اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

معاون اجتماعی قوه قضائیه: تشکیل قرارگاه پیشگیری از وقوع جرم با محوریت سرقت در سراسر کشور

معاون اجتماعی قوه قضائیه گفت: همزمان با دهه فجر، قرارگاه پیشگیری از جرم با محوریت سرقت در سراسر کشور تشکیل و آغاز بکار خواهد کرد تا امنیت روحی و روانی مردم در این زمینه تضمین شود.

معاون اجتماعی قوه قضائیه: تشکیل قرارگاه پیشگیری از وقوع جرم با محوریت سرقت در سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی قوه قضائیه در جلسه شورای اداری کاشمر که با رویکرد حمایت قضایی از سرمایه گذاری مشروع واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغه هایی که امروز وجود دارد این است که میزان جرمی که جامعه وجود دارد زیبنده جامعه اسلامی نیست. جرائمی که بخش عمده آن به اقتصاد بر می‌گردد.

وی افزود: در ۵ سال گذشته جرم سرقت مستوجب تعزیر و به ویژه سرقت های خرد اولین جرم کشور بوده است و زمانی که آسیب شناسی می کنیم بخش زیادی از این مشکلات و این جرایم به مسائل اقتصادی، بیکاری، فقر و مسائل نداری که در بخش‌های محروم به ویژه در مناطق حاشیه نشین بر می گردد.

جهانگیر خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت میگیرد عمل به وظایف از سوی بخش های مختلف به عنوان یک کار مطالبه گری در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: همزمان با دهه فجر قرارگاه پیشگیری از جرم با محوریت سرقت در سراسر کشور تشکیل و آغاز بکار خواهد کرد تا دغدغه ای مردم در جلوگیری از سرقت ها برطرف شود و با کاهش جرائم، امنیت روحی و روانی مردم در این زمینه تضمین شود.

ضرورت دقت نظر در نگارش قوانین

معاون دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قوانین و مقرراتی که می نویسیم باید به نحوی باشد که اینها بتواند تولید قاعده کند و قاعده ساز باشد. لذا آن قانونی می تواند در جامعه موفق و اثربخش باشد که در سایه تصویبش بتواند ایجاد قاعده و ارزش برای جامعه کند.

وی افزود: اگر قانونی نوشته شد و به تصویب همه مقامات هم رسید، اما این قانون در جامعه جای خودش را باز نکرد و به جای هنجارسازی تبدیل به هنجار شکنی شد و قاعده شکنی در اینجا رسم شد، ابهت و اقتدار قانون زیر سوال می رود و این قانون خودش تبدیل به موانع برای بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های اقتصاد می شود.

جهانگیر در ادامه گفت: ما نمی توانیم با بخشنامه صادر کردن و حتی قانون گذراندن اقتصادمان را به عنوان یک اقتصاد پویا در بیاوریم. قانون از لوازمات تغییر فرهنگ است و می تواند به مرور جای خودش را باز کند به شرط اینکه قانون دقیق نوشته شود و دستورالعمل ها و بخشنامه ها و مصوبات دقیق باشد.

معاون اجتماعی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اگر راهبردها، سیاست‌ها و استراتژی های ما بر اساس شناخت بومی مناطق و شرایط حاکم بر جامعه نباشد بسیاری از سیاست‌ها به ضد خودش تبدیل می شود و بسیاری از امور مفید در سایه سیاستهای غلط تبدیل به ضد خود خواهد شد.

۲ هزار عنوان مجرمانه داریم

جهانگیر در ادامه گفت: امروز در حوزه قضایی ما با تورم قوانین روبرو هستیم. در حوزه کیفری بیش از دو هزار عنوان مجرمانه در قوانین و مقررات داریم. 2 هزار عنوان مجرمانه بسیاری از مشکلات را خودش ایجاد می‌کند. یعنی اولین مشکلش این است که دستگاه قضایی را با چالش‌های زیادی روبرو می کند که باعث می شود از مسائل اصلی تر باز بمانیم.

وی افزود: زمانی که ما هر موضوع ریز و درشتی را خواستیم از طریق قوه قهریه حل کنیم نتیجه این می شود که کار ما گران تولید می شود. امروز شواهد، مقررات و بررسیها نشان می دهد که کارهایی که در جامعه ما صورت می گیرد در بخش های مختلف گران تولید می شود دلیل این مهم این است که ما حتی نوع نظارت هایمان، نظارت دقیق نیست.

معاون دستگاه قضا در ادامه گفت: اگر بخواهیم کاری درست انجام شود به معنای این نیست که تعداد ناظرین را زیاد کنیم، چرا که زیاد کردن ناظرین در خیلی از جاها نتیجه معکوس داده است لذا در دنیای پیشرفته امروز به موازات کار اجرایی، کارهای نظارتی باید متناسب سازی شود.

جهانگیر متذکر شد: اگر در حوزه های مختلف از جمله حوزه اقتصاد شعار تولید و حمایت از تولید دادیم اما به موازات آن قواعد و قوانین، بخشنامه و ناظر ایجاد کردیم و خواستیم در حساب خودمان در بخشنامه خودمان عنوان حمایت آوردیم اما در عمل این بخشنامه حمایت نیست بلکه ضد حمایت است.

وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات اعم از حقوقی و کیفری که خروجی آن اثربخش نبوده باید بازنگری شود، متذکر شد: اگر می‌خواهیم به بخش اقتصاد و سایر بخش ها کمک کنیم چاره ای نداریم که بازنگری در قوانین و مقررات کنیم. لذا ضروری است که اگر سیاست ها و مدیریت ها را به عنوان یک ضرورت تغییر می دهیم باید مراقبت کنیم در این تغییرات مدیریتی و سیاستی و قوانین و مقررات ضربه به آن کسانی که با حسن نیت وارد جریان کار شده اند نخورد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: امیدواریم با تلاشی که در این دوره اتفاق می افتد و قوای سه گانه که در یک راستا به صورت کاملاً هم افزا هماهنگ و همدل برای کمک به مردم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری دست به دست هم دادند برای اینکه بتوانند کمکی به حل مشکلات مردم کنند.

وی ادامه داد: می دانیم که واقعاً تحریم‌های ظالمانه تلاش استکبار برای اینکه کشور  ما به عنوان یک الگو برای مناطق محروم جهان برای ملل محروم و مستضعف و مسلمان جهان در نیاد تمام برنامه‌های خودش را در دستور کار قرار داده است و تلاش می کند برنامه های نظام جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف ناموفق باشد.

جهانگیر با اشاره به اینکه اتحاد بوجود آمده بین سه قوا به عنوان یک فرصت باید منجر به یک خروجی شود که احساس اطمینان برای مردم و بخش های خصوصی باشد که تا در سایه این اتحاد بتوانند کارشان را با سرعت و دقت پیش ببرند، ابراز کرد: اگر این اتحاد بتواند منجر به این امیدآفرینی در آحاد ملت شود مطمئنا حضور مردم و امت قهرمان در صحنه های مختلف نشان داده است که هیچ کاری نبوده است که مردم اراده کنند و در آن موفق نشوند.

وی تأکید کرد: همانطور که انقلاب ما در سایه حضور پرشور ملت به پیروزی رسید و در جنگ و دفاع مقدس با حضور آحاد ملت توانستیم  جنگ را با سربلندی و دست خالی در مقابل کشورهای بزرگ به ویژه ابرقدرتها که با هم متحد بودند برای زمین زدن کشور به پیروزی برسانیم فقط در سایه حمایت از مردم و آوردن مردم به صحنه و اینکه مردم احساس کنند که مسئولین واقعاً تلاش می‌کنند که مشکلاتشان را حل کنند حتما موفقیت حاصل خواهد شد.

معاون اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: امیدواریم که در این برهه که دوران خاصی هست دورانی که مردم بیشترین حمایت از نظام در عرصه های مختلف کردند متقابل مسئولین و حاکمیت این حمایت و اعتماد را همانطور که بارها مقام معظم رهبری فرمودند به مردم داشته باشند مردم در صحنه نگه دارند و در صحنه نگه داشتن مردم به معنای اینکه از مردم در جنبه های مختلف به ویژه جنبه های اقتصادی حمایت شود.

وی یادآور شد: ما نیز به سهم خودمان در قوه قضاییه و بخش‌های مختلف به ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم تلاش می کنیم با برنامه ریزی این فرصت های مثبت تبدیل به تهدید نشود چرا که بیکاری می تواند زمینه بدهکاری ایجاد کند و بدهکاری می تواند زمینه‌های بیماری و بذهکاری ایجاد کند لذا باید هنرمان این باشد تا جایی که ممکن است کمک کنید تا حلقه اول به داد مردم برسد.

باید شرایطی فراهم کنیم که مردم از اشتغال پایدار و پویا برخوردار باشند

جهانگیر با تاکید بر اینکه هنر ما نباید این باشد که روز به روز کمیته امداد بزرگ شود یا خیرین به مردم محروم کمک کنند، بلکه باید شرایطی فراهم کنیم که مردم عزتمند و آبرومند بتوانند از یک اشتغال پایدار و پویا برخوردار باشند و در سایه ایجاد این اشتغال پایدار و پویا با عزتمندی زندگی کنند، خاطر نشان کرد: در این خصوص هم دست همه کارگران کارآفرینان را می بوسم و افتخار می‌کنم به این بوسه که شما امروز نقش پیشگیرانه مهمتری از ما دارید، ما اگر حرف پیشگیری می زنیم اما شما در عمل پیشگیری می‌کنید که در جامعه جرم و تخلف اتفاق نیفتد تا فقر و بیکاری  کاهش پیدا کند و محیط برای توسعه رفاه و بهبود شرایط برای مردم آماده شود تا مردم بدون دغدغه بتوانند به دنیا و آخرتشان برسند.

وی همچنین با اشاره به درخواست های مطرح شده از سوی مسئولان در خصوص ساختمان دادگستری و زندان کاشمر و بیان مشکلات عنوان شده از سوی نمایندگان کارآفرینان این شهرستان قول داد تا تمام دغدغه ها را منتقل و برایر رفع آنها تلاش کند.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول