اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پچ‌پچ‌های حوالی باغ عفیف‌آباد/ ارتش تخریب بنای تاریخی تکذیب کرد

نرگس آبیار در اثر تازه خود سراغ رمان معروف سووشون رفته است اما لوکیشن این سریال در باغ عفیف‌آباد و ایجاد سازه‌ای موقت، حواشی را در فضای مجازی به دنبال داشت. تا اینکه این بانوی فیلمساز اعلام کرد برای پایان دادن به دغدغه موجود، این سازه جمع‌آوری می‌شود.

پچ‌پچ‌های حوالی باغ عفیف‌آباد/ ارتش تخریب بنای تاریخی تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نرگس آبیار بانوی فیلمساز کشورمان که با دومین اثر خود شیار ۱۴۳، به شهرت رسید و پس از آن آثاری نظیر شبی که ماه کامل شد، نفس و ابلق را به مخاطبان سینما عرضه کرد، در تازه‌ترین اثر خود، رمان معروف سووشون اثر مرحوم سیمین دانشور را دستمایه کار خود قرار داده است.

تحلیل اینکه، آبیار در اقتباس از یک اثر شاخص ادبی، تا چه میزان موفق عمل کرده است را به بعد از تماشای سریال موکول می‌کنیم اما در مراحل پیش تولید که این تیم هنری، باغ عفیف آباد شیراز را برای لوکیشن اصلی خود انتخاب نمودند، حرف و حدیث‌هایی ایجاد شد.

نرگس آبیار که سابقه ساخت چندین فیلم را در کارنامه دارد، رمان سووشون هم که اثر فاخری به شمار می‌رود، پس جریان حواشی پیش تولید این سریال که برای شبکه خانگی تولید می‌شود،  چیست؟ حواشی که حتی از سوی چند تن از فعالان هنری نیز در شیراز به آن دامن زده شد.

ماجرا از این قرار است که ساخت یک بنای موقت و الحاق آن به عمارت عفیف آباد جهت لوکیشن سریال سووشون، در فضای مجازی نگرانی‌هایی را ایجاد کرد.

نگرانی‌هایی که با عنوان حمایت از میراث فرهنگی مطرح میشد، عده‌ای عنوان کردند که این ساخت و ساز به ساختمان و معماری عمارت عفیف‌آباد آسیب می‌زند و اداره‌کل میراث فرهنگی فارس به عنوان متولی، باید به این موضوع ورود کند.

از همان ابتدا، سرپرست میراث فرهنگی فارس در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که این سازه موقت است و آسیبی به بنا نمی رساند.

 اما برخی کاربران، با استناد به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی سعی داشتند، راجع به لوکیشن سووشون، بیش از حد اغراق نمایند و آن را اخلال بزرگی در جهت تخریب میراث فرهنگی عنوان کنند!

اعتراض ها همچنان ادامه داشت و این مسئله در سایت کارزار با تعداد زیادی امضاء به ثبت رسید.

پیگیری‌های خبرنگار فارس از میراث فرهنگی و شهرداری نتیجه مشخصی به دنبال نداشت.

شهرداری شیراز اعلام کرد ساخت و ساز این بنا چون در سطح شهر نبوده، نیاز به مجوز شهرداری نداشته و در محدوده میراث فرهنگی تعریف می‌شود، سرپرست میراث فرهنگی نیز از پاسخگویی امتناع کرد.

عده‌ای در صدد حاشیه‌سازی برای کارگردان ارزشی سریال سووشون هستند

فرمانده ارشد ارتش در استان‌های فارس و کهکیلویه شیراز، پیرامون حواشی ایجاد شده درباره آسیب به بافت تاریخی عمارت باغ عفیف‌آباد به خبرنگار فارس در شیراز گفت: تک تک درختان و بناهای در اختیار ارتش برای ما مهم است و مثل جان‌مان از انها محافظت می‌کنیم; ارتش همواره در خدمت مردم بوده و هیچ‌گاه اجازه آسیب رساندن به عمارت و درختان تحت مدیریتش را نمی‌دهد.

امیر رضایی با تاکید بر اینکه ارتش تا کنون دستش را مقابل هیچ سازمانی دراز نکرده و همیشه برای انجام امور پای کار مردم بوده است، گفت: نمونه بارز این ادعا در زمینه شیوع کرونا و ایجاد نقاهت‌گاه‌هایی است که برای راه‌اندازی آنان ریالی دریافت نکرده و همواره پای کار بوده‌ایم.

فرمانده ارشد ارتش در استان فارس با اشاره به لزوم حفظ فضای سبز تاکید کرد: با نگاهی به فضای سبز شهری شیراز، مشاهده می‌کنیم که پادگان‌های ارتش سرسبزترین مکان‌ها را دارند و این به معنای آن است که ارتش به فضای سبز و همچنین نهادهای در اختیار اهمیت بالایی می‌دهد.

 وی با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون ایجاد یک سازه در باغ عفیف آباد گفت: این اثر یک مجموعه تاریخی و بسیار مهم است که به کارگردانی نرگس آبیار از کارگردان های خوب کشورمان در رابطه با فرهنگ شیراز در حال تولید می باشد.

امیر رضایی با تاکید بر اینکه این سازه هیچ آسیبی را برای باغ عفیف آباد به دنبال ندارد و تمام مجوزهای لازم را از تهران دریافت کرده است، افزود: ما به نصب یک میخ به دیوارها و ساختمان این عمارت قدیمی حساس هستیم، مگر می‌شود ساخت این سازه آسیبی به بنای اصلی برساند و ما اجازه این کار را بدهیم؟

وی اظهار داشت: عوامل این فیلم با ارائه سناریو و فیلمنامه طبق مکاتبه رسمی با ارتش تهران، مجوز لازم را دریافت کرده‌اند و این کار با هماهنگی میراث در شیراز کلید خورده است و جای هیچ‌گونه نگرانی از بابت آسیب به این بنا و درختان اطراف آن وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه این کارگردان فیلم‌های ارزشی و انقلابی را در کارنامه خود دارد، گفت: متاسفانه برخی در تلاش هستند تا این کارگردان ارزشی را دچار حاشیه کرده و کارهای او را زیر سوال ببرند بنابراین با توجه به حساسیت ما و کارنامه درخشان این کارگردان جای هیچ نگرانی نیست و ما ضمن شفاف‌سازی، به مردم آرامش خاطر می‌دهیم که ساخت این سریال ضمن اینکه اثر با ارزشی از فرهنگ فارس و شیراز خواهد بود، آسیبی را در پی نخواهد داشت.

تا اینکه شامگاه پنجشنبه، کلیپی از کارگردان مجموعه در فضای مجازی منتشر شد که در این کلیپ نرگس آبیار ضمن اعلام اینکه سازه موقت، با مراقبتهای خاص احداث شده و پس از پایان کار جمع‌آوری می‌شود اما به دلیل اینکه دغدغه مردم پایان یابد، سازه‌ها هم‌اکنون جمع‌آوری شده و در دکورهای دیگری از آن استفاده خواهد شد.

داریوش پیرو، طراح صحنه سریال نیز طی کلیپ دیگری، نماهایی از این سازه را  نشان داد و طی توضیحاتی گفت که پی‌ریزی در کار نبوده، بنا روی سطح ایجاد شده و با فاصله از عمارت عفیف‌آباد ساخته شده، همچنین ملزومات لازم جهت حفاظت از عمارت در نظر گرفته شده است.

احترام به بناهای میراثی و عناصر مرتبط با میراث فرهنگی و بومی، قابل احترام است و هر گونه آسیب احتمالی به آنان، می‌تواند موجب نگرانی دوستداران میراث شود اما آیا انتقادهای اخیر در رابطه با لوکیشن سریال سووشون، واقعا با رویکرد حمایت از میراث فرهنگی شکل گرفته است؟

یا اینکه چون نرگس آبیار به سراغ سوژه‌ای ضداستعماری رفته است، عده‌ای سعی در خدشه‌دار کردن این پروژه دارند؟

چرا در خصوص برپایی کنسرت در باغ عفیف‌آباد که با نصب سازه -هرچند موقت- همراه است، تاکنون اعتراضی از دوستداران میراث شنیده نشده است؟

چه بسا در برپایی مراسم دیگر همچون کنسرت‌ها یا نمایشگاه‌ها، نیز زمینه آسیب به عمارت یا بخش‌های دیگر باغ عفیف‌آباد ایجاد شود و در ازدحام جمعیت یا با وجود سازه‌های فلزی، این موضوع بعید نیست.

بنابراین اینکه لوکیشن یک سریال تا این حد در فضای مجازی همهمه ایجاد کند را نمی‌توان فقط به دغدغه حمایت از میراث فرهنگی ارتباط داد و حواشی آن را نادیده گرفت.

انتهای پیام/س/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول