اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کلنگ ساخت بزرگ ترین گود کشتی با چوخه کشور، معطل تعارض مدیران

پروژه گود کشتی با چوخه قوچان سال‌هاست با وعده کلنگ زنی و افتتاح توسط مسئولین همچون کشتی‌گیری تبدیل‌شده، این بار نه توسط حریفی قهار بلکه توسط علاقه‌مندان به بولتن‌های رنگارنگ وسط تشک کشتی با وعده‌های توخالی گرفتار شده و هنوز با دادن آمارها و اطلاعات متناقض، خبری از عملیاتی شدن آن نیست.

کلنگ ساخت بزرگ ترین گود کشتی با چوخه کشور، معطل تعارض مدیران

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، کُشتی کُردی یا کُشتی با چوخه یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های سنتی و بومی ایران می باشد که خاستگاه آن، نواحی شمالی خراسان است؛ کشتی با چوخه که درگذشته کشتی کُردی نامیده می‌شد، یکی از سنن مردم کُرد شمال خراسان است و از قدیم بومیان این منطقه برای این کشتی اهمیت خاصی قائل بودند و در پرورش پهلوانان این رشته می‌کوشیدند.

شهرستان پهلوان پرور قوچان نیز از دیرباز به مهد کشتی با چوخه معروف بود و تاکنون نام‌آوران زیادی همچون احمد وفادار، قربان محمد بهادری، رمضان شکفته، ابراهیم آزمون، محمدعلی صحرایی و دیگر نام آوران را پرورش و تحویل جامعه کشتی ایران داده است.

علاقه زیاد مردم قوچان به کشتی باعث شده است تا گودهای محلی در روستاهای این شهرستان ایجاد شود که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن گود روستای رهورد است و همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه میزبان پهلوانان این رشته ورزشی از اقصی نقاط کشور می‌شود.

این توجه ورزش دوستان و ورزشکاران قوچان به مسئله کشتی با چوخه، مسئولان این شهرستان را از سال‌های گذشته بر آن داشت تا گود کشتی با چوخه را در سطح شهر ایجاد کنند تا علاوه برجذب ورزش‌کاران و ورزش دوستان برای تماشای این مسابقات به دنبال پرورش استعدادهای مختلف در این عرصه باشند.

۳۱ اردیبهشت ۹۳ بود که کوروش صبوریان، مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی و یک قوچانی اصل با استقبال و همراهی هادی شوشتری نماینده سابق مردم در مجلس و علیرضا قامتی فرماندار وقت این شهرستان استارت احداث بزرگ‌ترین گود کشتی با چوخه کشور را در قوچان زدند تا کاری ماندگار و بزرگ برای ورزش فراموش‌شده کشتی با چوخه انجام دهند.

در همین زمینه مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی در جلسه‌ای با حضور مسئولان وقت قوچان می گوید: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته و پیگیری‌ها بنا داریم بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های بومی و محلی در شرق کشور را در شهرستان قوچان احداث نماییم که در این راستا طرح لازم با بهره‌گیری از نظرات فدراسیون بازی‌های بومی و محلی و ورزش‌های روستایی تهیه و آماده اجراست.

کوروش صبوریان همچنین در همان تاریخ طی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه ها بر واگذاری و مدیریت قطعی کشتی با چوخه کشور به خراسان رضوی تأکید و خاطرنشان می کند: اکنون در حال ساخت گود کشتی با چوخه در شهرستان قوچان هستیم و با ساخت این ورزشگاه تفاوت بین این گود با گود اسفراین مشخص می‌شود؛ برای ارتقای سکوهای این گود از ۵ هزار به ۱۰ هزار سکو و همچنین تکمیل پروژه، استانداری خراسان رضوی ۵۰۰ میلیون ریال کمک کرده است.

پیگیری این پروژه طی یک سال تا جایی پیش رفت که پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی و بازدیدهای فنی با حضور محمدرضا خوش‌باطن، رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان رضوی، هادی رجایی نیا، معاون وقت سیاسی فرماندار، محمد محمدی، رئیس وقت اداره ورزش و جوانان و عباسعلی معتمدی رئیس وقت هیأت کشتی قوچان و همچنین مصوبه شورای اسلامی دوره چهارم قوچان مقرر شد فاز یک اجرایی آن در پارک نشاط به انجام رسد.

اما محمدرضا خوش‌باطن، رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان رضوی در اردیبهشت ۹۴ طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری ها مدعی می‌شود که طی بازدید مسئولان استانی و مذاکرات انجام‌شده با مسئولان شهرستان و اهدای زمین از طرف شورای اسلامی قوچان، بزرگ‌ترین گود کشتی با چوخه کشور در محل پارک نشاط شهرستان قوچان هم‌زمان با برگزاری اولین دوره مسابقات ملی کشتی با چوخه کلنگ زنی خواهد شد.

۲۶ اردیبهشت همان سال بالاخره انتظارها به پایان می‌رسد و در حاشیه برگزاری مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور در استادیوم آزادی قوچان، غلامرضا جعفری، رئیس وقت فدراسیون بازی‌های بومی و محلی با همراهی قربانعلی قائمی رئیس انجمن کشتی با چوخه کشور، کوروش صبوریان مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی، علیرضا قامتی فرماندار وقت قوچان و هادی شوشتری نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی کلنگ گود کشتی با چوخه شهرستان قوچان در محل ورودی پارک نشاط را به زمین می زنند.

این اولین باری بود که کلنگ گود کشتی با چوخه قوچان به زمین زده می‌شد و کسی فکر نمی‌کرد این کلنگ قرار است یک‌بار یا چند بار دیگر هم زمین را نوازش کند.

این در حالی بود که مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی در مصاحبه‌ای ۳ ماه پس از کلنگ زنی و در مردادماه، از واگذاری یک قطعه زمین به متراژ ۵۰ هزار مترمربع توسط شورای اسلامی و شهرداری قوچان و تحویل برگه واگذاری آن به اداره کل به‌منظور احداث بزرگ‌ترین زمین ورزشی کشتی با چوخه و ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی، محلی کشور در خراسان رضوی تقدیر و تشکر کرد و خبر از اختصاص ۲۰۰ میلیون ریال جهت احداث این مجموعه داد.

باگذشت یک سال از کلنگ زنی این پروژه، کوروش صبوریان طی مصاحبه‌ای در اردیبهشت ۹۵ اذعان می‌کند که این پروژه که تا پیش‌از این "ملی" تلقی می‌شد و باید از سهم احداث آن از اعتبارات دولتی اختصاص پیدا می‌کرد، ملی نیست و مدعی می‌شود که یکی از اولویت‌های اصلی استان ساخت بزرگ‌ترین گود کشتی چوخه در قوچان بوده و قرار است طی دو سال آینده این پروژه به اتمام برسد و اعتبار آن صرفاً دولتی نیست و خیرین نیز باید به آن کمک کنند.

هادی رجایی نیا، معاون سیاسی وقت فرمانداری قوچان هم چند روز بعد، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس ادعا می‌کند زمینی توسط شهرداری و شورای شهر در ورودی پارک نشاط برای گود کشتی با چوخه اختصاص‌یافته و نقشه‌های آن تائید و تأمین اعتبار اولیه موردنیاز نیز انجام‌شده است که فاز نخست آن تا شهریور ۹۵ قابل‌افتتاح خواهد بود تا یک دوره از مسابقات کشوری پیش از آغاز فصل سرما در آن برگزار شود.

شهریور ۹۵ رسانه ای با انتشار مطلبی به‌گزینش صحبت‌های رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی خراسان رضوی درباره گود کشتی با چوخه قوچان می‌پردازد که محمدرضا خوش‌باطن طی اظهارنظری متناقض درباره محل اختصاص هزینه برای پروژه، برآورد اعتبار فاز نخست احداث بزرگ‌ترین گود کشتی با چوخه کشور در قوچان را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌خواند که توسط فدراسیون بازی‌های بومی و محلی، وزارت ورزش و جوانان و اداره کل استان تأمین می‌شود و دیگر خبری از خیرین نیست!

وی همچنین در ادامه، بازهم صحبت‌های مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی را به‌گونه‌ای دیگر زیر سؤال می‌برد و ابعاد پروژه ۵۰ هزار مترمربعی را کاهش چشمگیری می‌دهد و عنوان می‌کند این گود در زمینی به طول و عرض ۴۰ و ۳۰ مترمربع با ۲ هزار مترمربع زمین مفید برای ورزش‌های بومی و محلی و مشرف‌به ورزشگاه در حال احداث ۵ هزارنفری قوچان ایجاد می‌شود که بزرگ‌ترین گود چوخه کشور و حتی بزرگ‌تر از گود اسفراین(زینل خان) خواهد بود.

حدود ۲ سال از این کلنگ زنی می‌گذرد که رضا محمدیان، رئیس وقت اداره ورزش و جوانان قوچان در اردیبهشت ۹۷ طی مصاحبه‌ای مدعی می‌شود که جذب اعتبار برای گود ملی کشتی با چوخه انجام و امسال این گود کلنگ زنی می‌شود؛ یعنی پروژه‌ای که سال ۹۴ کلنگ زنی شد، دوباره کلنگ زنی خواهد شد!!

گود کشتی با چوخه قوچان پروژه‌ای است که طی سال‌های گذشته با بازی‌ها و بهره‌برداری‌های سیاسی و حتی انتخاباتی مسئولان وقت دچار بی‌مهری شده است و در سال ۹۸ با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تغییر نماینده مردم در مجلس و برخی جابجایی‌های مدیریتی وارد فاز جدیدی در تغییر مکان، نقشه و اعتبار می‌شود.

فرزاد فتاحی مدیرکل وقت ورزش و جوانان خراسان رضوی در ۶ آبان سال گذشته طی مصاحبه‌ای با بر اجرا و طراحی خاص گود کشتی با چوخه در قوچان اشاره می‌کند که با اختصاص یک میلیارد تومان در سال ۹۸، تجهیزات و آهن‌آلات آن خریداری و در شهرستان دپو شده و ۳ میلیارد تومان دیگر نیز در ادامه طی سال ۹۹ اختصاص خواهد یافت.

اما این پایان کار نبوده و اسماعیل حاجی‌آبادی رئیس وقت اداره ورزش و جوانان قوچان و معاون فعلی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس مدعی می‌شود که برای گود کشتی با چوخه قوچان یک جانمایی جدید انجام‌شده و قرار است پروژه در قسمت پایینی استادیوم شهید شوشتری ایجاد شود.

وی همچنین بیان می‌کند که نقشه‌برداری‌ها صورت گرفته و پس از تائید اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی به استانداری ارسال‌شده است و مردم اصلاً نگران نباشند؛ سال گذشته یک میلیارد تومان و امسال نیز ۲ میلیارد تومان برای احداث گود کشتی با چوخه این شهرستان در مجاورت استادیوم شهید شوشتری در نظر گرفته‌شده است که پس از تائید نقشه‌های فنی، کار آغاز می‌شود.

بهمن سال ۹۹ کلنگ مجدد بزرگ‌ترین گود ملی کشتی با چوخه کشور در شهرستان قوچان به زمین زده می‌شود و این بار تمام مسئولان تغییر کرده و بناست گروهی جدید بهره‌برداری‌ها را از این پروژه به نام خود ثبت نمایند که جمشید تقی زاده، معاون پارلمانی وزیر ورزش و جوانان، محمدتقی امیری خراسانی، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی، فرزاد فتاحی، مدیرکل ورزش و‌ جوانان خراسان رضوی، امیررضا مرآتی، فرماندار قوچان و علی آذری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

این پروژه جدید در مساحت ۲ هکتاری با متراژ بنای ۳۵۰ مترمربعی ایجاد خواهد شد و اعتبار کل پروژه حدود ۸ میلیارد تومان برآورد شده است که سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

امین رضا مرآتی فرماندار قوچان در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در بهمن‌ماه همان سال در جواب سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه این گود برای دومین بار کلنگ زنی شده و چرا شما این کار را انجام دادید؟ می‌گوید: «من از راه آمدم رفتم کلنگ زدم و اطلاعی ندارم.»

پس از گذشت ۸ ماه از سال ۱۴۰۰، امین رضا مرآتی فرماندار قوچان در ۲۶ آبان طی جلسه هم‌اندیشی با پهلوانان و پیشکسوتان کشتی قوچان دوباره بیان می‌کند تهیه آهن‌آلات موردنیاز پروژه گود بزرگ کشتی با چوخه در سال ۹۹ توسط مدیریت اداره ورزش و جوانان قوچان شده و بیان می‌کند که در سال جاری نیز مبلغ ۱۶ میلیارد ریال اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه مصوب شده است که برای تسریع و تسهیل در پروژه احداث این گود نیز مقدمات فراخوان عمومی فراهم‌شده است‌.

علیرضا فخرآبادی رئیس شورای اسلامی دوره ششم شهر قوچان در ۲۳ آذر طی مصاحبه‌ای به برگزاری نشست پیگیری احداث گود ملی کشتی با چوخه که با تلاش علی آذری نماینده مردم در مجلس و موافقت اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی اشاره و می‌افزاید: مقرر گردید به‌زودی دریکی از دره‌های پارک‌ نشاط (هفت‌تپه) در اطراف استادیوم شهید شوشتری گود ملی کشتی با چوخه قوچان به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌ پیش‌بینی‌شده این پروژه حدود ۱۰ میلیارد ریال است که ۳ میلیارد ریال آن در حال حاضر موجود است و با مشارکت اداره ورزش و جوانان و اداره منابع طبیعی و شهرداری به‌زودی عملیات خاک‌برداری و زیرسازی و تسطیح آن آغاز خواهد شد.

با نزدیک شدن به اواخر سال و طبق یک رسم همیشگی شاید باید دوباره یا همان چندباره مسئولین شهرستان یادی از گود کشتی با چوخه مظلوم قوچان کنند و در یک برنامه تبلیغاتی شاد و مفرح، بازدید، جابجا کردن زمین، اعتبارسنجی و کلنگ دوباره پروژه را به زمین زنند و رخداد تأسف‌بار وعده‌های تکراری را ادامه دهند.

تعارضات و تناقض‌های فراوانی در پروژه گود کشتی با چوخه قوچان وجود دارد همچون دو بار کلنگ زنی، مشخص نبودن اینکه اعتبارهای اولیه پروژه جایی هزینه شده یا ناپدیدشده است یا اهدا به همراه تحویل برگه واگذاری زمینی که اصلاً در مالکیت شهرداری و شورای اسلامی شهر نبوده یا اینکه چرا پس از تغییر نماینده، فرماندار، اعضای شورا و حتی شهردار همه نامه‌نگاری‌ها و مصوبات سال‌های قبل، «کان لم یکن» می‌شود و دوباره از ابتدا برای اختصاص زمین و بودجه اقدام و حتی مسئولین مجدد این پروژه را کلنگ زنی می‌کنند.

این‌ها گوشه‌ای از وعده وعیدهای مدیران وقت و کنونی قوچان است که در خصوص این پروژه ورزشی به شهروندان قوچانی و ورزشکاران داده‌اند و به نظر می‌رسد این گود به پروژه‌ای برای پر کردن آمار و عملکرد رنگارنگ برای تبلیغات انتخاباتی تبدیل‌شده است.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول