داشت: متأسفانه بسیاری از مردم روستا هزینه درمان نداشتند و یا با داروهای خانگی به خود درمانی می‌پرداختند و یا هم بر اثر بیماری فوت می‌کردند.

وی افزود: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی خانه‌های بهداشت در روستاها دایر شده و هر چند مدتی پزشکانی برای معاینه و ویزیت بیماران در روستاها حضور می‌یابند.

پدیدار ادامه داد: به برکت انقلاب در حال حاضر آب سالم به روستاها آمده و در حال حاضر از نظر بهداشتی بسیاری از مسائل در روستاها مانند شهرها رعایت می‌شود.

فعال بودن 170 پایگاه و مرکز جامع سلامت در استان

« سید محمد موسوی‌میرزایی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: سالانه ۴ هزار دانشجو در ۶۵ رشته در خراسان‌جنوبی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: داشجویان بسیاری در رشته‌های تخصصی مانند متخصص اعصاب، جراحی اعصاب،  قلب، داخلی و همچنین رشته‌های رادیولوژی، جراحی و اطفال در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فارغ‌التحصیل می‌شوند.

موسوی‌میرزایی این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در استان و مناطق محروم مشغول خدمت شده تا روستائیان مجبور نباشند برای درمان به شهر مراجعه کنند، گفت: قبل از انقلاب اسلامی فقط ۲۲ مرکز بهداشت در استان فعال بوده که در حال حاضر به برکت انقلاب بالغ‌بر ۱۷۰ پایگاه و مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، ۳۱۵ خانه بهداشت در استان فعال بوده و بالغ‌بر ۲۰۰ پزشک و ۲۸ دندان‌پزشک در این مراکز خدمات ارائه می‌دهند.

وی یادآور شد: روز به روز امکانات درمانی و پزشکی در استان پیشرفته‌تر و وابستگی‌ها کمتر می‌شود به طوری که عمل‌های تخصصی و فوق تخصصی توسط مجرب‌ترین پزشکان استان انجام می‌گیرد.

خراسان‌جنوبی چهارمین استان کشور در برخورداری از تخت‌های بیمارستانی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی چهارمین استان کشور از لحاظ تخت‌های بیمارستانی است، افزود: در حال حاضر 2 هزار تخت بیمارستانی و 17 مرکز درمانی در استان وجود دارد.

و اما...

افزایش مراکز و تکنولوژی پزشکی و تخصص‌های انواع جراحی تنها بخشی از دستاوردهای علم پزشکی در استان بوده و این پیشرفت‌های پزشکی در استان با اتکا به جوانان متخصص و پزشکان متعهد به دست آمده و این راه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

 

           

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول