اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

مرجع قیمت‌گذاری ادوات و ماشین آلات کشاورزی اعلام شد

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت مرجع قیمت‌گذاری ادوات مکانیزاسیون کشاورزی است و هیچ ارگان و سازمانی در کشور حق قیمت‌گذاری و کارشناسی قیمت را ندارد.

مرجع قیمت‌گذاری ادوات و ماشین آلات کشاورزی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس تابش اظهار داشت: براساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت مرجع قیمت‌گذاری ادوات مکانیزاسیون کشاورزی است و هیچ ارگان و سازمانی در کشور حق قیمت‌گذاری و کارشناسی قیمت را ندارد، تنظیم قیمت‌ها نیز بر عهده ستاد تنظیم بازار است و سامانه 124 نیز برای بررسی قیمت‌ها قابل‌قبول است.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به وضعیت قیمت گذاری ادوات کشاورزی توسط وزارت جهاد و مرکز توسعه مکانیزاسیون این وزارتخانه بیان کرد: به دلیل اختلاف بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت در خصوص درج قیمت، ادوات کشاورزی مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست.
تابش افزود: به همین دلیل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی سامانه 124 را به‌عنوان مرجع قانونی تعیین قیمت و بانک کشاورزی را مرجع تسهیلات ادوات کشاورزی تعیین کرد.
وی در مورد سیاست درج قیمت بر روی کالاها بیان کرد: بر اساس بند 23سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ما مکلف به شفاف‌سازی در فرآیند تأمین و توزیع هستیم، به‌گونه‌ای که مشخص شود کالاها از درب واحد تولیدی تا انتها که به دست مصرف‌کننده می‌رسد چقدر هزینه دارد.
تابش ادامه داد: عدد درج‌شده روی کالا به‌عنوان قیمت تولیدکننده، مبنای مالیات برای دریافت‌کنندگان مالیات و همچنین فاکتور فروش برای مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و بازرسان است.
وی افزود: در این شرایط محاسبه تخلف برای بازرسان ما و اصناف و همچنین وزرات جهاد کشاورزی آسان‌تر است و مردم نیز می توانند با مقایسه قیمت درج‌شده روی بسته توسط عرضه‌کننده نسبت به پرداخت قیمت اطمینان حاصل کنند.
تابش در مورد گروه‌بندی کالایی در کشور بیان کرد: مردم باید بدانند که در کشور هیچ کالایی خارج از دو گروه‌بندی مصرفی و سرمایه‌ای نداریم و هیچ کالای مصرفی در کشور بالای 30درصد و هیچ کالای سرمایه‌ای بیش از 20 درصد سود ندارد.
وی ادامه داد: متأسفانه شاهد فروش کالاها با سود بیش از 120درصد در کشور بوده‌ایم.
تابش در مورد نقش قانون در قیمت‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی عنوان کرد: ماشین‌آلات کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری پیشین نیستند اما این کالاها مشمول ضوابط هیات تثبیت قیمت‌ها هستند.
وی افزود: بر اساس یک فرمول کالاها قیمت‌گذاری می شوند و به فروش می‌رسند که اگر ما به‌عنوان سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده متوجه شویم که ضوابط قیمت‌گذاری هیات تثبیت قیمت‌ها رعایت نشده و مصرف‌کننده متضرر شده و یا شاکی خصوصی داشته باشند، شدیداً برخورد می‌کنیم.
تابش همچنین گفت: افزایش قیمت به‌صورت غیرمنطقی و خارج از ضوابط تعیین‌شده، قیمت نهایی کالای کشاورزی را بالا می‌برد و نهایتاً منجر به ضایع شدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود.
وی در مورد قیمت تراکتور بیان کرد: تراکتور هم مشمول قیمت‌گذاری پیشین نیست و افزایش قیمت تراکتور اگر خارج از ضوابط هیات تثبیت قیمت‌ها باشد، باید هزینه اضافی به سازمان حمایت عودت داده شود.
تابش در رابطه با ظرفیت واحدهای تولیدی گفت: متأسفانه واحدهای تولیدی ادوات کشاورزی ما تنها با 50 درصد ظرفیت تولید مشغول به کار هستند که می‌توانیم از 50درصد دیگر برای صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده کالاها در کشور استفاده کنیم.
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی (ادوات، ماشین‌آلات و مکانیزاسیون، نهاده‌ها، سیستم‌های آبیاری و تجهیزات گلخانه‌ای) از امروز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه افتتاح شد و تا روز جمعه هشتم بهمن‌ماه پذیرایی علاقه‌مندان و فعالان بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول