اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

صادرات غیر نفتی ایران به 38.7 میلیارد دلار رسید/ موجودی کالای اساسی از 5 میلیون تن فراتر رفت

رئیس کل گمرک ایران گفت: ارزش صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری با رشد 37 درصدی به رقم ۳۸ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار رسید.

صادرات غیر نفتی ایران به 38.7 میلیارد دلار رسید/ موجودی کالای اساسی از 5 میلیون تن فراتر رفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی امروز در نشست خبری با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه تجارت خارجی اظهار داشت: در این مدت ۲۳۴ هزار اظهارنامه وارداتی به وزن ۳۳ میلیون تن بوده که ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش وزنی دارد. ارزش این حجم واردات ۴۱ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار با ۳۴ درصد رشد وجود داشت.

وی در مورد صادرات گفت: ۵۴۰ هزار اظهارنامه صادراتی در سال جاری وجود داشته که وزن آن ۱۰۰ میلیون تن بوده و ۷ درصد رشد دارد، ارزش این کالاها ۳۸ میلیاردو ۷۰۳ میلیون دلار با رشد ۳۷ درصدی بوده است.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد واردات مرغ‌های آلوده از ترکیه گفت: برخی انبارهای اختصاصی وجود دارد که زیر کلید گمرک است، برای اینکه کالا در دسترس تولید کننده و مصرف باشد، از انبارهای اختصاصی استفاده می‌شود. در این پرونده‌ ۲۲ تن مرغ به کشور وارد شد، این مرغ‌ها در یک سردخانه که مورد تایید خود سازمان نظام پزشکی بوده است.

وی گفت: تقریباً حدود ۲۰۰ روز مرغ ها در انبار مانده است. قرار بود مجوز را دام پزشکی صادر کند که به طول انجامید. نهایتا سردخانه به شکلی است که کالاهای دیگری در آن وجود دارد بعداً گمرک متوجه شد که کالاها در انبار وجود ندارند و خارج شده است بعد از بررسی‌های صورت گرفته دامپزشکی اعلام کرد که کالاها نمی توانند مورد استفاده باشد و توزیع شود. مرغ ها در تهران و یکی از شهرهای دیگر رفته بود و جمع آوری شده است. طبق بند الف ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق اعلام جرم کردیم ارزش این کالاها نیز معادل ۱۴ میلیارد و ۵۵۵ میلیون ریال بوده است.

رئیس کل گمرک در مورد واردات کالاهای اساسی تا تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۰ اظهار داشت: از ۷ قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند تا این تاریخ ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به کشور وارد شده که شامل برنج، لاستیک خودرو سبک و سنگین نیز می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ۲۵ قلم کالای اساسی که بخشی از آن ارز نیمایی دریافت می‌کنند ۲۵ میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد به لحاظ وزنی و ۵۶ درصد به لحاظ ارزش وارد کشور شد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی شامل ۲۵ قلم کالا بالغ بر ۵ میلیون تن است.

مقدسی از برنامه جدید گمرک برای ترخیص کالاها به صورت ترخیص ۹۰ درصدی خبر داد و گفت: پیشنهاداتی وجود دارد که بتواند ۱۰ درصد مابقی را نیز برای حمایت از تولید ترخیص کنیم که هنوز پیشنهاد آن قطعی و نهایی نشده است.

مقدسی درباره پرونده بیش بود ارز کره‌های وارداتی بیان داشت: گمرک در ابتدا با بررسی‌های انجام شده به بیش بود ارزش این محموله‌ رسید اما باید اجازه دهیم سیکل اداری رسیدگی به این پرونده طی شود.  موضوع این پرونده بیش‌بود ارزش است و باید اجازه دهیم خارج از هیاهو و مباحث متفرقه اثرگذار مراحل قضایی و اداری آن طی شود.

وی تاکید کرد: صاحب کالا می‌تواند هم در شرایط کم اظهاری و هم بیش‌بود نسبت به اعلام گمرک، اعتراض کند و پس از تایید دفتر ستادی اگر صاحب کالا به موضوع اعلام شده معترض باشد می‌تواند به کمیسیون حل اختلاف بدوی مراجعه کند. اگر به رای آن مرجع باز هم اعتراض شد، امکان ارجاع به کمسیون تجدید نظر وجود دارد و در نهایت صاحب کالا می‌تواند اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری برساند. بنابراین باید اجازه دهیم باید این مراحل طی شود و هیچ فشاری بر روی این پرونده نیست.

معاون وزیر اقتصاد درباره آخرین تصمیمات برای محموله لوازم خانگی بوش اعلام کرد: این پرونده مربوط به سنوات گذشته است اما آنچه که در این باره تصمیم‌گیری شده این است که محموله بوش باید مرجوع شود.

وی درباره پرونده شرکت کروز که گفته می‌شود در این پرونده بحث رشوه به کارکنان گمرک مطرح بوده است، بیان داشت: این پرونده هم مربوط به سنوات گذشته بوده که در مراجع قضایی در حال رسیدگی به آن هستند و افراد در مرحله تفهیم اتهام قرار دارند و هر رای که در این باره صادر شود هم توسط مراجع قضایی اعلام می‌شود.

مقدس به تجهیزات کنترل کننده و ایکسری در گمرکات کشور اشاره کرد و گفت: سوالی که همواره با آن مواجه هستیم این است که چرا محموله‌های غیرمجاز در ایران کشف نمی‌شوند و در کشور همسایه یا مقصد توسط دستگاه‌های کنترلی گمرکات آنها کشف می‌شوند. موضوع مهم این است که تعداد گمرکات کشورهای همسایه یا کشورهای خلیج فارس و کشورهای مسیر اروپا بسیار کم است و به پنج تا 10 گمرک می‌رسد در حالی که در ایران 120 گمرک وجود دارد و در هر منطقه ویژه و منطقه آزاد طبق قانون باید گمرک مستقر شود.

وی ادامه داد: در حالی که در 10 سال گذشته هیچ مجوز استخدامی نداشتیم مبادی گمرکی افزایش یافته و ما هم با استفاده از دستگاه‌های گمرکی و تجهیزات ایکس ری کارمان راحت‌تر است اما هر دستگاه ایکس ری 100 تا 160 میلیارد تومان هزینه دارد از این رو باید استفاده از این تجهیزات را اولویت بندی کنیم.

مقدسی با بیان اینکه در حال حاضر در 17 گمرک مهم تجهیزات ایکس ری و گمرکی مستقر هستند گفت: تنها در گمرک شهید رجایی 2 دستگاه ایکس ری کامیونی مستقر است که  امکان اسکن در هر دقیقه برای دو کامیون را دارند و علاوه بر آ‌ن به زودی از 18 دستگاه ایکس ری با ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده می‌کنیم.

رییس کل گمرک ایران از اتصال سامانه جامع گمرکی به سامانه تجارت خارجی در نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: سیاست ما بخشی نگری نیست و معتقدیم برای هم افزایی باید دیتا و اطلاعات تمام دستگاه‌ها در اختیار یکدیگر قرار بگیرند.

وی با اشاره به دلایل دپو و ماندگاری کالا در گمرکات کشور اظهارداشت: ورود کالا یک فرآیندی دارد. ابتدا باید ثبت سفارش صورت گیرد و بعداز آن تامین ارز انجام شود و کالا پس از این پروسه وارد لنگرگاه و اسکله می‌شود و پس از تخلیه وارد مرحله قبض انبار و تشریفات گمرکی و در نهایت ترخیص می‌شود که ممکن است در هر کدام از این مراحل وقفه‌ای پیش آید از جمله اینکه کالا وارد شده اما ثبت سفارش نشده یا اینکه ثبت سفارش آن منقضی شده است.

مقدسی تاکید کرد: تا زمانی که خریدار نتواند ارز مورد نیاز را تامین و به فروشنده ارایه دهد نمی‌تواند اسناد مالکیت را هم از خریدار بگیرد و در نهایت امکان ترخیص آن کالا را ندارد. حال اینکه بر اساس قانون هر صاحب کالایی تا سه ماه فرصت برای ترخیص را دارد و در صورت درخواست مجدد این مهلت تا دو ماه دیگر تمدید می‌شود در غیر این صورت کالا متروکه و به سازمان اموال تملیکی ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر بحث مجوزهای قانونی است که طبق مصوبه هیات مقررات زدایی قرار بر این است که مجوزهای گمرکی در نهایت در هفت روز ارایه شود که در همین حوزه هم برخی از کالاها نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتری دارندو تمام این پروسه باعث دپوی کالا در بنادر و گمرکات می‌شوند.

مقدسی ادامه داد: از این رو مصوبه ترخیص 90 درصدی صادر شد که اگر بانک عامل کد ساتنا را صادر کند کالا به صورت صد در صدی هم ترخیص می‌شود.

وی درباره کالاهایی که چندین سال است در بنادر و گمرکات باقی ماندند و به سازمان اموال تملیکی ارایه نشده گفت: دلیل عمده آن این است که سازمان اموال تملیکی انبار به اندازه کافی ندارد و هر چند که این کالاها به سازمان اموال تملیکی ارایه شده اما به دلیل کمبود انبار، این کالاها در بنادر همچنان نگهداری می‌شوند. البته بخشی از این کالاها قاچاق هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

معاون وزیر اقتصاد در مورد ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات گفت:‌ اخیرا درباره واردات خودرو کمیسیون تلفیق صحبت‌هایی کرده است و طبق تصمیم این کمیسیون احتمالا مجوز واردات 50 هزار دستگاه خودرو صادر می‌شود که هنوز تصمیم قطعی در این باره اعلام نشده است و اگر این تصمیم نهایی شود تعدادی از این خودروها از گمرکات کشور ترخیص خواهند شد.

مقدسی درباره میزان دپوی دارو در گمرکات نیز بیان داشت: دپویی از کالاهای دارویی در گمرکات نداریم و ترخیص داروها به صورت یکسره انجام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول