اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

اوج‌گیری کرونا در کردستان/ لزوم تکمیل چرخه تزریق واکسیناسیون

در حالی که طی هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا در استان به سمت تک رقمی شدن می‌رفت، در چند روز اخیر بازهم تعداد مبتلایان روند صعودی پیدا کرده که جلوگیری از ورود به پیک ششم مستلزم تزریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

اوج‌گیری کرونا در کردستان/ لزوم تکمیل چرخه تزریق واکسیناسیون

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نزدیک به دو سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ویروسی که تاکنون سویه‌های متفاوت داشته و در پیک ششم با سویه اُمیکرون میلیون‌ها انسان را گرفتار و روزانه جان هزاران نفر را در جهان می‌گیرد.

اُمیکرون بنا به اعلام بهروز اخوان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اواسط دی ماه امسال به کردستان رسید و نخستین فرد مبتلا به این ویروس در ۱۶ دی ماه در آزمایشگاه مولکولی کردستان شناسایی و به تایید انستیتو پاستور ایران رسید.

به دنبال شناسایی مبتلای به اُمیکرون در کردستان، هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی به شهروندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و عدم حضور در مجامع بار دیگر جدی شد اما اعلام آبی‌بودن رنگ کرونایی بسیاری از شهرهای استان، بی‌خیالی مردم نسبت به این ویروس را چند برابر کرده و همین مسئله موجب شده آمار مبتلایان به این ویروس روند صعودی به خود بگیرد.

خیزش اُمیکرون در کردستان

امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کردستان همین چند روز پیش بود که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خیزش اُمیکرون در استان خبر داد و گفت: شمار موارد مشکوک و مبتلایان به کرونا افزایش یافته است.

وی نسبت به آغاز پیک اُمیکرون در استان هشدار داد و با بیان اینکه جلوگیری از وقوع پیک ششم با تکمیل زنجیره واکسیناسیون امکان‌پذیر است، اظهار کرد:  سویه جدید ویروس کرونا یا اُمیکرون به دلیل قدرت انتشار بالا، نگرانی‌‎هایی در جامعه ایجاد کرده  لذا شهروندان باید نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دُز سوم واکسن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶ درصد جمعیت استان دُز سوم واکسن را دریافت نموده‌اند، از مردم تقاضا کرد در اسرع وقت جهت تکمیل واکسیناسیون خود و تزریق دُز سوم به مراکز مراجعه کنند.

انجام 469 مورد نمونه‌گیری کرونایی در سنندج

جهانبخش یوسفی رئیس مرکز بهداشت سنندج هم وضعیت شیوع این ویروس را در سنندج نگران کننده دانست و اظهار کرد: طی هفته گذشته 462 نفر از همشهریان سنندجی در مراکز نمونه‌گیری از نظر ابتلا به بیماری کرونا مورد نمونه‌برداری قرار گرفته‌اند. 

وی با بیان اینکه سویه اُمیکرون با شدت سرایت‌پذیری بالا، همه‌گیری گسترده‌تر با علائمی شبیه آنفلوآنزا به سرعت در حال انتشار است، افزود: از جمله علائم ابتلا به امیکرون یا همان سویه جدید کرونا بدن درد، سردرد و خستگی است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان سنندج با تاکید براینکه مردم برای ایمنی در برابر ویروس، هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: مردم علاوه بر پوشیدن ماسک، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا به ویروس امیکرون مبتلا نشوند.

وی افزود: احتمال افزایش شمار مبتلایان به سوش جدید کرونا، در شرایط کنونی، برای استان دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز بهداشت سنندج خاطرنشان کرد:‌ تمامی واکسن‌های کرونا  موجود است از همشهریان عزیز می‌خواهیم، افرادی که سه ماه از زمان تزریق دُز دوم آنها گذشته است برای دریافت دُز سوم اقدام نمایند.

در حالی که طی هفته گذشته آمار مبتلایان به کرونا در استان به سمت تک رقمی شدن می‌رفت، در چند روز اخیر بازهم تعداد مبتلایان روند صعودی پیدا کرده که جلوگیری از ورود به پیک ششم مستلزم تزریق واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

تاکنون بیش از یک هزار و 949 نفر کردستانی بر اثر ابتلا به سویه‌های مختلف کرونا جان خود را از دست داده‌اند که سنندج با 844 مورد فوتی بیشترین میزان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

از هشدارها جدی کادر درمان تا بی‌تفاوتی مردم

با وجود هشدارهای جدی در مورد لزوم رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با سویه جدید کرونا آنچه از بطن جامعه برداشت می‌شود بی‌تفاوتی خیلی از افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان است.

آمار پایین تزریق دُز سوم واکسن کرونا از دیگر نکاتی است که می‌تواند نگرانی برای حرکت به سمت یک بحران بزرگ و تکرار تجربه‌های تلخ تیرماه و خردادماه 99 در استان کردستان را که روزانه شاهد فوت 10ها نفر از هم استانی‌ها بودیم را دوچندان کند اما متاسفانه بی‌خیالی مردم نسبت به رعایت نکات بهداشتی، عدم استقبال آنها از تزریق دُز سوم و تکمیل زنجیره تزریق واکسن مقابله با این ویروس تاجدار و خوشخیالی برخی مبنی براینکه دیگر کرونا وجود ندارد با توجه به قدرت چندین برابری انتقال سویه جدید کرونا می‌تواند لطمه‌های جبران‌ناپذیری را وارد کند.

انتهای پیام/2330/71/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول