اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ویدیو| بومی‌سازی و توسعه صنعت کاتالیست در ایران/ وقتی دانش‌بنیان‌ها کشور را از واردات این محصول تحریمی بی‌نیاز کردند

کاتالیست‌ها یکی از کالاهای استراتژیک و مصرفی در صنایع فولاد و پتروشیمی هستند که امروز حدود ۳۰ نوع مختلف آن در کشور بومی‌سازی شده است.

ویدیو| بومی‌سازی و توسعه صنعت کاتالیست در ایران/ وقتی دانش‌بنیان‌ها کشور را از واردات این محصول تحریمی بی‌نیاز کردند

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،کاتالیست‌ها سابقه کاربردی بیش از ۹۰ ساله در صنایع دنیا دارند. در ایران نیز حدود ۵۰ سال است که صنایع زیادی به این محصولات وابسته هستند، این امر باعث شده که علاوه بر خروج حجم زیادی ارز از کشور، وابستگی خارجی به این محصول حیاتی وجود داشته باشد. محصولی که فناوری تولید آن نیز بسیار پیشرفته بوده و دانش تولید آن در انحصار چند کشور معدود است و با تشدید تحریم‌ها دسترسی به این محصول مهم و حیاتی برای صنایع بزرگ کشور دچار مشکل شده است.

تا اینکه با تلاش مهندسان و دانشمندان ایرانی پس از حدود ۴ سال فراز و فرود، نخستین کاتالیست ایرانی در سال ۱۳۸۷ در واحد آمونیاک یک مجتمع پتروشیمی‌ شیراز بارگذاری شد. و حالا با گذشت چندین سال از این اتفاق همچنان تلاش ها برای بومی سازی و توسعه صنعت کاتالیست ایران ادامه دارد تا حدی که امروز حدود ۳۰ نوع کاتالیست مختلف در کشور تولید می‌شود که علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و تامین نیازهای حیاتی کشور در صنایع فولادو پتروشیمی صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان آورده است.

کاتالیست‌ها یکی از کالاهای استراتژیک و  مصرفی در صنایع فولاد و پتروشیمی هستند که در تولید بنزین با اکتان بالا ، ترکیبات پلیمری، آهن و فولاد، اسید سولفوریک، نیتریک، استیک، متانول، آمونیاک،اوره ، فرمالدئید، اکسید اتیلن ، انواع گلایکولها، آروماتیک‌ها ، الکل ها، رزین ها، چسب ها، بسیاری از ترکیبات پلیمری و پلاستیک ها، دامنه وسیعی از محصولات بهداشتی و هیدروژن سلول های سوختی هیدروژن و... کاربرد دارد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با اهمیت و کاربردهای این محصول تحریمی و استراتژیک در صنایع فولاد و پتروشیمی و جایگاه ایران در بومی سازی و توسعه صنعت کاتالیست، می توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول