اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لزوم اجرایی کردن کشاورزی قراردادی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم اجرایی کردن کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره ارزش در این بخش تاکید و گفت: باید از روال کشاورزی سنتی خارج شویم.

لزوم اجرایی کردن کشاورزی قراردادی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد فرشکاران در نشستی با نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی استان اظهار کرد: امنیت غذایی به بخش کشاورزی متصل است که به هیچ‌عنوان نمی‌توان از استانداردها و پروتکل‌های مربوط به آن عدول کرد.

وی با اشاره به نظام سنتی و مسائل و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، افزود: بخش کشاورزی ما فاقد یک استراتژی و راهبرد بلندمدت بوده است؛ در هر صورت باید واقعیت‌هایی را در نظر بگیریم و بر اساس این واقعیت‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

فرشکاران ابراز داشت: اگر فعالان این عرصه با خودباوری و استفاده از متدها و روش‎‌های اصلاحی به سمت کشاورزی مدرن حرکت کرده و ارزش افزوده بخش بالا رود، می‌تواند محرک سایر بخش‌‌ها‎ نیز باشد.

این مسوول بر لزوم استفاده موثر از تسهیلات بانکی، ظرفیت‌های صندوق پیشرفت و عدالت و وجوه اداره شده در بخش کشاورزی تاکید و اضافه کرد: قطعا اعتباراتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای بخش کشاورزی لحاظ و فضاها نسبت به استان‌ها بازتر می‌شود که باید از نتایج بررسی‌های کارشناسی استفاده کرده نسبت به اجرای پروژه‌های نرم و سخت اثربخش در این حوزه اقدام کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی همچنین ایجاد ساختاری با مبانی صحیح، دقیق و حرکت رو به رشد، تعالی و دوام را در بخش کشاورزی استان ضروری برشمرد.

فرشکاران بر لزوم اجرایی کردن کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره ارزش در این بخش تاکید و متذکر شد: باید از روال کشاورزی سنتی خارج شویم؛ اما اگر کشاورز احساس کند منافعش به خطر می‌افتد، شاید وارد عرصه نشود و نسبت به حفظ روش‌های سنتی کشاورزی از خود مقاومت نشان دهد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: تشکیل شرکت‌های تعاونی کشاورزی و حضور دولت به عنوان تضمین‌کننده سود و سرمایه اقدام موثری می‌تواند باشد؛ البته این مسئله زمان‎بر بوده و نیاز به فرهنگ‌سازی‌های اساسی دارد که اگر بازخورد کشاورزان نسبت به اقدامات این‌چنینی منفی باشد، احتمال سوخت منابع و سرمایه بسیار زیاد است.

این مسوول تصریح‌کرد: اگر بازار عرضه و تقاضا بتواند تعادل خود را حفظ کند، خروج دولت از عرصه کشاورزی مطلوب است؛ اما اینجا مانعی به نام امنیت غذایی وجود دارد و بحث نفع‌آوری باعث شکنندگی قیمت‌ها در بازار می‌شود؛ بنابراین دولت باید در تعیین سقف و کف قیمت حضور داشته باشد تا بتواند تعادل بازار را حفظ کند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول