اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فتاح: درب موزه‌ها را به روی مردم باز می‌کنیم/ افتتاح موزه هنر اصفهان ظرفیتی مهم برای معرفی فرهنگ ایرانی

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه روایت تاریخ هنر مردم ایران در موزه هنر اصفهان وجود دارد، گفت: در طول زمان به اینجا به خوبی رسیدگی نشده و در حال از بین رفتن بود که در بنیاد مستضعفان به داد اینجا رسیدیم و آن را از حالت اداری و غیرلازم خارج کردیم.

فتاح: درب موزه‌ها را به روی مردم باز می‌کنیم/ افتتاح موزه هنر اصفهان ظرفیتی مهم برای معرفی  فرهنگ ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدپرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان صبح امروز در مراسم افتتاح موزه ملی هنرهای اصفهان اظهار داشت: امروز روز پنجشنبه، روز سوم دهه مبارک فجر، اول ماه رجب و میلاد امام باقر(ع) است و همه چیز کنار هم خوب جمع شده و خدا لطف بزرگی کرد که کار فاخر هنری را در شهر هنری اصفهان برای مردم عزیز اصفهان، هنرشناس کشور و اهل هنر دنیا افتتاح کنیم تا هنر اصفهان و ایران را ببینند.

وی تأکید کرد: با افتتاح این موزه به واقعیت‌ها، زیبایی‌ها و ظرفیت‌های اصفهان اضافه خواهد شد تا هنر ایران و ایرانی را به رخ بکشیم و خدا را از این بابت شاکریم.

فتاح عنوان کرد: حدود ۵ یا ۶ ماه پیش برای دیدن این بنا آمدم و متاثر شدم، قدمت این بنا حدود ۱٠٠ تا ۱۲٠ سال و ترکیبی از معماری دوره آخر قاجار و دوره پهلوی اول است و می‌توان هر ۲  سبک معماری را دید.

رئیس بنیاد مستضعفان کشور یادآور شد: در طول زمان به اینجا به خوبی رسیدگی نشده و در حال از بین رفتن بود که در بنیاد مستضعفان به داد اینجا رسیدیم و آن را از حالت اداری و غیر لازم خارج کردیم.

وی با بیان اینکه منطقه عباس‌آباد منطقه‌ای قدیمی و ریشه‌دار است، اظهار کرد: این بنا احیا و در ۲ مرحله بازسازی شد، از مقاوم‌سازی آن مطمئن شدیم و با هماهنگی کامل میراث فرهنگی با نکته‌سنجی میراثی احیا شد و تمام نکات و ظرائف از بازسازی آن لحاظ شده است.

فتاح در خصوص آثار داخل موزه گفت: روایت تاریخ هنر مردم اصفهان و ایران در این موزه وجود دارد و قدمت برخی آثار شاید حدود ۱٠ هزار سال است و این موضوع نشان‌دهنده این است که سرزمین، سرزمین هنرمندان است و مردم‌مان زرشناس و هنرشناس بوده‌اند.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: تمام این وسایل با هنر ساخته شده، در طول تاریخ دوام آورده است و الآن هم که شاهد آن هستیم، بهت و حیرت ما را فرا می‌گیرد و افتخار می‌کنیم که به زیبایی‌های اصفهان که هنرهای آن بین‌المللی است چیزی اضافه کردیم و تلاش می‌کنیم بیش‌تر هم اضافه کنیم.

وی اظهار داشت: به استاندار و مسؤولان گفتم که در بنیاد مستضعفان این آمادگی را داریم که به کارهای هنری، بازسازی‌ها و احیاها بیش‌تر توجه کنیم، زیرا ساختمان‌های زیادی است که در معرض از بین رفتن است و بعضا بودجه‌های دولتی کفاف آن‌ها را نمی‌دهد.

فتاح تأکید کرد: گام بعدی ما این است که در یزد حضور پیدا کنیم زیرا عینا این اتفاق در یزد هم رخ داد؛ تقریبا اول سال بود که به آنجا رفتیم و ساختمانی را دیدیم که در حال از بین رفتن بود و مقامات نیز این موضوع را تایید کردند و آن را تحویل بنیاد دادند و الآن تبدیل به موضوعی نفیس و زیبا شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان توضیح داد: در بنیاد مستضعفان این افتخار نصیب ما شده است که بتوانیم در این کارهای هنری و زیبا دستی داشته باشیم، از نظر ثبت این بنا بدون تردید کاری بین‌المللی است نه به این دلیل که این کار را کردیم بلکه تراز آن چیزی که در معرض گذاشتیم همین است و هنر گذشتگان‌مان است.

وی عنوان کرد: نمی‌توان برای چنین آثاری قیمت گذاشت و یقین دارم مردم اصفهان، ایران و دنیا برای بازدید از این اثر خواهند آمد و نیاز است به فضائل و هنرهای جایی که به آن افتخار کنیم اضافه کنیم.

فتاح با بیان اینکه حدود ۴٠٠ اثر در این موزه به نمایش گذاشته شده است یادآور شد: قانون موزه‌ها یک سوم و دو سوم است یعنی زمانی که یک سوم آثار به نمایش گذاشته می‌شود، دو سوم آثار در خزانه باشد تا آثار تکراری نباشد اما اعلام می‌کنم که خزانه‌مان در بنیاد فراتر از این عدد است و این موضوع نشان‌دهنده این است که می‌توانیم موزه‌های جدیدتری هم داشته باشیم و در فواصل زمانی جای اشیا را عوض کنیم و آثار تکراری نخواهد بود.

رئیس بنیاد مستضعفان مطرح کرد: از مسؤولان استان، استاندار، شهردار، میراث فرهنگی و... که برای مجوزها و حمایت‌ها کمک کردند متشکرم؛ نیاز بود که برای این کار مسؤولان محلی دست ما را بگیرند زیرا می‌خواستیم محلی اداری را تبدیل به موزه کنیم و در این مسیر بهانه‌ای برای ما گذاشته نشد.

وی اعلام کرد: اگر همین مسیر حمایتی از ما ادامه پیدا کند، این کارها در فواصل زمانی مختلف در دیگر مکان‌ها تکرار خواهد شد.

فتاح با بیان اینکه ارزش این بنا بالا است و آن را رایگان آوردیم و تجاری نگاه نکردیم، گفت: کاربری بنا می‌شد مسکونی باشد اما موزه‌ای شد و آن چیزی که ارزش و بها می‌دهد اشیا داخل موزه است.

رئیس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: به مسوولان موزه گفتم قیمت چند اثر را بگویند تا اعلام کنم اما نمی‌شد برای آن قیمت گذاشت زیرا شخصی نتوانست بر آن قیمت بگذارد و نیاز است در حراج دنیا قیمت‌گذاری شود و از این جهت فاخر است نه هزینه‌ای که ما کردیم.

وی ادامه داد: مسیری که ما آغاز کردیم از کاخ مرمر آغاز شد که در دست دولت‌ها بود و با سماجت آن را آزاد و بازسازی کردیم و درب آن بر روی مردم ایران و دنیا باز است تا زیبایی و هنر را ببینند.

فتاح بیان‌ داشت: گام بعدی موزه دفینه بود که تبدیل به یک مخزن نگهداری شده بود، آنجا نوسازی و بازسازی شد و با حضور آیت‌الله گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب آن را افتتاح کردیم و رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای بیان کردند که این کار خوب بوده و آن را در معرض مردم بگذارید.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: همچنین در چندماه قبل موزه خودرو را افتتاح کردیم که موزه‌ای دیدنی است، پس از آن همین موزه بود و گام بعدی در یزد خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر در این مسیر گام بر می‌داریم و این را افتخار می‌دانیم که هنر مردم را در معرض بگذاریم و مجدد اعلام می‌کنم بنیاد مستضعفان برای شهرهای میراثی و تاریخی مانند اصفهان، یزد و شیراز این آمادگی را دارد که در این عرصه بیش‌تر کمک کند و با دولت همراهی کند تا مردم از آن بازدید کنند و لذت ببرند.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول