اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

زمان‌بندی زایش گله‌های گوسفند و بز با محصولی دانش بنیان مدیریت می‌شود

با تولید «پروژسترون برای هم زمان‌سازی فحلی دام» توسط شرکتی دانش‌بنیان، مدیریت گله‌های گوسفند و بز از نظر زمان‌بندی زایش‌ها میسر شد.

زمان‌بندی زایش گله‌های گوسفند و بز با محصولی دانش بنیان مدیریت می‌شود

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مدیریت نامناسب در گله‌های گوسفند و بز از نظر زمان‌بندی زایش‌ها باعث می شود در تمام سال بره یا بزغاله در گله باشد. پراکندگی زایش‌ها سایر عملیات مدیریتی مانند واکسیناسیون، پرواربندی و غیره را دچار اشکال کرده است و مانع بهره‌وری کامل از پتانسیل گله می‌شود.

این اتفاق باعث افزایش فشار بر مراتع و تخریب آنها می شود. اما همزمان‌سازی فحلی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی کمک می‌کند تا زایش‌ها در یک بازه زمانی متمرکز شود و اعمال سایر ابزارهای مدیریتی را تسهیل کند.

به همین دلیل شرکت دانش‌بنیان آرین فناوران فاریاب با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تولید بومی اسفنج های پروژسترون برای هم زمان سازی فحلی دام کرده است. محصولی که به دلیل وجود تحریم‌ها واردات کمی دارد. محصولات خارجی موجود در بازار نیز با قیمت بالایی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

با محاسبه مبتنی بر گزارش مرکز اصلاح نژاد کشور مبنی بر ظرفیت حداقل مصرف سه میلیون قطعه در سال و قیمت هر قطعه محصول خارجی، سالیانه ۶ میلیون دلار ارز برای تامین این محصول از کشور خارج می‌شود.

به لحاظ کیفی محصول در چند پروژه تحقیقاتی همراه با نمونه های مشابه خارجی مورد آزمایش قرار گرفت و در تمام آزمایش ها موفق عمل کرده است. کیفیت این محصول داخلی نسبت به نمونه خارجی بالاتر و قیمت آن نیز نصف این محصول خارجی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول