اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

افزایش 17 درصدی قیمت نفت در نخستین ماه 2022/ کاهش قیمت امروز نفت به 89 دلار

احتمال افزایش تولید اوپک پلاس و ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت را در معاملات امروز کاهش داد اما هر دو شاخص نفتی طی ماه ژانویه 17 درصد رشد قیمت داشتند.

افزایش 17 درصدی قیمت نفت در نخستین ماه 2022/ کاهش قیمت امروز نفت به 89 دلار

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت اما در نزدیکی بالاترین رقم در 7 سال گذشته باقی ماند.

این کاهش ناشی از انتظار برای افزایش تولید بیش از انتظار اوپک پلاس و افزودن بر عرضه جهانی در نشست این هفته این گروه است و همچنین انتظار می رود ذخایر نفت خام آمریکا افزایش یابد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس، احتمالا سیاست افزایش تدریجی تولیدی خود را در نشست روز چهارشنبه حفظ خواهد کرد. بانک گلدمن ساکز اعلام کرد احتمال گام های بیشتر (افزایش بیشتر) وجود دارد.

این بانک در گزارش 31 ژانویه اعلام کرد: «با توجه به افزایش قیمت های اخیر و احتمالا فشارهای کشورهای واردکننده، ما پتانسیل رو به روشدی برای یک افزایش سریع تر در این نشست می بینیم.»

هر بشکه نفت برنت با 10 سنت کاهش 89.16 دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با 14 سنت کاهش 88.01 دلار فروخته شد.

همچنین از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت، گزارش عرضه نفت آمریکاست که افزایش در ذخایر نفت این کشور نشان خواهد داد. تحلیلگران انتظار دارند، ذخایر نفت خام 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

نفت برنت و نفت خام آمریکا در روز جمعه به بالاترین رقم از اکتبر 2014 رسیدند و به ترتیب 91.70 و 88.84 دلار به ازی هر بشکه را ثبت کردند. این دو شاخص نفتی در ماه ژانویه در بحبوحه کمبود عرضه و تنش ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین و تنش ها در غرب آسیا، 17 درصد رشد کردند.

توماس وارگا، دلال نفتی در PVM گفت: «بازار نفت در حال حاضر بدون قید و شرط افزایشی است.»

«تنش های بین المللی، احساس کمی عرضه در بازار و آب و هوای سرد، مهم ترین عوامل پشت این تقویت قیمت هاست.»

وارگا توضیح داد افزایش تفاوت های قیمتی در بازار فیزیکی نفت خام، نشان دهنده نگرانی در مورد عرضه محدود است.

نفت برنت در روز جمعه، بالاترین قیمت خود از اکتبر 2014 برابر با 91.70 دلار و نفت خام آمریکا 88.84 دلار به ازای هر بشکه و ششمین هفته متوالی افزایشی را طی هفته گذشته ثبت کردند.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه نیز بیش از یک درصد افزایش یافت و در نزدیکی بالاترین رقم 7 سال گذشته که جمعه ثبت شده بود، در نوسان بود.

روز گذشته، پس از اینکه امارات اعلام کرد یک موشک بالستیک شلیک شده توسط انصارالله یمن را در حالی که این کشور میزبان اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی است، رهگیری کرده، بازار نسبت به وضعیت غرب آسیا نیز حالت گوش بزنگ به خود گرفته است. این امر باعث تا قیمت نفت بالا رود.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت Fujitomi Securities ، در این رابطه گفت: «نگرانی اساسی در مورد کمبود عرضه در جهان، به همراه ادامه خطرات ژئوپلیتیکی، سبب شده است تا بازار، هفته را با قدرت شروع کند.»

در عین حال، پس از اینکه ایالت های شمالی آمریکا در روز شنبه به شدت با طوفان های زمستانی مواجه شدند و این وضعیت سبب شد تا چندین ایالت حالت فوق العاده اعلام کنند، بیش از 1400 پرواز در روز یک شنبه در آمریکا لغو شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول