به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان 3 تا 4 سال کشور، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تدوین و تولید شد.
نجم السادات موسوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع کننده دورههای آموزش زیست محیطی برای دانشجویان و کودکان پیش از دبستان در ایران با اعلام این خبر، توضیح داد: محتوای آموزشی تولید شده، حاصل حدود سه سال طراحی و اجرای پروژهای تحقیقاتی، تشکیل هشت کارگروه و زحمات اساتید دانشگاه ها، متخصصان و کارشناسان حوزه های مسایل کودکان و محیط زیست است که با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به بستر اجرایی وزارت آموزش و پرورش که طی سالهای اخیر، آموزش کودکان پیش از دبستان را به عهده گرفته، به سرانجام رسیده است.
وی افزود: محتوای آموزش زیست محیطی ویژه کودکان 3 تا 4 سال که در جهان بی نظیر است، مانند محتوای آموزشی زیست محیطی کودکان 4 تا 6 سال که قبلا تهیه شده و هم اکنون در مهدهای کودک سراسر کشور در حال اجراست، باید با برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان مهدهای کودک و بخصوص خانواده های کودکان این گروه سنی تشریح شده و مباحث آموزشی به این افراد منتقل شود تا آنان بتوانند این مباحث را به کودکان 3 تا 4 سال آموزش بدهند.
موسوی به عنوان پیشنهاددهنده و مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان، گفت: از حدود سه سال پیش، در پی پیشنهاد تولید محتوای آموزشی در زمینه حفاظت از محیط زیست برای کودکان 3 تا 4 سال و حمایت مالی و تخصصی این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، هشت کارگروه " پژوهش، تکنولوِژی آموزشی و پژوهشی، تولید محتوا برای مربیان کودکان، تولید محتوا برای خانواده های کودکان، داستان و شعر (ادبیات)، هنر، تخصصی کلیه رشتهها و فوق تخصصی آموزش محیط زیست " تشکیل شد.
وی افزود: این کارگروه ها با عضویت اساتید حوزه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متخصصان و چند تن از مسئولان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مسئول بازیهای کودکان در کرسی یونسکو در ایران و چند تن از اساتید و متخصصان حوزههای محیط زیست و سلامت کودکان از دانشگاههای شیراز، اصفهان، میناب و تهران، فعالیت کردند.
وی درباره چگونگی تعامل کارگروه ها برای تولید محتوای آموزشی زیست محیطی جهت کودکان 3 تا 4 سال، گفت: هر محتوایی که تولید شده، کارگروه های پژوهش و تخصصی در زمینه همه رشته ها، آن محتوا را مورد بررسی قرار دادند و در صورت تایید محتوا، در کارگروههای شعر و داستان و هنر، آن محتوا مطابق با سن این کودکان، با شعر و داستان آمیخته شده و پس از آن، محتوای نهایی شده، به کارگروه فوق تخصصی آموزش محیط زیست ارجاع داده شده تا در نهایت، مشخص شود که آیا این محتوای آمیخته شده با شعر و داستان و کارهای هنری، می تواند مباحث زیست محیطی را بدرستی به کودکان منتقل کند یا با مشکل همراه است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.
وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده توسط کارگروه پژوهش به سرپرستی دکتر سینا احمدی عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیچ اطلاعات قبلی و تجربه ای از تولید محتوای آموزشی زیست محیطی برای کودکان 3 تا 4 ساله، در ایران و کشورهای دیگر یافت نشد، لذا این کارگروه از ابتدا، با طراحی پروژه ای تحقیقاتی و انجام مصاحبه با صاحبنظران و متخصصان حوزه های مسایل کودکان و محیط زیست، نسبت به انجام مطالعه کیفی در این خصوص اقدام کرد و سپس، با تحلیل و آنالیز داده ها، دستاورد علمی و کاربردی برای این موضوع بدست آورد که در اختیار کارگروه های دیگر گذاشته شد و امروز (شنبه – ساعت 16/30) در قالب وبیناری به صاحبنظران و متخصصان حوزه های کودکان و محیط زیست نیز ارائه می شود تا بازتاب های آن دریافت و برای آموزش به مربیان مهدهای کودک و والدین این کودکان، آماده شود.
موسوی افزود: دستاورد حاصل از انجام این مطالعه کیفی، با فعالیت هفت کارگروه دیگر، به یک خلاقیت و آفرینشی در زمینه نیازهای آموزشی این گروه سنی از کودکان انجامید.
مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان ضمن تشکر از همه متخصصان و کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و دانشگاهها، تاکید کرد که هدف طرح، " آموزش کودکان 3 تا 4 سال در زمینه شناخت محیط زیست و چگونگی حفاظت از آن بود " که باید با محتوایی مطابق با سن این کودکان و با روش هایی که برای این کودکان لذت بخش و قابل درک باشد، آمیخته می شد تا توسط مربیان مهدهای کودک و خانواده های این کودکان، به آنان آموزش داده شود و برای تحقق کامل این هدف، قرار است، محتوای آماده شده از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، به مربیان و والدین این کودکان در سراسر کشور، آموزش داده شود تا آنان بتوانند مباحث آموزشی را به کودکان در مهدهای کودک و درون خانه ها، منتقل کرده و آموزش بدهند.
لازم به ذکر است، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 800 دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی ) ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.
" رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، سلامت در حوادث و بلایا، روانشناسی، پرستاری، مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، روانپزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، و ... " از جمله رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و مراکز تحقیقاتی همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توانبخشی اعصاب اطفال، سلامت در حوادث و بلایا، ژنتیک " در این دانشگاه فعالیت میکنند.
انتهای پیام/