اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

سرابی: برای تحول تلاوت و ادعیه به محتوای پرانرژی و کم‌حجم نیاز داریم

قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: دغدغه امروز رسانه تهیه غذای پرحجم و کم انرژی برای پرکردن شکم آنتن است و این دغدغه جایی برای تولید محتوای پرانرژی و کم‌حجم نمی‌گذارد و ما باید تلاش کنیم تا در این عرصه گام برداریم.

سرابی: برای تحول تلاوت و ادعیه به محتوای پرانرژی و کم‌حجم نیاز داریم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس آیین افتتاحیه شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن دقایقی پیش با تلاوت سیدمصطفی حسینی قاری جوان و دارنده چندین عنوان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور‌های مختلف آغاز شد.

موضوع نشست تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، رسانه ملی و فضای مجازی

این نشست امسال با موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، رسانه ملی و فضای مجازی» برگزار می‌شود و اساتید و کارشناسان کشور طی سه شب به ارائه مقالات و نظرات خود درباره اقتضائات پخش تلاوت و نغمات دینی از رسانه ملی و فضای مجازی می‌پردازند.

قرآن و ادعیه وقتی به صوت خوش مزین باشد شیرین‌تر دلربا تر می‌شود

در ابتدای برنامه سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حاضران و تقدیر از اساتید شرکت‌کننده در نشست گفت: قرآن کریم و در تداوم آن ادعیه و مناجات‌های معصومین و دیگر بیانات گهربارشان و دیگر مناجات‌ها و سرود‌های دینی به خودی خود قلب و دل‌های انسان‌های پاک را مسخر می‌سازند. حال وقتی قرآن به صوت خوش مزین شود پیام‌ آن شیرین‌تر و دلربا‌تر می‌شود.

تلاش برای ایجاد نهضتی برای تحول تلاوت، ادعیه و اناشید دینی

سرابی با اشاره به تلاش‌های کارشناسان و دست‌اندرکاران شورای عالی قرآن برای نشست امسال این شورا گفت: این عزیزان در جلساتی که نمایندگان سازمان صدا و سیما داشتند موضوع تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی در رسانه ملی و فضای مجازی را انتخاب کردند و با فراخوان اصحاب رسانه نهضتی برای تحول تلاوت، ادعیه و اناشید دینی را آغاز کردند.

تحول اساسی تمرکز در تولید محتوا است که با ابزار هنر فاخر و توسط هنرمند متعهد تولید می‌شود

قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به طرح تحول در امور قرآنی گفت: به نظر ما تحول اساسی تمرکز در تولید محتوا است که با ابزار هنر فاخر و توسط هنرمند متعهد تولید می‌شود، دغدغه امروز رسانه تهیه غذا پرحجم و کم انرژی برای پرکردن شکم آنتن است و این دغدغه جایی برای تولید محتوای پرانرژی و کم‌حجم نمی‌گذارد و ما باید تلاش کنیم تا در این عرصه گام برداریم.

وی در پایان گفت: این آغاز راه است و مسیر بس دشوار و خطیر است.

در ادامه کریم دولتی معاون شورای عالی قرآن طی سخنانی به ارائه گزارش مختصری درباره اقدامات علمی نشست امسال پرداخت و گفت: امیدواریم این نشست آغازی برای تغییرات خوب و مطلوب برای قرآن و فضای مجازی باشد.

موضوع فضای مجازی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت

دولتی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که سال گذشته در نشست شورای عالی مطرح شد، بحث فضای مجازی بود که در چندین جلسه به آن پرداخته شد، از همان سال گذشته یکی از دغدغه‌های جدی شورای عالی قرآن که در کمیته برنامه‌ریزی نشست شانزدهم مطرح شد، این بود که باید در حوزه فضای مجازی کار کنیم و محتوا مفید تولید کنیم. نهایتاً مقرر شد که در نشست شانزدهم به آن بپردازیم.

در حوزه تلاوت و نغمات دینی در رسانه عقب‌ماندگی جدی داریم

وی با بیان اینکه در این زمینه عقب‌ماندگی‌های جدی داریم گفت: این عقب ماندگی به این دلیل است که احساس نیاز به تغییر وجود نداشته و فارق از این موضوع ما کارهایی که به صورت سنتی انجام می‌دادیم از قالب تکنولوژی ارائه کردیم و این اشتباه بود. بهترین کسانی که می‌توانستند ما را یاری کنند خود قاریان بودند و باید با اهل فن ارتباط برقرار می‌شد که این موضوع را در قالب رسانه ارائه کنیم.

اگر در فضای رسانه‌ای قرآن عقب بیفتیم رقبا جای ما را پر می‌کنند

معاون شورای عالی قرآن افزود: اگر فضای رسانه‌ای قرآنی از اتفاقاتی که در رسانه‌ها رخ می‌دهد عقب بماند قطعاً جای آن را رقبا پر می‌کنند و ما هم دیگر از رسالت خود عقب می‌مانیم.

دولتی با بیان اینکه با این دغدغه‌ها موضوع نشست امسال انتخاب شد، گفت: به این ترتیب موضوع نشست انتخاب شد و فراخوان آن هم تابستان اعلام شد و در حوزه طرح‌ها و ایده‌ها بیش از چهل کار را مورد ارزیابی اولیه قرار دادیم و قربال‌گری انجام شد و طرح‌های مهم مشخص و طی چند جلسه مشترک برای ارائه در نشست انتخاب  شد.

راه درازی در پیش داریم و نباید توقع داشت با سه روز نشست کار درست شود

وی با اشاره به اینکه راه درازی برای رسیدن به مقصد در پیش داریم، گفت: در این سه روز نباید توقع داشته باشیم با این نشست آن چه که باید اتفاق بیفتد، رخ دهد، این شروع راه است و باید این راه را که تازه آغاز شده ادامه دهیم و روز بروز به تولیدات فاخر دست پیدا کنیم و شاهد رشد جریان تلاوت و ادعیه باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول