اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

برکات انقلاب برای مردم خراسان‌جنوبی در حوزه‌های برق، آب و گاز

خراسان‌جنوبی به برکت نظام جمهوری اسلامی به پیشرفت‌های رسیده و از بسیاری امکانات زیرساختی برخوردار شده است.

برکات انقلاب برای مردم خراسان‌جنوبی در حوزه‌های برق، آب و گاز

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ انقلاب اسلامی ایران ۴۳ سال را با موفقیت و پیشرفت‌های قابل توجهی پشت سر گذاشته و در این مسیر با قوت و قدرت جلو می‌رود.

پیشرفت‌هایی که طی این سال‌ها به برکت انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها شاهد هستیم بسیار قابل توجه و چشمگیر است.

اگر بخواهیم شرایط کشور را قبل از پیروزی انقلاب با حال حاضر مقایسه کنیم مشاهده خواهیم کرد که در تمامی زمینه‌ها از آبرسانی گرفته تا گازرسانی، برق، تلفن، اینترنت، بهداشت و درمان، جاده، حمل و نقل، صنعت، آموزش و پرورش و سوادآموزی و سایر زمینه‌ها به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده‌ایم.

امروز در مرزی‌ترین روستاهای خراسان‌جنوبی شاهد وجود آب، برق، گاز، تلفن، مدرسه، مسجد، خانه بهداشت، پایگاه‌های بسیج و... هستیم که بسیار ارزشمند است و این نعمات همه به برکت انقلاب اسلامی و انتخاب جمهوری اسلامی توسط مردم این کشور است.

خراسان‌جنوبی نیز امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی به پیشرفت‌های رسیده و از بسیاری امکانات برخوردار است.

«سید محمود هاشمی» مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: فرآیند گازرسانی به خراسان‌جنوبی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و این در حالی بود که اکثر استان‌ها از دهه ۵۰ و ۶۰ گازرسانی در آنها آغاز شده بود.

بهره‌مندی ۱۰۰ درصد شهر و ۹۶ درصد روستاهای خراسان‌جنوبی از نعمت گاز

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۰ درصد خانوار شهری استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌باشند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی به شتاب فزاینده گازرسانی به روستاهای استان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۹۶ درصد خانوار روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار و فرآیند گازرسانی در واحدهای صنعتی و تولیدی استان ۹۱ درصد است.

تشریح عملکرد چهار ساله

هاشمی با اشاره به عملکرد چهار ساله شرکت گاز استان از ابتدای مهر ۹۶ تاکنون، گفت: اجرای ۲۳۸ کیلومتر خط انتقال، اجرای ۷۶۴۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، گازرسانی به ۹ شهر، گازرسانی به ۱۲۶۷ روستا، اجرای ۷۲ هزار و ۸۱۶ انشعاب، گازرسانی به ۱۳۲۸ واحد صنعتی و تولیدی، بهره‌مندی ۱۰۰ هزار و ۸۳۵ مشترک از نعمت گاز طبیعی و جذب بودجه حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی نمونه از اقدامات انجام شده در این چهار سال است.

هاشمی در مورد تعداد روستاهای گازرسانی شده در سنوات گذشته، اضافه کرد: به طور متوسط روزانه یک روستا گازدار شده و درصد برخورداری خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی از ۴۶ درصد به ۹۶ درصد افزایش یافته است.

عملکرد سال ۱۴۰۰

وی با اشاره به عملکرد سال جاری، بیان کرد: در سال جاری نیز از ابتدای سال اجرای چهار کیلومتر خط انتقال، اجرای ۹۳۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، گازرسانی به ۷۸ روستا، گازرسانی به ۵۵ واحد صنعتی و تولیدی، اجرای ۱۱ هزار و ۳۲۱ انشعاب، بهره‌مندی ۱۳ هزار و ۱۳۵ مشترک از نعمت گاز طبیعی و جذب بودجه بیش‌از ۳۶۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی تا پایان مهرماه نیز اجرا و انجام شده است.

برنامه‌های شرکت گاز در ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی به برنامه‌های شرکت گاز استان در سال آینده نیز اشاره کرد و گفت: گازرسانی به ۱۱۰ روستای استان، گازرسانی به ۱۲۰ صنایع، ۷۰۳ کیلومتر اجرای شبکه تغذیه و توزیع، اجرای ۱۲ هزار و ۷۰ عدد انشعاب و ۱۷ هزار و ۴۶۰ عدد میزان اشتراک‌پذیری پیش‌بینی شده است.

بهره‌برداری از پروژه توسعه شبکه و خدمات پایدار آبرسانی به ۱۶ روستای استان در دهه فجر

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، در مورد وضعیت آبرسانی در استان اظهار داشت: در حال حاضر ۷۵ درصد روستاهای استان دارای شبکه توزیع آب آشامیدنی هستند.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان مسئولیت تأمین آب شرب و بهداشتی ۱۳۵ هزار مشترک روستایی را برعهده دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی بیان داشت: ضریب برخورداری از آب در روستاهای استان خراسان‌جنوبی از ۸۹.۴۷ درصد به ۹۳.۴ درصد رسیده است.

امامی به مهم‌ترین پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب استان همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: پروژه آبرسانی به ۱۰ روستا با اعتبار ۲۶ میلیارد تومان همچنین پروژه توسعه شبکه و خدمات پایدار آبرسانی به ۱۶ روستای استان در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.  

وی از رشد ۷ برابری و تخصیص مناسب اعتبارات آب و فاضلاب استان در  سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری برنامه‌ریزی برای آبرسانی به ۸۰ روستا در این مجموعه انجام شده که با پروژه‌هایی که قرار بوده در دهه فجر افتتاح شود این تعداد به ۵۰ روستا می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی از اختصاص اعتبار در بحث محرومیت‌زدایی به استان خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر یک قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۴۹ روستا منعقد شده که با همکاری نیروی زمینی و بسیج سازندگی در شهرهای مرزی استان این پروژه‌ها انجام می‌شود و با این اقدام بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار آبرسانی خواهد شد.

امامی در مورد پایدارسازی آب شرب، تبیین کرد: پروژه پایدارسازی آب مجتمع کوثر و کویر طبس همچنین پروژه‌های مجتمع آبرسانی سده و گرماب شهرستان قاین از جمله پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه است.

وی یکی از کلان‌ترین پروژه‌های استان که نهایی شده را پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیرجند عنوان کرد و یادآور شد: این پروژه با اعتبار ۲۳ میلیون یورو ظرفیت ویژه‌ای برای تصفیه فاضلاب بیرجند ایجاد کرده که با بهره‌برداری از این پروژه امکان تخلیه لجن موجود در مدول یک در راستای کاهش بوی منطقه به وجود می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی به سایر پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه اشاره کرد و گفت: پروژه خیرآباد با همکاری قرارگاه شهید ناصری در مراحل نهایی بوده و در راستای اجرای این پروژه خطوط انتقال اصلی به طول ۱۶ کیلومتر اجرایی شده و مخازن ذخیره آن توسط بسیج سازندگی و با مشارکت مالی بنیاد ابراهیمی در حال اجرا است.

امامی ادامه داد: مجتمع آبرسانی خوشاب نیز با کمک مالی ۵.۵ میلیارد تومان کمیته امداد در حال اجرا بوده تا گام مهمی در راستای تأمین آب مناطق مرزی برداشته شود.

وی افزود: در مناطق مرزی قرارگاه شهید ناصری با محوریت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در راستای آبرسانی مشارکت خواهند داشت تا از ۲۶ مجتمع آبرسانی ۲۳ مجتمع در بازه زمانی کوتاه تکمیل شود و دغدغه تأمین آب پایدار در این روستاها برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تأمین آب پایدار شهرهای استان اشاره کرد و یادآور شد: کم آبی مشکل ذاتی استان خراسان‌جنوبی بوده که برنامه جامعی برای تأمین آب پایدار شهرها و روستاها تدوین شده است.

امامی تصریح کرد: در این راستا از محل اعتبارات تنش آبی به میزان ۲۵ درصد ظرفیت موجود مخازن موجود، عملیات ساخت مخازن جدید را شروع کردیم که بر این اساس با توجه به وجود ۱۲۰ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن در سطح استان، عملیات ساخت ۹ هزار مترمکعب مخزن در شهرهای بیرجند، سرایان، قاین و برای آبرسانی پایدار با محوریت شهرهای جدید و تازه ارتقاء یافته از جمله آبیز، گزیک، اسدیه، ماژان و دیهوک ۳۰ هزار مترمکعب مخزن ایجاد خواهیم کرد.

وی از اجرای عملیات حفر چاه جدید در شهرهای شوسف، درح، نیمبلوک و دیهوک خبر داد.

برخورداری تمام جمعیت شهری و روستایی از برق

«سعید دادگر» مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: طی دهه فجر ۱۲۴ پروژه با اعتباری بیش‌از  ۹۲ میلیارد تومان به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: تمام جمعیت شهری و روستاهای بالای پنج خانوار استان از نعمت برق برخوردار هستند که این از برکات انقلاب اسلامی است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های فوق بیش‌از ۱۹ هزار خانوار در سراسر استان از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

دادگر عنوان کرد: چهار روستای جدید در شهرستان‌های خوسف و سربیشه در این ایام برق‌رسانی می‌شوند.

وی اظهار کرد: همچنین ۴۶ پروژه ترمیم و اصلاح شبکه و ۶۲  پروژه توسعه و احداث شبکه به منظور خدمت‌رسانی بهتر به مردم استان افتتاح می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی، بیان کرد: علاوه بر پروژه نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف که توسط سرمایه‌گذار خارجی احداث شده، یک نیروگاه جدید به ظرفیت دو مگاوات با اعتباری بیش‌از ۳۰ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرستان نیز در این ایام کلنگ‌زنی می‌شود.

دادگر استفاده از کابل خودنگهدار به جای شبکه سیمی را یکی از اقدامات به روز و مقرون به صرفه در راستای تأمین برق مستمر، بدون خاموشی و با کیفیت عنوان کرد و گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شش پروژه تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار به طول ۶۲ کیلومتر در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی محرومیت‌زدایی و توجه ویژه به مناطق محروم را از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و از احداث حدود ۳.۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تأمین برق ۲۲۵ واحد مسکن محرومین در شهرستان‌های بشرویه و سربیشه در ایام دهه فجر امسال خبر داد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان حجم بالای پروژه‌های قابل افتتاح شرکت توزیع برق را حاصل تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی پرسنل این شرکت دانست و ادامه داد: تعداد هفت پروژه روشنایی معابر نیز در این ایام الله در شهرستان‌های بیرجند، خوسف و فردوس اجرا خواهد شد.

دادگر افزود: برای اجرای این ۱۲۴ پروژه، ۹۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۶۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۲۷۱ ترانسفورماتور احداث می‌شود.

انتهای پیام/۶۹۰۶۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول