اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

توان بانوان روستای «بیان»/ از ثبت تنها شرکت تعاونی زنان در همدان تا تولیدات پررونق

تنها شرکت تعاونی زنان استان همدان در روستای «بیان» نهاوند این روزها تولیدات و بازار فروش محصولات خود را رونق داده و حالا تمرکزش را بر صادرات قرار داده است.

توان بانوان روستای «بیان»/ از ثبت تنها شرکت تعاونی زنان در همدان تا تولیدات پررونق

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ وحید سیفی؛ گروهی از زنان روستای «بیان» از توابع بخش مرکزی نهاوند عزم خود را جزم کرده‌اند و ابتدا با تولید محصولات خانگی و بعد تشکیل شرکت تعاونی ولایت، فعالیت اقتصادی خود را رونق داده‌اند، این بانوان پویا و پرتلاش با تولید انواع محصولات خانگی و صنایع دستی و ارائه آن در نمایشگاه از سود خوبی برای کمک به اقتصاد خانواده بهره‌مند شده‌اند.

اینک با گذشت حدود دو سال از تشکیل این مجموعه به نام «شرکت زنان ولایت» که تنها شرکت تعاونی مربوط به بانوان در استان همدان است؛ دنبال توسعه تولیدات و بازار فروش محصولات خود هستند و حتی چشم‌اندازشان تمرکز بر روی صادرات هم دارد.

 معصومه نظام‌الاسلامی یکی از کارآفرینان این روستا در رابطه با روند شکل‌گیری این شرکت تعاونی می‌گوید «این شرکت در جریان فعالیت جدید خود سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرد سابقه فعالیت آن هم بدین گونه بود که حدود ۱۵ یا ۱۶‌ سال پیش تاسیس و فعالیت خود را نه چندان گسترده  آغاز کرد و پس از مدتی یعنی حدود ۱۱ سال پیش راکد و غیر فعال شده بود.

برای فعالیت دوباره، ابتدا شروع کردیم به عضوگیری، اعضای شرکت را افزایش می‌دادیم و لازمه این کار پرداخت مبلغی به عنوان سهام از سوی آنان بود که به همین منظور تصور ما بر این بود اگه مبلغ خیلی بالا باشد همه نمی‌توانند عضو شوند به همین منظور سال اول سهام را ۵۰ هزار تومان برای هر نفر اعلام کردیم و سال بعد میزان آن را به ۱۰۰ هزار تومان و یک سال بعد به ۱۵۰ هزار تومان افزایش دادیم، استقبال خوبی از عضویت در شرکت به عمل آمد به طوری که طی سه سال از زمان راه‌اندازی آن در حال حاضر تعداد اعضا به ۲۰۰ نفر رسیده که برای تمام آنها هم کارت عضویت صادر شده است.

بعد از این کار با همفکری اعضا مشکلات و مسائل را دسته‌بندی کردیم، اغلب بانوان عنوان می‌کردند ما در منزل کارهای سنتی خانگی انجام می‌دهیم ولی بازاری برای فروش نداریم بنابراین بازاریابی اولین قدم ما برای هدفمند کردن فعالیت‌ها بود که تلاش خود را روی آن متمرکز کنیم.

از آن جا که سرمایه شرکت ما کم بود و توان مالی لازم برای فعالیت را نداشتیم، پس از مدتی بحث صندوق بسیج سازندگی مطرح شد، بر این اساس با مسئولان بسیج صحبت کردیم و مراتب کار را برایشان توضیح دادیم که آنها هم استقبال کردند، یکی از صندوق‌های بسیج سازندگی را به ما دادند و ما هم آن را افتتاح کردیم. این اقدام سال ۱۳۹۸ یعنی یک سال پس از راه‌اندازی شرکت تعاونی روستایی رخ داد. این صندوق مزیت‌هایی داشت که دست ما را برای کمک به بچه‌های شرکت باز می‌کرد و ما می‌توانستیم وام پرداخت کنیم تا فعالیت‌هایشان را از طریق خرید تجهیزات و لوازم مورد نیاز توسعه دهند.

 یکی از مشکلات اعضا در بحث ضمانت بود که با ایجاد صندوق جدید این مشکل رفع شد، یک بار به اعضا وام زنجیره‌ای دادیم به این صورت که اعضا به صورت زنجیره‌وار ضامن یکدیگر شدند. خوشبختانه تاکنون چهار یا پنج بار موفق شده‌ایم از محل وام‌های داخلی به چهل نفر از اعضا تسهیلات پرداخت کنیم.

در این شرکت آموزشگاه خیاطی، کامپیوتر، قالی‌بافی و آرایشگری داریم که بعد از گذراندن دوره برای افراد گواهی مهارت صادر می‌شود، در قالب شرکت تعاونی هم نمایندگی فروش داروهای گیاهی داریم مثلا نهال زرشک بین اعضا توزیع می‌شود و یا شهریورماه پیاز زعفران می‌گیریم و مهرماه  نسبت به کشت آن اقدام می‌کنیم، خیلی از اعضا پیاز زعفران را علاوه بر کشت در زمین و یا حیاط خانه و یا داخل جعبه در منازل خود می‌کارند از آن برای مصارف شخصی استفاده می‌کنند.

 با توجه به استقبال اعضا، نهال زرشک و گل محمدی هم تهیه کردیم و برای هر فردی که تمایل به فعالیت در زمینه گیاهان دارویی داشته باشد کمک‌حال هستیم.

نهال زرشک و پیازچه‌های زعفران تا سه یا چهار سال به تولید می‌رسند و افراد می‌توانند تا ۸۰ سال از آن برای مصارف شخصی خود هم استفاده کنند، در زمینه نهال گل محمدی هم تعدادی از افراد از محصول آن گلاب تهیه می‌کنند که تاکنون چند نفر اقدام به خرید دستگاه گلاب‌گیری کرده و از این راه برای خودشان درآمد کسب می‌کنند.

بعد از این مرحله به دنبال ایجاد بازار فروش محصولات تولیدی بودیم، برای این موضوع نیاز به مکانی داشتیم، یکی از اعضا اعلام کرد که طبقه اول خانه خود که تقریبا بلا استفاده است را فی سبیل الله در اختیار شرکت می‌گذارد تا هر کار خیری که انجام می‌شود ثوابی از آن به  روح پدر شهیدش برسد.

پس از تحویل این مکان، آنجا را به نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی زنان روستا تبدیل کردیم و چون فروش اعضا خیلی خوب بود و رونق گرفته بود اعضا نیز رغبت بیشتری برای عرضه محصولات خانگی داشتند، در حال حاضر اکثر اعضا محصولاتی مانند خیار شور، رب گوجه،  چیپس میوه،  شیره سیب و شیره انگور را به صورت کاملا ارگانیک و در هوای آزاد درست می‌کنند و در این مکان به فروش می‌رسانند.

بچه های بسیج که ما صندوق را از آنها تحویل گرفته بودیم از شیوه کار ما استقبال کردند بنابراین برای توسعه بازار فروش چند تا از پایگاه‌های روستایی را معرفی کردند، قرار شد ما در آینده شرکت را گسترده تر و افراد بیشتری را زیر پوشش قرار دهیم تا این افراد نیز عضو شرکت تعاونی ولایت شوند.

بعد از مدتی تصمیم گرفتیم برای توسعه فروش محصولات دنبال برندسازی باشیم، در این رابطه برای دریافت برند به دنبال دریافت مجوزهای لازم رفتیم و پس از دریافت آن از مراجع ذی صلاح آگهی آن به نام «شرکت تعاونی زنان ولایت» رقم خورد؛ یعنی تنها شرکت تعاونی مربوط به زنان در استان همدان؛

پس از دریافت برند حالا درصدد توسعه بازار فروش از طریق بازار مجازی هستیم، چنانچه بتوانیم تولیدات و بازار فروش را گسترش دهیم بدنبال صادرات محصولات تولیدی خواهیم رفت. در حال حاضر ما از هفت روستای اطراف عضوگیری کرده‌ایم و کارهای آنها را نیز انجام می‌دهیم.

در حال حاضر صندوق ولایت حدود ۳۰۰ نفر عضو دارد از زن و مرد تا کوچک و بزرگ، اعضا با پرداخت ماهیانه ۲۰ هزار تومان از مزایای آن مانند دریافت وام‌های بدون سپرده بهره‌مند شوند سرمایه اولیه صندوق هم در ابتدا از طریق گرفتن وام  که ۲۰۰ میلیون تومان بود تامین شد و با سپرده‌گذاری اعضا در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه دارد.

فرق صندوق با شرکت این است که در شرکت تعاونی فقط زنان عضو هستند که البته عضویت در این شرکت مزایایی نیز برای اعضا دارد و آن هم این است که محصولات خانگی آنها را برای اعضا می‌فروشیم و بازار کارشان را گسترده‌تر می‌کنیم؛ امیدواریم در آینده بتوانیم با توسعه فعالیت خدمات بیشتری به بانوان عضو شرکت ارائه دهیم.

برخی از بانوان روستایی ماهانه ۴ میلیون تومان فروش دارند و با توجه به تجاربی که به دست آورده‌اند دنبال این هستند سال آینده محصولاتشان را با جذابیت بهتر و در بسته‌بندی‌های مناسب‌تر عرضه کنند تا درآمد بیشتری به دست آورند.

نحوه فروش محصولات بدین صورت است که پس از فروش محصول هر فرد به صورت ماهانه حسابرسی شده و سود آن به حساب افراد واریز می‌شود که خوشبختانه رضایتمندی آنها را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/ 3140/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول