اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

پژوهشگاه‌ها علمدار پژوهش کشور هستند/ ضرورت هدایت نخبه‌ترین افراد جامعه به حوزه علوم انسانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پژوهشگاه‌ها علمدار و هدایتگر پژوهش در کشور هستند، بر ضرورت هدایت نخبه‌ترین افراد جامعه به حوزه علوم انسانی، تاکید کرد.

پژوهشگاه‌ها علمدار پژوهش کشور هستند/ ضرورت هدایت نخبه‌ترین افراد جامعه به حوزه علوم انسانی

به گزارش گروه دانشگه خبرگزاری  فارس، آئین تکریم از خدمات حسینعلی قبادی و معارفه موسی نجفی، رئیس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه، در «تالار تمدن» این پژوهشگاه برگزار شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این مراسم با اشاره به اینکه ایران از نظر علمی رتبه اول را در بین کشورهای منطقه دارد، گفت: خدا را شاکریم که به پاس گذشت و ایثار جانبازان و شهدای عزیزمان، امروز شاهد امنیتی هستیم که دانشمندان و پژوهشگران کشور در کمال آرامش به کار علمی می‌پردازند.

زلفی‌گل با بیان اینکه بیش از ۲۰ میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی در کشور وجود دارد، افزود: ما در زمینه بومی‌سازی علم بسیار موفق بوده‌ایم. تولید علم در ایران نسبت به کشورهای رقیب دو برابر است و در زمینه دانایی و ترویج علم نیز موفقیت‌های ارزشمندی داشته‌ایم. اگر در طلب مردم دانا هستیم که درست انتخاب کنند، درست زندگی کنند و آرامش و آسایش داشته باشند، حتماً باید حاکمیت آن جامعه، دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی را در صدر بنشاند. این یک واقعیت است.

وزیر علوم اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به علوم انسانی دارد و مقام معظم رهبری بارها تذکر داده‌اند که رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه مثل معدن طلا هستند. به همین دلیل سیستم و جامعه‌ای که بر علوم انسانی و علوم پایه هزینه می‌کند بهترین سرمایه‌گذاری برای آینده آن کشور است.

وی گفت: متأسفانه در سیستم آموزشی کشور توزیع متوازن استعدادها رخ نمی‌دهد. وقتی استعدادها به طور متوازن توزیع نشود، پازل علمی کشور در آینده متوازن نخواهد بود. در بسیاری از دبیرستان‌های تیزهوشان رشته‌های علوم انسانی وجود ندارد. اگر حمایت از رشته‌های علوم انسانی صورت نگیرد ظلم به آیندگان است. ما به عنوان مسئولان کشور نباید بی‌تفاوت از کنار این مسائل بگذریم. دانش‌آموز انسانی مدال طلای المپیک فیزیک و ریاضیات می‌آورد ولی در رشته دیگری تحصیل می‌کند چون نگران کار و مسائل اقتصادی است. بسیاری از افراد به علوم انسانی علاقه دارند ولی صرفاً برای دغدغه‌های اقتصادی به سراغ رشته‌های دیگر می‌روند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته، نخبه‌ترین افراد به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند، تصریح کرد: این کشورها نخبگان علوم تجربی دیگر کشورها را جذب می‌کنند و زیر چتر خود به نحو مطلوب از آنها استفاده می‌کنند. اینها مسائلی است که باید در علوم انسانی مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین اظهار داشت: در رشته‌های علوم انسانی نوع نگاه انسان به زندگی متفاوت است. با توجه کردن به علوم انسانی رفاه جامعه محقق می‌شود و این علوم سلامت روحی افراد را نیز فراهم می‌کنند. متخصصان علوم انسانی، پزشکان سلامت روحی جامعه هستند. پژوهشگاه‌ها علمدار هدایت علوم در کشور هستند. اگر پزشکان و دیگران آسایش را فراهم می‌کنند، علوم انسانی نیز آرامش را برای مردم فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: در بعد دانایی نیز علوم انسانی مهم است، زیرا دانا کسی است که هم علم دارد و هم عقل. عقل مربوط به رشته‌های علوم انسانی است. عقل یعنی برنامه‌ریزی برای درست زندگی کردن. بنابراین از هر دیدگاهی که بنگریم نمی‌توان به رشته‌های علوم انسانی بی‌توجهی کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه پژوهشگاه‌ها هادی و علمدار پژوهش‌های کشور هستند، گفت: پژوهشگاه‌ها باید عمدار پژوهش باشند. پژوهشگران پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی مرجع در حوزه علوم انسانی به موضوع‌های کلان بپردازند و در راستای حل آنها پژوهشگران سایر مراکز و پژوهشگاه‌ها را با خود همراه سازند. البته نه با افزایش تعداد اساتید، بلکه با نقش هدایتگری و تبدیل پروژه‌های کلان به ریزپروژه و در اختیار قرار دادن آن به دانشمندان دانشگاه‌های دیگر. تمام استادان علوم انسانی دانشگاه‌های کشور باید به پژوهشگاه وابسته باشند.

زلفی‌گل گفت: یکی از کارهایی که وزارت علوم در دورۀ جدید باید انجام دهد این است که با استفاده از پتانسیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری که در آن پروژه‌های کلان تعریف می‌شود، عمدۀ آنها را به پژوهشگاه علوم انسانی ارجاع دهد تا از ظرفیت دانشگاه‌های دیگر استفاده کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: از طریق پژوهش می‌توان هم پیش‌بینی کرد و هم پیشگویی. اگر پژوهش درست انجام شود، می‌تواند نشان دهد دستاوردها و نتایج پیمایش هر مسیر کدامند. پس پژوهش‌‌ها از این جهت مهم هستند که به مدیران و حاکمان جامعه قدرت پیش‌بینی و پیشگویی می‌دهند. این توانمندی بسیار بالایی است که با قدرت پیش‌بینی و پیشگویی می‌توان جامعه را مطابق میل خود هدایت کرد. برای مثال تنها راه حل برای افزایش موالید تغییر قوانین است. چرا باید همه چیز از جمله حقوق، معافیت از مالیات و … برای همه افراد چه مجرد، متاهل و دارای فرزند یکسان باشد؟ اگر در هر حوزه قوانین اصلاح شود، می‌توانیم به سمت هدف یعنی افزایش موالید پیش برویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول