اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

فارس من| دلائل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد چیست؟/ جمعیت سگ های ولگرد غیرقابل کنترل شده است

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه جمعیت سگ‌های ولگرد در استان تهران به شدت افزایش یافته و دیگر تخمین جمعیت آنها مشکل شده است،عوامل ایجاد این معضل را در کشور برشمرد و از نقش شهروندان این باره سخن گفت.

فارس من| دلائل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد چیست؟/ جمعیت سگ های ولگرد غیرقابل کنترل شده است

گروه جامعه خبرگزاری فارس، پایتان را که از محدوده‌های مرکزی شهری در سراسر کشور بیرون بگذارید، در گوشه گوشه جاده‌ها، شهرهای اقماری و مناطق آزاد جمعیت های گسترده ای از سگ های ولگرد را می‌بینید، خدانکند که مجبور شویم در این مناطق قدم بزنید تا دلهره همه وجودتان را بگیرد، مخصوصا در ماه‌های اخیر که خبرهای دردناکی از حمله سگ‌های ولگرد و مجروح کردن کودکانی در بیرجند، قائمشهر، هندیجان و بابل منتشر شده است.

کارشناسان می‌گویند، خلاءهای قانونی و مدیریت ناقص حیوانات شهری دلیل این افزایش روزافزون است. اما نباید از نقش مردم هم غافل ماند.

گرگاس مناطق تحت حفاظت محیط زیست را ناامن کرده است

فرهاد زندی فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس،با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلائل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، تغذیه مصنوعی و غذادهی دستی است ،گفت: سگ‌ها باعث انتقال بیماری و ناامنی مناطق تحت حفاظت محیط زیست شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین آسیب محیط زیستی ان رویه، ورود گونه خطرناکی به نام «گرگاس» در کشور است که به دلیل داشتن خوی گرگ گونه و رفتارهایی شبیه سگ ها برای حیات وحش تهدید محسوب می‌شود. ادامه داد: گرگاس علاوه بر ایجاد گله‌های خاص که باعث  صدمه به جمعیت حیات وحش بومی کشور شده است،‌ به حیات وحش اجازه نمی‌دهد از آبشخورهای موجود در مناطق تحت حفاظت استفاده کنند. 

سگ‌های ولگرد دائما در حال زاد و ولد هستند/ نمی‌توانیم تخمین درستی از جمعیت‌شان داشته باشیم

زندی با بیان اینکه با هماهنگی شهرداری مناطق و شهرستان‌های استان تهران دائما در حال جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستیم، اظهار داشت: اما به قدری جمعیت این سگ‌ها زیاد شده است که نه تنها نمی‌توانیم تخمین درستی از جمعیت آنها داشته باشیم که کنترل آنها هم مشکل شده است.

غدادهی غیراصولی و خرید توله سگ از افراد سودجو از جمله عوامل مردمی افزایش جمعیت

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران علاوه بر غذادهی غیراصولی و خرید توله‌سگ‌های از سوی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از اشتباهات زیان‌آور و دلیل اصلی این افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: مردم توله‌سگ‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از افراد سودجو خریداری می‌کنند و پس از مدت کوتاهی، آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مناطق طبیعی سطح کشور رها می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، گاهی در محل‌های نگهداری سگ‌های ولگرد، عقیم‌سازی درستی انجام نمی‌شود و باعث افزایش زاد و ولد این گونه می‌شوند.

تهران در صدر استان‌های آسیب دیده از جمعیت سگ‌های ولگرد

زندی با تاکید بر اینکه معضل اصلی محیط زیست و تهدید اول حیات وحش کل کشور  افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است،  گفت: همه استان‌ها درگیر این معضل هستند اما استان تهران در صدر همه استان‌ها قرار دارد.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران سیستم ناقص مدیریت پسماند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در این موضوع دخیل دانست و اظهار داشت: وجود اندک منابع غذایی از طریق پسماند مدیریت نشده در شهرها و روستاها کافی است تا کلونی سگ‌ها تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه گروه‌هایی هم طی سال‌های اخیر به بهانه حمایت از سگ‌های بلاصاحب از سوی افراد سودجو تشکیل شده‌اند که اهداف و نیت‌های خاصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنند. گفت: آنها سگ‌های آسیب‌دیده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت درمان و تیمار قرار می‌دهند و از مردم کمک‌های مالی جمع‌آوری می‌کنند که مشخص نیست این کمک‌ها کجا هزینه می‌شود.

رسیدگی به معضل سگ‌های ولگرد یکی از پر تکرارترین درخواست‌های مردمی از خبرگزاری فارس بوده است. که در این مصاحبه به آن پرداخته شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول