اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

مستضعفان، پیشگامان نهضت| شکاف عظیم طبقاتی پیش از انقلاب، مردم را به صحنه اعتراضات سال 57 آورد

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران گفت:‌ اوج اعتراضات در سال 57 از زمانی شکل گرفت که در دهه 50 طبقه ممتازی در جامعه شکل گرفت که آنها از درآمدهای کلان برخوردار شدند و همین سبب ایجاد شکافی بزرگ در جامعه شد و نابرابری عظیمی ایجاد کرد.

مستضعفان، پیشگامان نهضت| شکاف عظیم طبقاتی پیش از انقلاب، مردم را به صحنه اعتراضات سال 57 آورد

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی (هدا) در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با تبریک یوم‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 تداوم نهضت مشروطیت بود و مردم ایران در آن زمان به دنبال این بودند که حق برابری ایجاد و جامعه به طبقات مختلف تقسیم نشود.

وی افزود: اوج اعتراضات در سال 57 از زمانی شکل گرفت که در دهه 50 به دلیل افزایش قیمت نفت طبقه ممتازی در جامعه شکل گرفت که آنها از درآمدهای کلان برخوردار شدند و همین سبب ایجاد شکافی بزرگ در جامعه شد و نابرابری عظیمی ایجاد کرد.

*یکی از ریشه‌های انقلاب مبارزه برای عدالتخواهی بود

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از ریشه‌های انقلاب مبارزه برای عدالتخواهی بود، گفت: در سال 57 اقشاری به وضع موجود اعتراض داشتند که احساس می‌کردند به حق خود نمی‌رسند و هیچ فضایی نیز برای بیان خواسته‌های آنها وجود نداشت.

شریف با بیان اینکه در دهه 50 موجی از انسداد سیاسی بر فضای موجود حاکم شده بود، گفت: رژیم پهلوی با تعطیلی احزاب مختلف حزب رستاخیز را راه اندازی کرده و از همه مردم نیز خواسته بود که در این حزب عضویت یابند بنابراین فضا برای فعالیت سیاسی محدود و حرکات مسالمت‌آمیز به سمت انقلاب تغییر جهت داد.

*مطهری و شریعتی موتور محرک انقلاب در دانشگاه‌ها بودند

وی افزود: در انقلاب اسلامی همه اقشار مردم حضور داشتند اما بیشتر تحرکات اعتراضی و انقلابی در بستر دانشگاه‌ها و توسط دانشجویان صورت می‌گرفت و افرادی همچون شهید مطهری و شریعتی موتور محرک انقلاب در دانشگاه‌ها بودند که با پیوستن افراد مختلف جامعه خیزش همگانی صورت گرفت و حکومت پهلوی که بیش از 5 دهه در ایران تداوم داشت سقوط کرد و نظام حاکمیتی جدید شکل گرفت.

*در انقلاب اسلامی عدالتخواهی مطالبه برجسته مردم بود

دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران اسلامی با تاکید بر اینکه شعار محوری مردم در انقلاب 57 «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» بود، تاکید کرد: در انقلاب 57 عدالتخواهی مطالبه برجسته مردم بود و مردم به دلیل دخالت بیگانگان در امور کشور ناراحت و عصبانی بودند و البته انسدادهای سیاسی سبب شده بود که امکان آزادی بیان عقاید مردم مسدود شود.

*باید به آرمان‌های اصیل انقلاب 57 برگردیم

شریف افزود: آرمان‌های انقلاب اسلامی بسیار متعالی بوده و است و حال چرا برخی از این آرمان‌ها تحقق نیافته به دلیل مسائلی چون جنگ و غیره بوده است و باید به بررسی دقیق آن اهتمام ورزید. اما آنچه که روشن و مشخص است این است که باید به آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی برگردیم و مطالبه جدی مردم نیز همین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول