اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

از مشکلات کشاورزان تا وعده رفع مشکل/ استمهال وام‌ها در راه است!

کشاورزان و دامداران ایلامی از وعده‌ها و مشکلات در خصوص وام‌های کشاورزی و دامداری خسته و گلایه مند بوده و خواستار تسریع در رسیدگی به این موضوع هستند با این حال به گفته مسوولین استمهال وام‌ها در راه است.

از مشکلات کشاورزان تا وعده رفع مشکل/ استمهال وام‌ها در راه است!

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در این شرایط و اوضاع اقتصادی کشور که هر کسی به دنبال رفع مشکلات خود است گویا این اوضاع به مذاق مردمان محروم جامعه که از کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند خوش نیامده است.

 استان ایلام از ترکش خلف وعده‌های مسوولین در امان نیست؛ محرومیت این استان روز به روز بیشتر می‌شود و مردمان این دیار هر روز شکسته‌تر خواهند شد.

 کشاورزان سراسر استان ایلام از وعده‌های سر خرمن مسوولین برای استمهال وام‌های کشاورزی و پرداخت خسارت‌ها خسته شده و بانک عامل به زور فشار خواستار بازپرداخت وام از طرف کشاورزان و دامداران هستند.

این روزها در مناطق مختلف، سیل و برف خسارت‌های زیان باری را به کشاورزی و دام‌های مردم وارد کرده و دیگر توان پرداخت وام‌های کشاورزی در این شرایط را ندارند و نیازمند توجه مسوولان برای استمهال دوباره وام‌ها و پرداخت خسارت‌ها هستند.
 


دامداران و کشاورزان دچار خسارت شده‌اند

یکی از کشاورزان به خبرنگار فارس گفت: همه در این موقعیت شاهدیم که زندگی مردم که به کشاورزی و دامداری وابسته است دچار چه خساراتی شده و در این شرایط که برای مایحتاج اولیه زندگی خود مانده‌اند چرا بانک کشاورزی تهدید به شکایت از کشاورزان برای بازپرداخت وام‌های خود می‌کند؛ ما می‌دانیم که بانک حق دارد که پول خود را بخواهد اما مسوولین وعده دادند که این وام‌ها تمدید شود با این حال چرا بانک این موضوع را قبول ندارد؟
 


بانک عامل بازپرداخت وام‌ها را مطالبه می‌کند

 یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار فارس گفت: تمام زحمات مردم با این سیل اخیر بر باد رفت الان بانک عامل پا بر گلوی کشاورزان آسیب دیده گذاشته تا وام‌های گرفته را بازپرداخت کنند؛ آیا این‌ها کار درستی انجام می‌دهند؟

وی افزود: می‌خواهند مردم را یکباره نابود کنند؛ نه خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند نه وام‌ها را تمدید؛ از نمایندگان و مسوولین جهاد کشاورزی و هر کسی دیگر که مسوولیتی در این زمینه دارد خواستاریم که این وام‌های کشاورزان و دامداران را استمهال کنند.
 


گفت‌وگو با رئیس گروه ارتباط با رسانه ورزات جهاد کشاورزی برای پیگیری مشکل

محمدرضا سارولر رئیس گروه ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: دفتر کاهش مخاطرات و بلایای طبیعی وزارت جهاد کشاورزی هر اتفاقی اعم از سیل، خشکسالی و... که در سطح کشور رخ می‌دهد را رصد و خسارت‌های آن را برآورد می‌کند و از طریق وزارتخانه جهاد کشاورزی به دولت ارائه می‌دهیم و مصوبه آن را از دفتر ستاد حوادث غیرمترقبه که در وزارت کشور متمرکز است اعلام می‌داریم؛ اعتبار این خسارت‌ها باید از این دفتر تخصیص داده شود.

وی افزود: قطعاً ارزیابی‌ها در استان ایلام از خشکسالی‌های سال قبل انجام و برآورد خسارت شده و به دولت و وزارت کشور منعکس شده است ولی کسی که باید این اعتبارات تخصیص دهد وزارت کشور و دولت است که بودجه و ردیف آن را تخصیص دهند.

رئیس گروه ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئله اصلی بین دولت و وزارت کشور است که اگر اعتبار را به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص دهند طبق برآورد خسارت‌ها و اینکه به چه شخصی چقدر خسارت وارد شده به اعتبارات جهاد کشاورزی استان‌ها پرداخت و جهاد کشاورزی هم از طریق عواملی مثل صندوق بیمه یا صندوق توسعه سرمایه گذاری این مبالغ را به کشاورزان پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام از طریق استاندار در شورای اداری استان این موضوع را پیگیری کند که بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی سال قبل به کشاورزان فشار نیاورد این مسئله استانی است و می‌توان با تبصره یا بخشنامه استانی برای این کار انجام داد.
 


خشکسالی 100 درصدی در استان ایلام

 شیخ محمدی مدیر اعتبارات بانک کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بند خ ماده ۳۳ مصوب مجلس شورای اسلامی مشمول کسانی است که از خشکسالی سال گذشته دچار خسارت شده و نسبت به تمدید وام‌های دریافتی که سررسید آنها امسال است اقدام خواهد شد که شامل ۱۸ استان کشور می‌شود که برای استان ایلام خشکسالی ۱۰۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این موضوع در مجلس مصوب شده و بار مالی دارد که باید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به مشخص کردن بار مالی اقدام کند و به بانک مرکزی ابلاغ و بانک مرکزی هم به بانک‌های عامل ابلاغ و بانک‌ها نسبت به مصوبه ابلاغ شده آمادگی تمدید وام‌های مشمول این بند خواهند داشت.
 


به تمامی شعب بانک کشاورزی استان اعلام شده بند خ ماده 33 را اجرایی کنند

وی ادامه داد: به تمامی شعب بانک کشاورزی سراسر استان اعلام کردیم که در خصوص کشاورزانی که شامل بند خ ماده 33 می‌شوند نسبت به هرگونه تماس یا پیگیری با خود افراد یا ضامنین هیچگونه اقدامی انجام ندهند و کشاورزان نگران این موضوع نباشند ولی ممکن است افرادی باشند که مشمول بند خ نباشند که این افراد چندین سال است وام دریافت کرده و باید نسبت به پرداخت وام خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: ما هم منتظر شیوه نامه و اعتبار از طریق مرکز کشور هستیم که ابلاغ شود؛ چون سود یکسال قرار است دولت پرداخت کند و تا زمانی که این دستورالعمل ابلاغ نشود قابلیت تمدید وام وجود ندارد ولی به محض ابلاغ نسبت به تمدید وام‌های خشکسالی سال گذشته که مشمول این بند می‌شود اقدام خواهیم کرد ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
 


استمهال وام‌های کشاورزی و دامداری ضروری است

بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: کشاورزان و دامداران استان ایلام طی دو سال گذشته به دلیل خشکسالی با افت تولید محصولات خود مواجه شدند و بسیاری از کشاورزان هم دچار خسارت‌های زیادی شدند و در شرایط فعلی کشاورزان و دامداران، امکان و توانایی بازپرداخت وام‌ها را ندارند، بنابراین استمهال وام‌های کشاورزان و دامداران ضروری است و با امهال این تسهیلات، به نوعی بخشی از ضرر و زیان متحمل شده جبران خواهد شد. 

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور، استان‌های ایلام، چهار محال بختیاری، کرمانشاه و هرمزگان با ۱۰۰ درصد خشکسالی در صدر استان‌های کشور قرار گرفته‌اند.

 جهاد کشاورزی استان ایلام نسبت به حل مشکل بین کشاورزان و بانک کشاورزی برای بازپرداخت وام‌ها و تمدید آن از طریق مدیریت بانک کشاورزی اقداماتی انجام دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول