اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

معاون وزیر علوم: وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی 80 درصد است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی کشور تبدیل به مسئله لاینحل شده است، گفت: در کنار فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی باید کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه و تبدیل علم به ثروت نیز کار شود.

معاون وزیر علوم: وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه عمومی 80 درصد است

به گزارش خبرگزری فارس از تربت حیدریه، دکتر علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه تربت حیدریه اظهار کرد: نخستین گلایه‌ها در دانشگاهها کمبود اعتبارات است و همه مطالبه افزایش اعتبارات دارند. این در حالی است که وابستگی دانشگاهها به بودجه عمومی کشور تبدیل به مسئله لاینحل شده است.

وی افزود: دانشگاهی که محل تولید و زایش علم و فناوری است و باید دست بقیه حوزه های کشور را بگیرد برای حاکمیت در حوزه مالی مشکل ساز شده است. در حال حاضر منابع مالی دانشگاه بودجه عمومی کشور است و رئیس خوب کسی است که بودجه بیشتری از سازمان برنامه و بودجه بگیرد. اما در دانشگاههای دیگر دنیا به اینگونه نیست. وابستگی دانشگاه‌های ایران در سال ۹۵ به بودجه عمومی کشور بطور میانگین ۷۲ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ این میزان به ۸۰ درصد رسیده و این حرکت دقیقا خلاف مسیر دانشگاههای برتر دنیاست.

خطیبی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید علم پیشرفت های خوب و قابل ملاحظه ای داشتیم. اما متاسفانه در کنار تولید علم هنوز نتوانستیم از این حجم میزان تولید در مصرف آن استفاده کنیم، لذا در کنار فعالیت های علمی و تحقیقاتی باید کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه و تبدیل علم به ثروت نیز کار شود.

وی در ادامه گفت: تصمیم خوبی برای ماموریت دانشگاه تربت حیدریه در حوزه کشاورزی و فنی مهندسی گرفته شده و این به خاطر مزیت مطلق معادن منطقه و کشاورزی و زعفران و ابریشم است.

خطیبی افزود: باید بررسی شود کدام بخش علمی دانشگاه در حوزه اصلاح سیستم آبیاری و روش های محلول پاشی و پیاز زعفران که افزایش بهره وری دارد مستقر شده، لذا توقع از دانشگاه می رود این اقدام را انجام دهد.

دانشگاه تراز انقلاب باید مفید به حال جامعه باشد

معاون وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: معاونت فناوری وزارت علوم تأسیس شده تا در دانشگاه‌ها اگر می خواهیم اشتغال ایجاد و مسایل و مشکلات کشور از پتانسیل دانشگاهها حل شود بعد از تولید در مصرف علم استفاده و آن را تقویت کنیم.

وی افزود: خدمات دانشگاه باید به جامعه پیرامونی فراوان باشد چرا که دانشگاهیان هنوز دین خود را به جامعه ادا نکرده و این در حالی است که دانشگاه تراز انقلاب باید مفید به حال جامعه و به لحاظ علمی، گفتمان سیاسی و انقلابی قوی باشد تا به نفع مردم کار کند.

گفتنی است در این مراسم دکتر عباس خاشعی سیوکی به عنوان رئیس جدید دانشگاه تربت حیدریه معرفی شد واز خدمات دکتر محمد حسن فتحی نسری در زمان تصدی این مسئولیت تقدیر شد.

انتهای پیام/ 70079/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول