اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

رشد 3 برابری خطوط ریلی در کشور پس از انقلاب/ ریل ملی در تحریم‌ها صنعت راه‌آهن را نجات داد

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن با تأکید بر اینکه ریل ملی در تحریم‌ها صنعت راه‌آهن را نجات داد، گفت: در حال حاضر 14 هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور احداث شده است که نسبت به پیش از انقلاب رشد 3 برابری دارد

رشد 3 برابری خطوط ریلی در کشور پس از انقلاب/ ریل ملی در تحریم‌ها صنعت راه‌آهن را نجات داد

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی اظهار داشت:‌ تا پایان سال 1401، پنج خط آهن کشور تکمیل و 600 کیلومتر به  شبکه ریلی کشور افزوده می شود.

وی ادامه داد: پروژه ریلی میانه-تبریز که حدفاصل میانه تا بستان آباد به بهره برداری رسیده است و قطعه بستان آباد - تبریز به طور ۴۴ کیلومتر اواخر امسال یا بهار سال آینده افتتاح می‌شود، راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر که یکی از خطوط ریلی مهم در حال احداث کشور است و مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند، راه آهن همدان – سنندج که کردستان را به شبکه ریلی متصل می‌کند و سال آینده‌ آماده بهره‌برداری می شود، راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح می‌شود و  راه آهن رشت – کاسپین در ۶ ماهه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها طول خط‌آهن در سال‌های قبل از انقلاب را ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت:‌ در حال حاضر 14 هزار و 270 کیلومتر مسیر ریلی در کشور احداث شده است که نسبت به پیش از انقلاب اسلامی رشد 3 برابری داشته است.

وی با اشاره به اولویت‌بندی اجرای طرح های ریلی اظهار داشت: در توسعه خطوط ریلی کشور سه رویکرد مهم دنبال می شود که توسعه کریدور شمال- جنوب در درجه اول، توسعه کریدور ریلی شرق به غرب در درجه دوم و توسعه زیرساخت های ترانزیتی در مرحله سوم قرار دارد.

خطیبی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور  را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد که از بندرعباس تا رشت مسیر ریلی احداث شده است. از آنجا یک مسیر ریلی به سمت بندر کاسپین و دریای خزر می رود و یک مسیر به بندر انزلی می رسد و از آنجا و به شبکه ریلی آذربایجان اتصال می یابد.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با تاکید بر خودکفایی 100 درصدی در زمینه مهندسی و تجهیزات ریلی بیان داشت: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که کارخانه ذوب آهن اصفهان  از ۳ سال قبل ریل ملی را تولید می‌کند و تمام تجهیزات آن اعم از شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل تولید می‌شود. ما حتی در تراورس های بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما الان همگی در داخل تولید می‌شوند حتی سالانه مجبور بودیم ۶۰ هزار تن ریل وارد کنیم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریم‌ها، صنعت ریلی ما را فلج می‌کرد.

* تکمیل 1000 کیلومتر خط در سال 1401

وی با تاکید بر اینکه در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده یک‌هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت – آستارا تأمین مالی می‌شود که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیت‌ها هستیم، همچنین راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیت‌های ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف می‌شود.

وی افزود: فقط پروژه خط‌آهن چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷ درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژه‌های ریلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول